Ducati Monster 620 - czy to dobry wybór na pierwszy motocykl?

    Motocykle Ducati noszą w sobie obietnicę pewnej elitarności, ekskluzywności i wyjątkowości. Jest to okupione pewnymi wyrzeczeniami, ale (szczerze w to wierzę) w głębi serca każdy motocyklista marzy o maszynie z Bolonii w swoim garażu. Oto najprostszy sposób by to marzenie zrealizować. Ducati Monster 620.

    Ducati Monster 620 to kolejny motocykl w ekipie Motobandy. Pierwszy motocykl Kamila to w największym stopniu zasługa zaangażowania Marcina. Dzięki niemu w nasze ręce trafiła zadbana i zachowana w fajnym technicznym stanie maszyna Patryka, miłośnika dobrych brzmień i basów. Presja by jeździć i wykorzystać końcówkę sezonu na maksa zaowocowała dołączeniem Ducati Monster 620 do naszej motocyklowej rodziny.

Historia potwora

    Monstery to najpopularniejsze pod względem liczebności na drogach motocykle w historii Ducati. Od chwili premiery Monster był i jest nadal najbardziej przystępnym finansowo motocyklem w ofercie włoskiego producenta. W styczniu 2021 Ducati chwaliło się wypuszczeniem w świat 350 000 maszyn z tej serii.

    Pierwszy Monster powstał w 1992 w głowie pracującego dla Ducati projektanta Miguela Galuzzi. Borykające się z problemami finansowymi Ducati potrzebowało przełomowej maszyny. Galuzzi, Argentyńczyk z pochodzenia, sięgnął do magazynu i wybrał ramę z Ducati 888, podzespoły i silnik z Ducati SS900 (SuperSport). Zaprojektowania na nowo wymagały w zasadzie jedynie kanapa, bak paliwa i lampa. Dzięki temu motocykl był tani w produkcji, która mogła ruszyć od razu.


    Tak powstał pierwszy M900, czyli Monster 900 i stał się kamieniem milowym w historii Ducati. Od tamtego czasy minęło niemal 30 lat. Monster ewoluował: model był ulepszany i rozwijany zarówno pod względem technicznym jak i estetycznym/wizualnym. Każde nowe wcielenie niezależnie od pojemności silnika zachowywało kilka elementów wspólnych dla całego dziedzictwa serii Monster. Przede wszystkim:

  • silnik widlasty w układzie L z rozrządem desmodromicznym,
  • kratownicowa rama (z wyjątkiem najnowszego Ducati Monster),
  • pojedyncza lampa,
  • rozrywkowy i nastawiony na dawanie frajdy charakter,

    W kolejnych latach seria Monster rozwijana była w kilku gałęziach: małych, średnich i dużych maszyn. Modeli było sporo i łatwo się zagubić w gąszczu liczb: 600, 620, 695, 696, 750, 800, S2R 800, 796, 797, 821, a pominięte zostały w tej wyliczance duże Monster. Wejście w ten świat to przygoda przypominająca latynoską telenowelę. Monsterowi przypisuje się zapoczątkowanie klasy sport-naked jako takiej. Skąd sukces Ducati? Rozsądna cena, prostota i wygląd.

Monster 620

    Ducati Monster 620 zadebiutował w roku 2002. Był następcą Monstera 600, od którego różnił się przede wszystkim większą pojemnością skokową silnika (618 cm³) i wtryskiem paliwa zamiast gaźników. Oznaczało to większą kulturę pracy i wygodę użytkowania. Poza tym do napędzania maszyny służy nadal silnik Desmodue - L-Twin z rorządem desmodromicznym, który jest syngaturą Ducati, dwa zawory na cylinder i chłodzenie powietrzem. Moc? Nie powala - 60 KM. Jednak w połączeniu z fantastycznym brzmieniem i szorstką charakterystyką pracą wrażenia z jazdy są potęgowane.


    Model 620 wychodził w kilku wersjach:

  • standardowej,
  • S: z regulowanym zawieszeniem,
  • Dark: tańszy wariant, czarny lakier, brak przedniej owiewki nad lampą, 5-przełożeniowa skrzynia biegów, brak nakładki na siedzenie pasażera, brak gumowanych podnóżków,
  • Dark Monodisco - z pojedynczą tarczą hamulcową z przodu.

