Nowa Aprilia RSV4 i Tuono V4 pojawią sie w tym roku! Czego się można spodziewać?

³Aprilia jest na pełnych obrotach. Od pewnego czasu cała branża motocyklowa z uwagą śledzi poczynania włoskiej fabryki z Noale w zakresie sportowych 600 (Aprilia RS 660, oraz Tuono 660), a teraz doczekaliśmy się ekscytujących wiadomości jeśli chodzi o duże modele. Nowe wcielenia RSV4 i Tuono 1100 pojawią się w roku 2021.

Widlasta czwórka nadal się trzyma

Producent zapowiada, że zmiany będę sięgać daleko i nowe modele będą zupełnie nowymi maszynami. Sportowa RSV4 zadebiutowała w 2009 roku zastępując Aprilię RSV 1000. Motocykl pojawi się w wersji standardowej, oraz Factory, co oznacza model jeszcze bardziej nastawiony na sportowe osiągi. Tegoroczny model będzie pierwszą znaczącą zmianą w tym modelu na przestrzeni ponad dekady.

Aprilia RSV4 - choć Aprilia pozostaje nieco na uboczu walki o dominację w klasie superbike, to cieszy się dużą renomą.

A gdzie pojawia się RSV4 tam musi pojawić się również strettfighter, czyli Tuono V4. RSV4 ma pojawić się w salonach w okolicach marca 2021 roku, a Tuono 3 miesiące później (czerwiec).

Jedne z najciekawszych zmian widać już na grafikach. W przednich plastikach zastosowano intrygujący koncept skrzydełek aerodynamicznych ukrytych między dwiema warstwami owiewek. Rozwiązanie to pojawiło się po raz pierwszy we wspomnianej RS 660. Według producenta wszystkie te zabiegi nastawione są na wytworzenie dodatkowej siły dociskającej przód motocykla podczas szybkiej jazdy.

Skrzydełka to zresztą tylko dodatek. Całość owiewek została przeprojektowana. Zdaniem producenta zmiany mają na celu zwiększenie ciśnienia powietrza trafiającego do airboxów, optymalne chłodzenie silnika, oraz zapewnienie podczas jazdy jak najwyższej prędkości maksymalnej i stabilności.

Tuono V4 i owiewka przednia z ukrytymi skrzydełkami - fanaberia, czy faktyczny atut?

Silnik w układzie V4 65° został zmodyfikowany. Pojemność silnika wzrosła z 1077 cm³ do 1099 cm³, co wynika głównie z norm Euro5. Dzięki temu zabiegowi Aprilia RSV4 Factory nadal generuje 217 KM mocy maksymalnej. Co ciekawe zabieg ten nie dotyczy modelu Tuono. W nakedzie pojemność silnika pozostała na tym samym poziomie, a moc maksymalna wynosi 175 KM.

Czymże byłby motocykle Aprilii bez zaawansowanej elektroniki? Zarówno w RSV4 jak i w Tuono spotkamy się z:

  • Aprilia Performance RIde Dontrol (APRC), który obejmuje kontrolę trakcji, wheelie control, cornering ABS,
  • Magneti Marelli 11MP ECU,
  • sześć trybów jazdy (3 na tor, trzy na ulicę),
  • wielopoziomowa kontrola hamowania silnikiem.

Aprilia RSV4 będzie dostępna w dwóch malowaniach. Tuono w jednym - czarno-czerwonym.

Aluminiowy wahacz bazuje na doświadczeniach producenta z najbardziej prestiżowej serii motocyklowych mistrzostw świata, czyli MotoGP. Przeprojektowane zostały również charakterystyczne potrójne reflektory przednie, oraz kokpit motocykla. Nowe siedzenie jest większe, zmienił się również zbiornik paliwa, co ma uczynić motocykl bardziej ergonomicznym. Jeśli chodzi o wygodę - zwłaszcza dla pasażera to tutaj bezwzględną przewagę ma Tuono V4.

Zarówno sport, jak i naked mają swoje wyższe wersje. Modele Factory korzystać będą z tego samego podwozia, silnika i elektroniki, ale jest oczywiście coś ekstra. Przede wszystkim lżejsze aluminiowe koła, półaktywne zawieszenie Öhlins Smart EC 2.0, oraz zaciski hamulcowe Brembo Stylema na przednich tarczach.

Aprilia RSV4 będzie kosztować w okolicach 15 tysięcy euro. Tuono V4 będzie znacząco tańsze. Tymczasem wersje Factory będą się wiązać z wydatkiem nawet kilku tysięcy euro więcej.