Nowy Triumph Speed Triple - rasowy streetfighter

Na początku lutego w siedzibie Tiumpha w  Hinckley w hrabstwie Leicestershire nastąpiła premiera nowego modelu Speed Triple. Ewolucja litrowego nakeda od Brytyjczyków trwa już od 1994 roku. Jak prezentuje się nowe wcielenie chuligańskiego streetfightera?

Etos ulicznego wojownika

Wielka Brytania, Birmingham - to tutaj narodziła się klasa streetfighter - sportowe motocykle obdarte z owiewek i czci, stworzone do jednego celu - "bardzo szybkiej jazdy" po mieście. Dla młodych chłopaków z angielskich przedmieści motocykle były manifestem niezależności w szarówce panującego thatcheryzmu. W roku 1994 ich podrasowywane maszyny stały się inspiracją do stworzenia nowego motocykla Triumpha - T309. Maszyna zadebiutowała w 1994 i dała początek serii Speed Triple.

Rozwój serii wyglądał następująco:


Największy z chuliganów

Przedstawiony w zeszłym tygodniu motocykl to już szóste wcielenie streetfightera od Triumpha. Jak zapewnia producent w samym silniku zmieniono 100 części. Hmmm, podobne hasło poznaliśmy przy okazji premiery poprzednika... Najważniejsza zmiana to 10 KM więcej mocy - Speed Triple RS osiąga teraz 148 KM i zbliża się do magicznej bariery 150 KM - bariery, która w świecie litrowych nakedów staje się powoli standardem. Wystarczy spojrzeć na propozycje KTM, Aprilli, czy BMW.

Wygląda na chuligana?

Zmiany w wyglądzie Speeda są subtelne. O sportowych korzeniach motocykla przypominać mają dwa reflektory, których kształt jest charakterystycznym elementem nakedów Triumpha ostatniej dekady. Do tego rama przywodząca na myśl stalowe rury, pojedynczy wahacz i zakończony dwoma tłumikami układ wydechowy poprowadzony pod spasionym zadupkiem. Ale to wszystko znamy z poprzedników.

Speed Triple to agresywny motocykl do sportowej jazdy miejskiej.

Od kilku lat znamienne dla nowych modeli jest wypuszczanie ich w kilku wariantach. Ten trend nie ominął również Speed Triple'a. Poza podstawą na rynek trafią również wersje "S", oraz "RS". Najbardziej zaawansowany wariant RS wyposażony jest w IMU - w uproszczeniu jest to mózg motocykla, system odpowiadający za kontrolę trakcji przedniego koła i cornering ABS, a więc za hamowanie w zakręcie.

Markowe podzespoły budują prestiż i osiągi wersji RS

Wyposażenie wersji RS uzupełniają hamulce od Brembo, zawieszenie Öhlins oraz układ wydechowy Arrow. Wersja "S" pozbawiona jest tych bajerów, ale za to jest bardziej przystępna cenowo. Wszystkie zmiany w stosunku do poprzednika sprawiają, że Speed Triple przeniósł się w XXI wiek. Do najmocniejszej konkurencji jeszcze brakuje, ale naszym zdaniem mało który streetfighter oferuje tyle stylu co Triumph.

Zobacz również:


Chcesz wiedzieć co szykujemy?

Dołącz do motobandziorów - zapisz się do newslettera!

Zero spamu!