Aprilia Tuono 660 - naked w owiewkach? Nowa Aprilia na bazie RS 660!

Aprilia pokazała nowy model nakeda - Tuono 660, dla którego bazą jest oczywiście dobrze przyjęta Aprilia RS 660. Jednak podczas gdy RS 660 jest próbą zapełnienia niszy po supersportach, o tyle Tuono ma w swojej klasie liczną konkurencję. Czy znajdzie się miejsce dla jeszcze jednego "golasa" z dwoma cylindrami i pojemnością silnika ~600-800 cm³?


Początek roku 2021 i wejście w życie norm emisji spalin Euro5 to koniec sportowych motocykli klasy 600 z silnikami czterocylindrowymi. Proces, ten trwał już od dekady - sportowe 600'tki stawały się coraz droższe a zarazem coraz mniej konkurencyjne i coraz mniej atrakcyjne dla konsumentów. Próbą wstrzelenia się w powstałą lukę jest właśnie motocykl z zeszłego roku - Aprilia 660.

To jest właśnie Aprilia RS 660, Tuono 660 poniżej, tak dla jasności ; )

Nadal otwarte pozostaje pytanie, czy Aprilia RS 660 to nowoczesny sportowy motocykl z silnikiem 2-cylindrowym i pojemnością 660 cm³ - przyszłość, a może tylko namiastka przeszłości?

Tak, nazywanie tego motocykla nakedem jest mylące...

Oczywistą strategią po takim kroku jest wypuszczenie kolejnych modeli na tej samej bazie. Mniej obudowane owiewkami motocykle Aprilii oparte na jej sportowych modelach to Tuono, z włoskiego "Grzmot". Ale ciężko jest nazwać Tuono "nakedem", czyli motocyklem rozebranym z owiewek. Plastików jest sporo, w znaczący sposób owiewek ubyło co najwyżej na czaszy motocykla. Dlatego w przypadku Aprilii bardziej prawidłowo byłoby mówić o drogowej wersji motocykla sportowego, albo po prostu motocyklu ulicznym.

Aprilia RS 660 czy Aprilia Tuono 660? Który prezentuje się lepiej?

Fajny bajer - w owiewkach bocznych ukryte są wloty powietrza i skrzydełka testowane w tunelach aerodynamicznych. Tuono będzie nieznacznie słabsze od RS 660 - o około 5KM, a jego moc osiągnie 95 KM. Jak przystało na Aprilię na pokładzie motocykla upakowano masę elektroniki, której nie spodziewalibyśmy się w motocyklach klasy 660: cornering ABS, cruise control, wyświetlacz TFT, kontrola hamowania silnikiem, 5 trybów jazdy.

Z boku najlepiej widać, że największa różnica między modelami to pozycja i ergonomia

W stosunku do sportowego modelu Tuono nie wiele różni się stylistycznie, a mechanicznie różnica to kilka innych części i mniej zaawansowane zawieszenie przednie. Esencją tego motocykla jest jednak pozycja. Dzięki znacznie wyżej poprowadzonej kierownicy pozycja na motocyklu jest dużo bardziej wyprostowana i komfortowa, szybka jest inaczej wyprofilowana i krótsza, lusterka są przeniesione z czaszy na kierownicę.

Mówiąc krótko - Aprilia RS 660 została dostosowana do jazdy po mieście i jazdy codziennej. Wielu osobom zainteresowanym nowościami z włoskiego Noale powinno to się spodobać.



Aprilia Tuono 660 będzie dostępne w trzech kolorach: Concpet Black, Iridium Grey i Acid Gold, za które będzie trzeba dopłacić około 1000 zł. Motocykl trafi na rynek po 1 kwartale 2021, prawdopodobnie w połowie 2021 roku.