Wymiana oleju silnikowego w motocyklu.

    Wymiana oleju silnikowego to standardowa czynność serwisowa. Warto się dobrze do niej przygotować szczególnie jeżeli podchodzisz do tego zadania po raz pierwszy. Dlatego stworzyliśmy małą ściągawkę, w której znajdują się podstawowe informacje na temat wymiany oleju silnikowego.

1. Przygotowanie

    Ile oleju wchodzi do twojego motocykla? Jaki filtr jest potrzebny? Warto znać odpowiedzi na te pytania nim weźmiemy się do akcji. Potrzebne informacje znajdziesz w serwisówce lub instrukcji obsługi swojego motocykla. Co będzie niezbędne lub pomocne przy samodzielnej wymianie oleju?

TO SIĘ PRZYDA!

  • olej silnikowy - w naszym przypadku Liqui Moly Street Race 10W-50, 4L
  • preparat do płukania wnętrza silnika - Liqui Moly Motorbike Engine Flush
  • nowy filtr paliwa
  • nowa nasadka na śrubę spustową
  • miska lub zlewarka
  • zestaw narzędzi
  • rękawiczki
  • papierowe ręczniki. szmatki
  • lejek,
  • zmywacz.


Jaki olej silnikowy lać do motocykla? Temat rzeka. Wśród motocyklistów budzi on duże emocje. Zasadniczo: olej dobieramy zgodnie z sugestiami producenta motocykla. W praktyce można bez oporów dobrać olej spełniający te same parametry z oferty innej marki. Warto postawić no olej syntetyczny, który ma bardziej jednolitą strukturę niż mineralny i będzie lepiej pełnić swoje funkcje - odprowadzać ciepło i czyścić silnik z zanieczyszczeń. Klasa lepkości - zgodnie z instrukcją obsługi. Najczęściej jest to 10W-40 lub 10W-50.

Kiedy wymieniać olej silnikowy? To również temat na osobny tekst. W tym przypadku jest jedna wygodna odpowiedź - zgodnie z zaleceniami producenta w instrukcji obsługi. Zawsze jest to związane z jednym z dwóch czynników: czasem lub przebiegiem. Producenci motocykli sugerują wymianę oleju silnikowego w motocyklu raz w roku.

Jeżeli motocykl ma owiewki to przed wymianą oleju konieczne jest z reguły ściągnięcie części osłaniającej kolektory i silnik.


2. Rozgrzewamy silnik

    W tym celu można sobie zrobić przejażdżkę po okolicy, ewentualnie zostawić motocykl na wolnych obrotach czekając aż się nagrzeje. Po co to robimy? Po pierwsze krążący w układzie olej wstępnie przepłucze cały silnik, a po drugie - przy spuszczaniu olej szybciej spłynie. Nie będzie się trzeba gimnastykować przechylając wielokrotnie motocykl.

Do jakiej temperatury rozgrzewać silnik? Optymalna temperatura pracy to z reguły powyżej 70°C, ale może to zależeć od układu chłodzenia. W chłodzonym powietrzem Ducati Monster nie dało się rozgrzać silnika powyżej 64ºC według wskazań czujnika. 


"Płukanka" jest detergentem pozwalającym wyczyścić silnik od środka.

Jeżeli decydujecie się na użycie preparatu do czyszczenia silnika od wewnątrz (tzw. "płukanka") to po rozgrzaniu silnika wlewamy przez korek wlewu oleju silnikowego odpowiednią ilość preparatu. Następnie pozwalamy silnikowi pracować na wolnych obrotach przez 10 minut jednocześnie pracując dźwignią zmiany biegów. W większości motocykli sprzęgło jest mokre i kąpie się w oleju. Dzięki wciskaniu dźwigni sprzęgła możemy wypłukać również je i spodziewać się, że będzie lepiej pracować.

3. Spuszczamy olej silnikowy

Stawiamy motocykl na podnośnik lub nóżce, podkładamy pod silnik pojemnik do którego będziemy spuszczać olej. Następnie ostrożnie - najlepiej w rękawiczkach i najlepiej kluczem nasadowym - odkręcamy śrubę spustową oleju. Jest to śruba położona z reguły w najniższym punkcie silnika. Jej wielkość to często 17. Sporadycznie zdarzają się model - jak seria XT660 od Yamahy - gdzie śruba spustowa znajduje się w ramie, ponieważ jest ona zbiornikiem oleju silnikowego.


