Producenci motocykli w Europie wracaj膮 do pracy - gdzie ruszy艂a produkcja?

Europejskie fabryki motocykli wracaj膮 do pracy po zawieszeniu produkcji wymuszonym rozprzestrzenianiem si臋 koronawirusa. Wiele z tych zak艂ad贸w mie艣ci si臋 w P贸艂nocnych W艂oszech, kt贸re przez wiele tygodni by艂y najwi臋kszym ogniskiem zara偶e艅 w Europie. Teraz sytuacja si臋 ustabilizowa艂a, a p臋d do wznowienia produkcji ma zapobiec sytuacji, 偶e w salonach zabraknie motocykli.

W艂osi wracaj膮 do pracy

Pierwsze do pracy wr贸ci艂o Ducati. 27 kwietnia zak艂ady w dzielnicy Bolonii - Borgo Panigale zacz臋艂y ponownie dzia艂a膰. Odbywa si臋 tam produkcja mi臋dzy innymi power-nakeda Ducati Streetfighter V4, na kt贸rego wp艂yn臋艂o wiele zam贸wie艅. St膮d du偶e ci艣nienie na wznowienie produkcji. Produkcja w zak艂adzie rz膮dzi si臋 nowymi, zaostrzonymi zasadami, a wi臋kszo艣膰 kadry biurowej, podobnie jak w innych zak艂adach pracuje z domu.

Kr贸tko po Ducati do pracy wr贸ci艂a Energica, kt贸rej zak艂ady znajduj膮 si臋 w Modenie. Od 4 maja prac臋 rozpocz臋li mniejsi w艂oscy producenci. Z najbardziej do艣wiadczonego przez epidemi臋 regionu P贸艂nocnych W艂och s膮 to Moto Guzzi, Aprilia, MV Agusta, Moto Morini i Fantic. W centrum Italii wr贸ci艂a produkcja w zak艂adach Piaggio i Benelli.


Europa wraca na ta艣m臋

Po weekendzie majowym do pracy wr贸ci艂y r贸wnie偶 zak艂ady motocyklowe BMW w Spandau pod Berlinem. W BMW-Motorradwerk Berlin-Spandau powstaje min. seria R, w tym nowy BMW R18. Nie mo偶e jeszcze wystartowa膰 produkcja du偶ych R1250 GS i R1250 RT, poniewa偶 brakuje cz臋艣ci od w艂oskiego dostawcy.

Swoje europejskie fabryki w Bolonia i Saint-Quentin otworzy艂a Yamaha. W francuskim Saint Quentin powstaje min. bardzo oczekiwana T茅n茅r茅 700. Spo艣r贸d europejskich marek 偶adnej ze swoich fabryk nie musia艂 ponownie odpala膰 Triumph. Siedziba firmy w Hinckley od pewnego czasu nie pe艂ni ju偶 funkcji zak艂adu produkcyjnego dla nowych motocykli Triumpha, bo te powstaj膮 w Tajlandii. W Azji produkcja przebiega艂a bez przestoj贸w, ale zosta艂a zmniejszona z powodu globalnego spadku popytu.

Honda czeka do 18 maja z powrotem do pracy w fabryce w Atessa we W艂oszech, gdzie powstaj膮 g艂贸wnie skutery na rynek europejski. Austriacka fabryka KTM i Husqvarny w Mattighofen ma zacz膮膰 dzia艂a膰 25 maja. P贸ki co KTM oczekuje na ustabilizowanie si臋 艂a艅cucha dostaw.

Odnowienie ci膮g艂o艣ci 艂a艅cucha dostaw b臋dzie kluczow膮 kwesti膮 w najbli偶szych miesi膮cach. Kryzys spowodowany epidemi膮 jest powa偶nym sprawdzianem dla obecnego systemu. Czy wp艂ynie na zmian臋 sposobu zarz膮dzania produkcj膮? Uniezale偶nienie si臋 od dostawc贸w? Rezygnacj臋 z outsourcingu? P贸ki co dla wi臋kszo艣ci konsument贸w liczy膰 si臋 bezie fakt, 偶e motocykli w salonach nie powinno zabrakn膮膰.