Zwycięstwo Joana Mira w klasie MotoGP i zdobycie tytułu mistrzowskiego dla Suzuki było zdecydowanie jedną z największych sensacji roku 2020 w świecie wyścigów motocyklowych. Nałożyło się ono z świętowaniem 100-lecia istnienia firmy. Jak można uczcić takie wydarzenie?
By uświetnić ten wyczyn Suzuki wypuściło serię motocykli w malowaniach inspirowanych mistrzowskimi maszynami - Suzuki Legend Edition. Motocykl to oczywiście superbike - Suzuki GSX-R 1000 w siedmiu różnych odsłonach kolorystycznych. Każdy motocykl wyposażony jest również w układ wydechowy Akrapovič. Cena to 22 500 €
Zwycięstwo Mira to siódmy tytuł mistrzowski w najwyższej klasie wyścigów motocyklowych. Wcześniej dokonali tego:
- Barry Sheene (1976, 1977), Wielka Brytania,
- Marco Lucchinelli (1981) Włochy,
- Franco Ucini (1982),Włochy,
- Kevin Schwantz (1993),USA,
- Kenny Roberts (2000), USA.
Wszyscy ci zawodnicy dokonali tego w momencie, gdy na torach królowały sportowe dwusuwy o pojemności 500 cm³. Joan Mir jest pierwszym zawodnikiem, który ten sukces przeniósł do funkcjonującej od 2002 roku klasy MotoGP. Wszystkie kolekcjonerskie repliki znajdziecie poniżej.
1976 - Barry Sheene
Zaczęło się od sukces Barry'ego Sheene'a. Lata '70 były okresem dominacji zawodników z Wielkiej Brytanii. W 1976 roku Sheene 5 razy zwyciężył na Suzuki RG 500 co dało pierwszy w historii tytuł mistrzowski dla fabryki z Hamamatsu.
Charakterystyczne barwy teamu Heron-Texaco i numer 7 to są kojarzone z wizerunkiem Sheene'a.
1977 Barry Sheene
Swój wyczyn Sheene powtórzył w roku kolejnym.
1981 - Marco Lucchinelli
Suzuki wróciła na szczyt podium po 5 latach i zwycięstwie włoskiego zawodnika. Lucchinelli - "Szalony koń", zwyciężył w sezonie 1981, w którym pięciokrotnie triumfował w wyścigach i dwukrotnie stał na podium.
Barwy zespołu Suzuki uległy zmianie. Suzuki Gallina odznacza się ciemno niebieską kolorystyką z dużą ilością bieli. Numer 5 to oczywiście numer startowy Lucchinelliego.
1982 Franco Uncini
Kolejny włoski zawodnik i kolejny tytuł mistrza świata dla Suzuki Gallina Team.
1993 - Kevin Schwantz
Na kolejny tytuł przyszło czekać całą dekadę. Schwantz startował w barwach Suzuki od 1986 roku, ale dopiero w 1993 udało się zdobyć mistrzostwo. Schwantz należy dziś do grona legend MotoGP.
Jego zwycięski motocykl RGV-Γ 500 wymalowany był z logiem ówczesnego sponsora - Lucky Strike. Oczywiście pojawienie się marki tytoniowej było wykluczone, ale pozostał numer 34.
2000 - Kenny Roberts Jr
Jasny niebieski kolor i charakterystyczna żółta szachownica na RGV-Γ 500 - tak wyglądał motocykl Robertsa. W międzyczasie z wyścigów i sportu motorowego zniknęły reklamy papierosów,
Tytuł mistrzowski Robertsa wyznacza koniec pewnej epoki - Suzuki zrezygnuje z zespołu po przejściu do klasy MotoGP, swoją dekadę sukcesów rozpoczął Valentino Rossi, a na torach powoli dominować zaczną zawodnicy z Hiszpanii.
2020 - Joan Mir
Młody zawodnik z Majorki zdobył mistrzostwo dla Suzuki Ecstar pięć lat po powrocie zespołu do klasy królewskiej. Uważna i czysta jazda Mira sprawiła, że stanął na najwyższym stopniu podium mimo zwycięstwa w tylko jednym wyścigu.
Motocykle są możliwe do zamówienia we Włoszech na stronie suzuki.it. Jak wielu miłośników marki zainteresuje się takimi kolekcjonerskimi wydaniami?