Silnik Desmodue ma dwie śruby spustowe: jedną główną i drugą do spuszczenia oleju silnikowego z sitka

Po odkręceniu śruby olej zacznie wartkim nurtem zacznie spływać do pojemnika. Jest gorący, łatwo się oparzyć. Wyławiamy śrubę spustową - przyda się. Nakładkę ignorujemy - przy wymianie oleju silnikowego zawsze się ją wymienia.

4. Wykręcamy filtr oleju

Filtr oleju wyłapuje zanieczyszczenia krążące w oleju w trakcie pracy silnika. Znajduje się on z reguły z przodu silnika między kolektorami, bywa też że znajduje się pod pokrywą silnika, albo - jak w Monsterze - jest wkręcany od dołu. Jeżeli filtr oleju wkręcony został zgodnie z instrukcją, to powinniśmy być w stanie wykręcić go gołą dłonią. W praktyce bywa to utrudnione lub niemożliwe, a sprawy nie ułatwiają gorące kolektory.


Odpowiednia nasadka znaczeni ułatwia wykręceni filtru. Koszt to około 30 zł.

Sposobów jak sobie poradzić z opornym jest kilka. Najwygodniejszy z nich to użycie specjalistycznego klucza do filtrów oleju. Można też spróbować wykręcić go za pomocą obcęg, paska, obejmy itp. Ostateczne rozwiązanie, które zawsze się sprawdza to przebicie filtra za pomocą śrubokrętu. Patent mało elegancki ale skuteczny.

W przypadku Ducati Monster 620 - przykra niespodzianka. Filtra nie dało się wykręcić dłonią, a użycie klucza wymagało wykręcenia układu wydechowego. Ponad to - sumienna wymiana oleju silnikowego to również przeczyszczenie sitka. To kolejen utrudnienie w silniku Demosdue, które sprawia, że ta prosta czynność serwisowa staje się dość pracochłonna.


5. Wkręcamy nowy filtr oleju

Przed wkręceniem nowego filtra smarujemy jego uszczelkę świeżym olejem. Wielu producentów oferuje uszczelki już posmarowane - w takim wypadku można zignorować ten krok. Filtr oleju silnikowego wkręcamy gołą dłonią. Jak wyczuć odpowiedni moment obrotowy? W momencie gdy uszczelka filtra dotyka silnika wystarczy zrobić 1,5 obrotu.


Przy tej okazji warto wyczyścić zmywaczem śrubę spustową i wkręcić ją w spust wraz z nową nasadką. Głupio byłoby o tym zapomnieć podczas gdy...

6. Wlewamy świeży olej

Ostatnia prosta. Wlewamy odpowiednią ilość oleju silnikowego. Warto pomóc sobie lejkiem, żeby uniknąć bałaganu. Po zalaniu ilości zgodnej z instrukcją obsługi wstępnie kontrolujemy poziom oleju w okienku. Zakręcamy wlew oleju i odpalamy silnik. Czerwona kontrolka ciśnienia oleju powinna zgasnąć. Pozwalamy silnikowi pracować i czuwamy czy nie dzieje się nic podejrzanego.


Wlewanie oleju wymaga pewnej ręki. Czasem warto użyć lejka.

W większości motocykli poziom oleju sprawdza się na równym podłożu, przy wyprostowanym motocyklu i przy rozgrzanym oleju. Nie jest to jednak regułą. Jeśli nie jesteś pewien jakie są wymogi dla swojego modelu sprawdź to w instrukcji obsługi.

Spuszczony olej silnikowy przekazujemy do punktu zbiórki odpadów. Pod żadnym pozorem nie utylizuj oleju na własną rękę - niewielka ilość oleju prowadzi do poważnego skażenia wód gruntowych. Możesz też przekazać zużyty olej do zaprzyjaźnionego mechanika motocyklowego lub spytać mechanika o taką możliwość.

Podsumowując - wymiana oleju silnikowego to prosta czynność serwisowa, która nie powinna zająć nam za dużo czasu. Chyba, że jesteście posiadaczami Ducati... Jak przystało na włoski motocykl w przypadku Monstera wymiana okazała się nadzwyczaj uciążliwa... Wszystkie nasze perypetie możecie obejrzeć w video!