Triumph Speed Triple 1200 RS - brytyjska rewolucja?

Oto jest - najmocniejszy i najlepiej przyspieszający Triumph Speed Triple w historii. Brytyjczycy wykonali kawał pracy by nowy model dorównał czołówce dużych nakedów o pojemności powyżej 999 cm³. I chyba się udało.  Co oferuje Triumph Speed Triple 1200 RS?


Rewolucję i przemiany zachodzące w motocyklach dobrze obrazuje pewien fakt: nowy Speed Triple 1200 RS ma najwyższy stosunek mocy do masy w historii tego modelu. Jest on o 25% korzystniejszy niż w przypadku poprzedniej generacji, oraz dwukrotnie "lepszy" niż w oryginalnym Speed Triple'u z 1994 roku.

Triumph Speed Triple 1200 RS - producent postarał się od dużo przymiotników z przedrostkiem"naj"

Obrazuje to skalę postępu jaka dokonała się wśród jednośladów nie w przeciągu dekady, ale w ciągu ledwie kilku lat. Swoją drogą Triumph przy tworzeniu motocykla posiłkował się doświadczeniem nabytym przy okazji tworzenia silników wyścigowych dla serii Moto2.

Najszybszy, najmocniejszy, naj...

Co składa się na nowy model? Przede wszystkim zupełnie nowy silnik. Speed Triple to oczywiście trzy cylindry w rzędzie, ale pojemność silnika wzrosłą do 1160 cm³ Masa jednostki napędowej została zredukowana o 7 kg w stosunku do poprzednika i to pomimo większej pojemności! Druga sprawa to osiągi.

Charakter motocykla ma sprzyjać podobnym zabawom

Teraz Speed osiąga 180 koni przy 10 750 obrotów na minutę. To wzrost o 30 KM! Maksymalny moment obrotowy przypada teraz na 9000 obr./min i wynosi 125 Nm (8 Nm więcej niż poprzednik).

Jednocześnie producent zadbał o zachowanie zadziornego charakteru motocykla. Emocje podczas jazdy zwiększa oczywiście brzmienie - nowy układ wydechowy ma zapewnić motocyklowi świetne brzmienie już na seryjnym układzie wydechowym.


Najwygodniejszy? Najzwinniejszy?

Ale nie tylko silnik wpływa na jazdę. Ludzie z Triumpha całościowo przeprojektowali podwozie z myślą o zapewnieniu dobrego prowadzenia się motocykla. Gotowy do jazdy Speed Triple waży teraz 198 kg - to o 10 kg mniej w stosunku do poprzedniej generacji. Jest to zasługą wspominanego już silnika, ale też min. aluminiowej ramy, która jest lżejsza o 17%. Z myślą o agresywnej i emocjonującej jeździe środek ciężkości został przeniesiony niżej i bardziej do przodu.

Kolejny aspekt - ergonomia. W nowym Speedzie kierownica jest szersza o 13 mm, zmieniono położenie podnóżków, zwiększono prześwit, zamontowano nowe siedzenie... Te wszystkie niuanse w znacznym stopniu decydują o prowadzeniu motocykla, które - jak zapewnia producent - jest świetne.

Choć DNA są sportowe, to jednak jednak Triumph Speed Triple 1200RS jest motocyklem do bardziej codziennego użytkowania.

Dalsze zmiany mechaniczne to min. udoskonalone sprzęgło z systemem Slip & Assist, bardziej kompaktowa skrzynia biegów, nowy układ zapłonowy. O randze motocykla świadczy wyposażenie. Triumph postawił na podzespoły godne motocykli sportowych. Zaciski hamulcowe Brembo Stylema, opony Metzeler RACETEC RR, oraz w pełni regulowane zawieszenie Öhlins - z przodu Öhlins NIX30 typu upside-down, z tyłu dwururowy monoshock Öhlins TTX36.

Najinteligentniejszy, najbardziej zaawansowany...

Wypadałoby jeszcze wspomnieć o elektronice. Pod względem technologicznym nowe motocykle to coraz bardziej zaawansowane pojazdy. Jedne rozwiązania służą zwiększeniu bezpieczeństwa, inne wygodzie, a jeszcze inne budowaniu prestiżu modelu. Speed Triple 1200RS zawiera w sobie min.:

  • nowy quickshifter Triumph Shift Assist,
  • kontrola trakcji wspierana przez IMU,
  • corenering ABS,
  • 5 trybów jazdy (Rain, Road, Track, Sporta, oraz wyłączone),
  • system bezkluczykowy,
  • system łączności My Triumph Connectivity,
  • tempomat,
  • 5-calowy ekran TFT.

Licytowanie się producentów na przekątną wyświetlacza nadal w modzie. BMW nadal na czele!

Najefektowniejszy, najładniejszy, naj...

Wreszcie na sam koniec kwestia wizualna. Są miłośnicy całej linii streetfighterów Triumpha, którzy uwielbiają ten design, są też tacy, do których ta estetyka nie trafia. Motocykl jest kompaktowy i muskularny zarazem. Widać, że jest nabity mocą i w istocie tak jest. Kilka fajnych elementów przyciąga uwagę: czarne obręcze kół V-Spoke, przedni błotnik z włókna węglowego, spoiler silnika, kierownica z logiem, nakładka na siedzenie. Cała tylna sekcja motocykla została przeprojektowana.

Charakterystyczne lampy oczywiście również nabrały mocniejszego wyrazu

Motocykl będzie dostępny w dwóch malowaniach: Sapphire Black w czerwono-srebrnym malowaniu oraz Matt Silver Ice w czarno-srebrno-żółtym malowaniu.

Naj, naj naj...

Cena modelu w Polsce nie została jeszcze ujawniona. Wszystko wskazuje na to, że nowy Speed Triple 1200RS doskoczy do czołówki dużych nakedów. Teraz wielu nabywców stojąc przed wyborem spośród np. Aprilia Tuono V4, BMW S1000R, KTM Super Duke 1290, czy Ducati Streetfighter V4 powinna skierować część swojego zainteresowania w stronę brytyjskiej marki.