Zapowiada się rekordowy rok? Wyniki sprzedaży motocykli w Europie

Sprzedaż motocykli i skuterów w Europie wzrosła w I półroczu 2016 roku o 8,1% w stosunku do tego samego okresu w roku 2015. Rok poprzedni był bardzo owocny dla branży (10% wzrostu). Dziś wiele wskazuje, że w 2016 szykuje się nowy rekord sprzedaży. Spadki zaliczyły tylko dwa z notowanych państw UE. Zgadniecie jakie? ; )

Lepsze czasy już były

Tak, tak - zgadliście. Pierwszym z tych państw jest oczywiście Finlandia. A drugim - uwaga, uwaga - tutaj niespodzianka - Polska. Wszystko wskazuje na to, że proces kolonizacji polskich ulic przez maszyny zza Wielkiego Muru stracił impet. To złe wieści dla Rometa i Junaka, dwóch największych beneficjentów korzyści wynikających z umożliwienia jazdy 125'kami na kategorię B. Pocieszać się można, że spadek wyniósł 4,1%, a nie tak jak w przypadku Finlandii prawie 10%. Ale to marne pocieszenie.

Polski rynek nasycił się Chińczykami? Tendencja wskazuje, że tak się właśnie dzieje.

W sumie w ciągu pół roku w Europie (i w Wielkiej Brytanii) zarejestrowano łącznie 554 879 motocykli i skuterów. Najbardziej spektakularny wzrost? Litwa - 40%! Czyżby litewski rząd wprowadził 500+ na jednoślady? Wrażenie znika, kiedy przełoży się ten wynik na liczbę egzemplarzy. W Litwie kupiono zaledwie 298 nowych motocykli. Bardzo dobre wyniki zanotowała również branża w Rumunii (+38,3% = 498 sztuk) i w Danii (29% i 2068 egzemplarzy).

Wielka piątka

Ale to wszystko drobnica. Prawdziwe pieniądze robi się na pięciu rynkach skupiających 80% europejskiej sprzedaży motocykli. Na czele umacniają się Włochy - 116 985 maszyn i wzrost o 15.9%. Pod względem liczby maszyn ilość ta dziesięciokrotnie przebija liczbę motocykli sprzedawaną w Polsce. Kolejne pozycje zajmują Niemcy, Hiszpania, Francja i Wielka Brytania. Czy wobec tych danych producenci mogą już chłodzić szampana? Przypomnijmy, że w zeszłym roku rekordami sprzedaży chwaliły się BMW, Ducati i KTM.

Nieciekawa tendencja dotyczy motorowerów, lub precyzyjniej: jednośladów z silnikami nie przekraczającymi 50 cm³. Główne rynki - Francja i Holandia ratują statystykę. W Polsce sprzedaż motorowerów spadła o -21.4%.

Pełne wyniki sprzedaży w I półroczu 2016 prezentują się następująco:

PAŃSTWO      I półrocze 2015   /   I półrocze 2016    zmiana w %

Austria

15.983

17.020

+6,5

Belgium

13.578

14.401

+6,1

Bulgaria

n.d.

 

 

Croatia

n.d

 

 

Cyprus

n.d.

 

 

Czech Republic

7.349

8.171

+11,2

Denmark

1.577

2.038

+29,2

Estonia

322

407

+26,4

Finland

2.287

2.068

-9,6

France

87.672

89.153

+1,7

Germany

96.709

100.749

+4,2

Greece

17.083

17.347

+1,5

Hungary

n.d.

 

 

Ireland

n.d.

 

 

Italy

100.926

116.985

+15,9

Latvia

421

424

+0,7

Lithuania

212

298

+40,6

Luxembourg

997

1.129

+13,2

Malta

n.d.

 

 

Netherlands

7.498

8.311

+10,8

Poland

13.822

13.222

-4,3

Portugal

8.133

8.970

+10,3

Romania

360

498

+38,3

Slovakia

n.d.

 

 

Slovenia

1.267

1.349

+6,5

Spain

64.618

73.323

+13,5

Sweden

6.253

7.148

+14,3

UK

57.095

61.859

+8,3

TOTALE

504.162

544.870

+ 8,1 %