Widzieć i być widzianym - nadchodzą reflektory laserowe!

BMW zaprezentowało na Consumer Electronics Show w Las Vegas nowe technologie, którą planuje włączyć do swoich motocykli. Pierwsza z nich to plan wyposażenia motocykla w reflektor wykorzystujący światło lasera. Drugi projekt to kask z wyświetlaczem typu heads-up.

BMW rozwija swoją technologię reflektorów laserowych (BMW Laserlight) od dłuższego czasu. Światła tego typu zastosowane zostały po raz pierwszy w serii BMW i8, ale stanowią one uzupełnienie konwencjonalnych reflektorów. Główne pytanie brzmi - czy to bezpieczne?

Naukowcy wciąż dyskutują nad wpływem światła lasera na siatkówkę ludzkiego oka. Wiązka lasera może w łatwy sposób oślepić innych uczestników ruchu, a nawet doprowadzić do trwałych uszkodzeń wzroku. Zresztą podobna dyskusja toczyła się odnośnie wykorzystania diod typu LED, które upowszechniły się w życiu codziennym i które są coraz częściej wykorzystywane w motocyklach.

Reflektory laserowe - błogosławieństwo czy zagrożenie?

Jakie korzyści niesie ze sobą światło laserowe?

  • 10-krotnie większe natężenie światła w stosunku do reflektorów ksenonowych i halogenowych,
  • zasięg do 600 metrów (nawet 2x więcej niż konwencjonalne reflektory)
  • wydajność energetyczna lepsza o 30% od diod LED,
  • zmniejszenie powierzchni reflektora i jego masy

BMW Laserlight to jeden z projektów programu ConnetedRide mającego uczynić jazdę motocyklem bezpieczniejszą

BMW wykorzystuje monochromatyczną, niebieską wiązkę lasera i przekształca ją w nieszkodliwe i dla ludzkiego oka światło białe. Barwa światła zbliżona jest do temperatury światła dziennego, co czyni je bardziej przyjaznym dla człowieka.

Cały proces odbywa się za sprawą układu trzech wysoko-wydajnych diod laserowych, układu soczewek i fluorescencyjnej substancji wykorzystującej fosfor.

Jedynym ograniczeniem pozostaje koszt technologii, co zapewne zarezerwuje reflektory laserowe wyłącznie dla najbardziej prestiżowych modeli

BMW zastrzega, że obecnie technologia jest jeszcze zbyt kosztowna, by można ją było zastosować w seryjnie produkowanych motocyklach. Koncept na przykładzie którego przedstawiono działanie technologii to BMW K1600 GTL. W tej chwili trwają badania wykonalności. Zastosowanie technologii na skalę masową pozwoli na obniżenie jej kosztów do akceptowalnego poziom i wdrożenie technologii do produkcji.