Sprzedaż motocykli i skuterów w Europie wzrosła w I półroczu 2016 roku o 8,1% w stosunku do tego samego okresu w roku 2015. Rok poprzedni był bardzo owocny dla branży (10% wzrostu). Dziś wiele wskazuje, że w 2016 szykuje się nowy rekord sprzedaży. Spadki zaliczyły tylko dwa z notowanych państw UE. Zgadniecie jakie? ; )
Lepsze czasy już były
Tak, tak - zgadliście. Pierwszym z tych państw jest oczywiście Finlandia. A drugim - uwaga, uwaga - tutaj niespodzianka - Polska. Wszystko wskazuje na to, że proces kolonizacji polskich ulic przez maszyny zza Wielkiego Muru stracił impet. To złe wieści dla Rometa i Junaka, dwóch największych beneficjentów korzyści wynikających z umożliwienia jazdy 125'kami na kategorię B. Pocieszać się można, że spadek wyniósł 4,1%, a nie tak jak w przypadku Finlandii prawie 10%. Ale to marne pocieszenie.
Polski rynek nasycił się Chińczykami? Tendencja wskazuje, że tak się właśnie dzieje.
W sumie w ciągu pół roku w Europie (i w Wielkiej Brytanii) zarejestrowano łącznie 554 879 motocykli i skuterów. Najbardziej spektakularny wzrost? Litwa - 40%! Czyżby litewski rząd wprowadził 500+ na jednoślady? Wrażenie znika, kiedy przełoży się ten wynik na liczbę egzemplarzy. W Litwie kupiono zaledwie 298 nowych motocykli. Bardzo dobre wyniki zanotowała również branża w Rumunii (+38,3% = 498 sztuk) i w Danii (29% i 2068 egzemplarzy).
Wielka piątka
Ale to wszystko drobnica. Prawdziwe pieniądze robi się na pięciu rynkach skupiających 80% europejskiej sprzedaży motocykli. Na czele umacniają się Włochy - 116 985 maszyn i wzrost o 15.9%. Pod względem liczby maszyn ilość ta dziesięciokrotnie przebija liczbę motocykli sprzedawaną w Polsce. Kolejne pozycje zajmują Niemcy, Hiszpania, Francja i Wielka Brytania. Czy wobec tych danych producenci mogą już chłodzić szampana? Przypomnijmy, że w zeszłym roku rekordami sprzedaży chwaliły się BMW, Ducati i KTM.
Nieciekawa tendencja dotyczy motorowerów, lub precyzyjniej: jednośladów z silnikami nie przekraczającymi 50 cm³. Główne rynki - Francja i Holandia ratują statystykę. W Polsce sprzedaż motorowerów spadła o -21.4%.
Pełne wyniki sprzedaży w I półroczu 2016 prezentują się następująco:
PAŃSTWO I półrocze 2015 / I półrocze 2016 zmiana w %
Austria |
15.983 |
17.020 |
+6,5 |
Belgium |
13.578 |
14.401 |
+6,1 |
Bulgaria |
n.d. |
|
|
Croatia |
n.d |
|
|
Cyprus |
n.d. |
|
|
Czech Republic |
7.349 |
8.171 |
+11,2 |
Denmark |
1.577 |
2.038 |
+29,2 |
Estonia |
322 |
407 |
+26,4 |
Finland |
2.287 |
2.068 |
-9,6 |
France |
87.672 |
89.153 |
+1,7 |
Germany |
96.709 |
100.749 |
+4,2 |
Greece |
17.083 |
17.347 |
+1,5 |
Hungary |
n.d. |
|
|
Ireland |
n.d. |
|
|
Italy |
100.926 |
116.985 |
+15,9 |
Latvia |
421 |
424 |
+0,7 |
Lithuania |
212 |
298 |
+40,6 |
Luxembourg |
997 |
1.129 |
+13,2 |
Malta |
n.d. |
|
|
Netherlands |
7.498 |
8.311 |
+10,8 |
Poland |
13.822 |
13.222 |
-4,3 |
Portugal |
8.133 |
8.970 |
+10,3 |
Romania |
360 |
498 |
+38,3 |
Slovakia |
n.d. |
|
|
Slovenia |
1.267 |
1.349 |
+6,5 |
Spain |
64.618 |
73.323 |
+13,5 |
Sweden |
6.253 |
7.148 |
+14,3 |
UK |
57.095 |
61.859 |
+8,3 |
TOTALE |
504.162 |
544.870 |
+ 8,1 % |