Kawasaki zapowiedziało zakończenie produkcji ZZR 1400. Legendarny motocykl zniknie z salonów do 2021 roku.

Rok temu motocyklowy świat ze smutkiem przyjął wiadomość o zakończeniu produkcji Hayabusy. Ostatnia Suzuki GSX 1300R Hayabusa zjechała z taśmy w grudniu 2018. W 2020 roku ten sam los spotka najpoważniejszego konkurenta Hayabusy - Kawasaki ZZR 1400 (czy też ZX-14R na niektórych rynkach). Zieloni zapowiedzieli, że produkcja tego modelu zakończy się przed 2021 rokiem.


Kultowa seria - ZZR

ZZR to seria kultowa. Jej głównym wyznacznikiem i atutem była prędkość maksymalna. W latach '90 Kawasaki ZZ-R 1100 była najszybszym seryjnie produkowanym motocyklem na świecie. Tytuł ten utrzymywała przez szereg lat (1990-1996) do czasu, gdy została zdetronizowana przez Hondę CBR 1100 XX Super Blackbird.

ZZ-R 1100 - najszybszy motocykl na świecie w latach 1990-1996

Kolejny model - ZZ-R 1200 był ripostą na Suzuki Hayabusę i wychodził w latach 2000-2006. Podsumowując - piękne czasy przerzucania się przez Japończyków motocyklami o wdzięku torpedy. To ważne - o dwóch najbardziej rozpoznawalnych i kultowych maszynach tego okresu nagraliśmy w tym sezonie video:

Hulk w świecie motocykli

ZZR 1400 zadebiutował w 2006 roku jako następca ZZ-R 1200. Mało kto zdaje sobie sprawę, że właśnie Zielony Olbrzym był przez kolejne lata najszybszym seryjnie produkowanym motocyklem. Mimo sporej - bardzo sporej masy (257 kg zalany płynami) motocykl miał osiągać 197 KM / 9500 rpm, oraz maksymalny moment obrotowy 136 Nm przy 7500 rpm. Deklarowane niemal 200 KM nie wiele miało wspólnego z faktyczną mocą na tylnym kole (ok. 170 KM), ale w 2006 roku robiło to wrażenie.


Żarty żartami, ale pierwszy ZZR 1400 wyglądał jak wynik średnio udanego eksperymentu genetycznego.

Na temat prędkości maksymalnej motocykla krążą różne legendy. 100 km/h pojawiało się przed upływem 3 s., a 299 km/h było dla tego motocykla tylko umowną barierą i zdecydowanie nie określało granic technicznych tej konstrukcji. 

W 2012 roku pojawiły się nowy model z silnikiem 1441 cm³, możliwością zmiany trybów jazdy, kontrolą trakcji, ABS - technologie opracowane z myślą o sportowym ZX-10R. Moc maksymalna wzrosła do 207 KM. Prędkość maksymalna? Na przeznaczonym do sprawdzania prędkości maksymalnych eliptycznym torze Nardò Ring we Włoszech motocykl osiągnął 321 km/h.

Jedna z tych maszyn ma skrzydła i lata, a druga ich nie potrzebuje.

Jednak ostatecznie motocykle najbardziej imponował nie prędkością maksymalną, ale sposobem w jaki oddawał moc. Kosmiczne przyspieszeni było dostępne w każdym momencie, wystarczyło tylko ruszyć prawym nadgarstkiem niezależnie od biegu. Masa i aerodynamika przyczyniały się do niesamowitej stabilność przy dużych prędkościach. Drag race z udziałem ZZR 1400 pokazują, jak ogromny potencjał drzemie w tym motocyklu.

Adios Kawasaki ZZR 1400!

Kawasaki ogłosiło, że do 2021 roku produkcja ZZR 1400 zostanie zakończona. Lukę po tym motocyklu mają zagospodarować Kawasaki Ninja H2, H2SX i ZH2, które w przeciwieństwie do ZZR 1400 spełniają wymagania normy Euro 5. Obecność doładowanych motocykli w ofercie Kawasaki i współczesne trendy przekreślają szansę na rychły powrót do filozofii takich motocykli jak ZZR 1400. Choć rysunki patentowe Hondy wskazują na plany powrotu Blackbirda, a my sami z ufnością oczekujemy na zmartwychwstanie Hayabusy. 

2020 będzie ostatnim rokiem na zakup nowej ZZR 1400.

W roku 2020 motocykl nadal będzie dostępny w sprzedaży ze względu na rok koncesyjny Euro4. A potem - Adios ZZR 1400! Rzewne łzy płyną z wszystkich sześciu przednich reflektorów.