Zmiany w ramach modelu 620

    Poza tym w ramach 620'tki w ciągu niespełna 4 lat produkcji również wiele się zmieniało. Monster 620 miał w 2002 roku 5-przełożeniową skrzynię biegów, w kolejnych latach 6-przełożeniową. Oczywiście 5 biegów nadal było, ale w wersji Dark. W roku 2004 zmieniony został zbiornik paliwa z 15-litrowego, metalowego baku na 14- litrowy, plastikowy. Masa motocykla spadła tym samym o 9 kg, do 168 kg na sucho. W roku 2004 wprowadzono również sprzęgło ATCP będące łatwiejsze w obsłudze. Ostatnia zmiana nastąpiła w 2005 roku. Tarcze hamulcowe zostały zmniejszone z 320 mm na 300 mm, a zaciski Brembo z 4-tłoczkowych na 2-tłoczkowe.

    Liczne zmiany w ramach roczników mogą być źródłem dezinformacji dla wielu osób zainteresowanych tym motocyklem. Ten egzemplarz pochodzi z roku 2005. Poprzedni właściciel dokonał w nim kilku drobnych zmian:

  • kierownica TRW
  • lusterka
  • tylna lampa w technologii LED
  • gripy


Nie jest idealny

    Na całe szczęście Monster nie jest idealny. Koszty serwisu i interwały serwisowe Monstera ze względu na specyfikę Ducati mogą zaskoczyć nabywców motocykli używanych. Motocykl zakupiony za kwotę 6000-8000 zł może wygenerować w niedalekiej przyszłości spory wydatek dla budżetu posiadacza. Części do tanich nie należą, ich dostępność bywa problematyczna, a motocykl nie znosi niedbalstwa. Nie warto oszczędzać na serwisie Monstera. Kontrola zaworów to bezwzględna konieczność, serwis demo wymaga dbałości i doświadczenia. Kolejne minusy?

  • akumulator lubiący gubić prąd,
  • elektryka, która łatwo się przepala,
  • raczej słabe oświetlenie (stąd wymiana tylnej lampy na LED),
  • specyficzna blokada kierownicy,
  • mały promień skrętu, który może powodować pewne trudności przy przetaczaniu motocykla lub manewrowaniu.

Fajna cecha Monstera - bak paliwa na zawiasie pozwala na dostęp do akumulatora i filtru powietrza

    Poza tym sztywne przednie zawieszenie nie będzie najwygodniejsze na wertepach, a charakterystyka silnika i wibracje poczujemy przy dłuższej trasie na nadgarstkach, kostkach i kolanach. Dla bardziej doświadczonych motocyklistów mocy w małym Monsterze jest za mało na dobrą zabawę. W takim przypadku warto się zwrócić w stronę większych Monsterów.

Monster na początek?

    Czy Monster 620 nadaje się na pierwszy motocykl? Jak najbardziej! Na tle konkurencji: Suzuki GSF 600 Bandit, Honda CB 600F Hornet, czy Suzuki SV650 N nie wybija się osiągami, ale pod każdym innym względem stara się oferować nieco więcej. Widać to po wyposażeniu. Zaciski i pompa hamulcowa Brembo, przewody hamulcowe w stalowym oplocie, dwie końcówki tłumika rozmieszczone symetrycznie po obu stronach maszyny, hydrauliczne sprzęgło, widelec upside-down, amortyzator Sachs. Żadna japońska "goła" 600'tka nie oferowała tej klasy wyposażenia na start.

    Ducati Monster jest motocyklem ikonicznym, zakorzenionym w popkulturze i uwielbianym przez posiadaczy. Charakterny i stylowy, wdzięczny, świetnie brzmiący. Jest to dobry wybór również dla kobiet i dziewczyn - wąska konstrukcja i stosunkowo nisko umieszczona kanapa pozwolą pewnie sięgnąć ziemi osobom o mniejszym wzroście. Monster to najtańsza przepustka do włoskiej motoryzacji.