Norton będzie produkować motocykle w Indiach. Rozpoczyna się globalna ekspansja?

Norton, marka z ogromnymi tradycjami kontynuuje swoją ekspansję na rynki nieeuropejskie. Po niedawnym porozumieniu z chińskim gigantem przyszła pora na Indie. Czy globalna ekspansja nie zniszczy wizerunku klasycznych motocykli z Wielkiej Brytanii?

Perła w koronie brytyjskiej

W listopadzie 2017 Norton zawarł porozumienie z indyjską firmą Kinetic Group. Kinetic Group to indyjska firmą motoryzacyjna współpracująca z TATA, Mahindrą, a kiedyś również z MV Agustą i Cagivą. W ramach umowy powstał nowy podmiot, Kinetic Norton, w którym udziały rozkładają się następująco:

  • 51% udziałów dla Kinetic Group,
  • 49% dla Nortona.


Norton Commando. Powstałe w Indiach motocykle Norton dystrybuowane będą na rynku azjatyckim.

Zawarcie porozumienia pozwoli Nortonowi produkować swoje motocykle w należącej do MotoRoyale fabryce w Ahmednagar, w stanie Maharasztra. Pierwszymi modelami, które opuszczą fabrykę będą Norton Cammando i Norton Dominator. Oba motocykle wyposażone są w silnik 961 cm³, a wyglądem są bliskie uwielbianemu w Indiach Royal Enfield. Pod tym względem Norton świetnie trafia w gusta mieszkańców Indii.

Ofensywa, czy defensywa?

Indie to dziś największy rynek motocyklowy na świecie. W Indiach od lat produkuje się KTM (co przełożyło się na oszałamiający sukces Pomarańczowych), a dwa lata temu powstała tam linia produkcyjna BMW G310R. Dodajmy do tego wydarzenie z tego roku, jakim było zawarcie umowy z BAJAJ - największym indyjskim producentem motocykli, przez brytyjskiego konkurenta Nortona - Triumph Motorcycles.

Norton Dominator. Firma planuje też wprowadzenie motocykli o mniejszych silnikach

W lipcu tego roku Norton i Zongshen (chiński gigant motoryzacyjny) zawarły porozumienie o 20-letniej współpracy w zakresie projektów i licencji na nowe widlaste silniki o pojemności 650 cm³. Silnik opracowany będzie przez Nortona i ma spełniać europejskie normy emisji spalin. Wielkość produkcji może osiągnąć cztery miliony silników. Norton zapewnia, że nie zamierza rezygnować z ręcznej produkcji swoich siników w Donington Hall w Wielkiej Brytanii.

Miesiąc temu w ekskluzywnej atmosferze motocykle Norton zawitały do Polski. Jego dystrybucją zajmuje się Inter Motors, który wcześniej miał pod swoimi skrzydłami Triumpha.


Źródła: solomoto.es, www.nortonmotorcycles.com