Yamaha YZF-R125 - najmocniejszy zawodnik w klasie 125ccm?

Yamaha YZF R- 125 to jedna z najpopularniejszych sportowych stodwudziestekpiątek, jakie możemy zobaczyć na polskich drogach. Zawdzięczają to niskiej awaryjności, przystępnej cenie i dobrym jak na tę klasę osiągom. Dzięki temu mała R stała się marzeniem wielu nastolatków, którzy po osiągnięciu 16 lat i zrobieniu prawka mogli usiąść za jej sterami.


Mały silnik, duże osiągi

Małą R napędza jednocylindrowy silnik o pojemności 124 cm3 i generuje moc 15 KM. W tej klasie motocykli jest to duża wartość, co w połączeniu z niewielką masą 140 kilogramów może dać nam naprawdę sporo frajdy z jazdy. Dzięki mocy nieprzekraczającej 15 KM motocyklem możemy poruszać się, posiadając kategorię prawa jazdy A1. Motocykl bez problemu rozpędza się do 110 KM/h a w sieci możemy znaleźć filmy, na których mała R rozpędza się nawet do 140 KM/h. Porównując do innych stodwudziestekpiątek jest to imponujący wynik i można pokusić się o stwierdzenie, że Yamaha YZF - R 125 to jedna z najszybszych 125 dopuszczonych do ruchu. Jak na sportowy motocykl przystało, silnik najlepiej odnajduje się w wysokim zakresie obrotów. Na uwagę również zasługują bardzo wydajne hamulce Brembo, które bez problemu wyhamują lekką erkę.


Sport pełną gębą

Wizualnie jak przystało na serię R, mała 125 wygląda jak rasowy sport i przypomina swoje większe rodzeństwo takie jak R6 czy R1. Możemy zobaczyć bardzo duże podobieństwo do modelu R6 - przednia lampa, bak czy tylna lampa wyglądają jak żywcem wyjęte ze sportowej sześćsetki. Silnik został skutecznie zamaskowany zestawem sportowych owiewek, dzięki czemu można pomylić najmniejszy model YZF z czymś mocniejszym. Motocykl dobrze się zestarzał i mimo upływu lat nadal wygląda dobrze i przede wszystkim sportowo.


Może nie najwygodniej ale najszybciej

Kupując motocykl sportowy, nie możemy od niego wymagać komfortowej pozycji, która pozwoli nam na wielogodzinną jazdę. Tak samo jest w przypadku YZF - R 125 w trakcie jazdy motocykl wymusza na nas sportową sylwetkę, która nie każdemu pasuje. Na pochwałę zasługuje również zawieszenie, które w porównaniu do większych motocykli z serii R jest miękkie i zapewnia nam większy komfort w trakcie jazdy po różnych nierównościach. Spalanie motocykla oscyluje w okolicach 3 litrów na sto kilometrów, co przy prawie 14 litrowym baku daje nam ponad 400-kilometrowy zasięg. Jest to bardzo dobry wynik, ale raczej nic specjalnego patrząc na inne stodwudziestkipiątki. Pomimo małej pojemności motocykl jest dosyć duży i bez problemu zmieszczą się na nim nawet wyższe osoby.