Moda na motocyklu - jak to się zaczęło? I połowa XX wieku


Żeby poczuć się motocyklistą nie wystarczy sam jednoślad - potrzebny jest jeszcze odpowiedni ubiór. Style i trendy w modzie codziennej zmieniają się na przestrzeni lat, podobnie było z ubiorem motocyklistów. W tym przypadku swoje piętno odcisnęła historia i rozwój techniki. W tym tekście skrótowo przedstawiamy historię ubioru motocyklisty do połowy XX wieku.

Skromne początki

Pierwsze pojazdy będące eksperymentalnymi motocyklami pojawiły się około 1860 roku. Miały więcej wspólnego z rowerami. Termin motocykl został po raz pierwszy użyty w 1902 roku. Długie buty robotnicze były jedynym ubiorem . Trudno powiedzieć że wyróżniającym - był to zwyczajny ubiór robotnika. Zaczęło się to zmieniać na początku XX wieku.

Ubiór do jazdy na motocyklu pojawił się wraz z wprowadzeniem motocykli do użytku przez policję i wojsko. Motocyklista z tamtego okresu wyróżniał się uniformem. Za okrycie głowy służył stylowy kaszkiet. Wówczas też zaczęto stosować rękawice ochronne zakrywające poza dłonią również część przedramienia - tzw. gauntlet. Gauntlet to pojęcie stosowane jeszcze na określenie rękawic rycerskich do zbroi płytowych.


Triumphowy weteran

Gogle, sweter, motodromy

Po 1910 roku w Ameryce odbywają się pierwsze wyścigi motocyklowe.Harley-Davidson dominuje na motodromach - torach wyścigowych o nawierzchni zbudowanej z desek. Motocykliści jeżdżą w spodniach jeździeckich, czapkach ze skóry okrywających czaszkę, do tego lotnicze gogle dla ochrony oczu przed drzazgami. Zamiast kurtki cienki sweter lub pulower - pierwsza część garderoby, która była utożsamiana z wyścigami motocyklowymi. Harley-Davidson do dziś wykorzystuje te elementy w swojej marce.

Uwaga na drzazgi!

Powojenna spuścizna

I wojna światowa była pierwszym konfliktem w którym motocykle były używane na szerszą skalę. Po 1918 roku pozostało dużo płaszczów z końskiej skóry - zostały one przejęte w latach '20 XX wieku przez motocyklistów. Pierwsza skórzana kurtka do jazdy motocyklem została zaprojektowana przez Irvinga Schotta z Nowego Jorku. Kurtka "Perfecto" jest jednym z wyznaczników stylu motocyklisty po dzień dzisiejszy.

Młody Marlon Brando w słynnej kurtce Perfecto

Śmierć sławnego Lawrence'a z Arabii (brytyjskiego dyplomaty, oficera w czasie I wś.), do której doszło w 1935 roku w wyniku wypadku motocyklowego była iskrą zapalną dla wzmożonego rozwoju prac nad kaskami. Pierwsze "poważne" ochrony głowy produkuje Sir Hugh Cairns. Tymczasem brytyjska marka J. Barbour & Sons rozpoczyna produkcję wodoodpornego kombinezonu dla motocyklistów. Ubiór wykonany był z woskowanej bawełny.

T.E. Lawrence na swoim Brough Superior SS100. Na takim motocyklu zginął

Pierwsze kombinezony

Rozwój techniczny związany z II wojną światową przełożył się oczywiście również na ubiór motocyklistów. To właśnie w latach 40. XX wieku pojawił się dwuczęściowy skórzany strój motocyklowy. Dotychczas wykorzystanie skóry ograniczano co najwyżej do części górnej - czyli kurtki. Pełen strój ze skóry bydlęcej w warunkach bojowych miał na celu chronić załogę czołgu przez oparzeniami. Wkrótce został zaadaptowany przez motocyklistów. Skóra była giętka i sprężysta, odporna na tarcie i bezpieczna.

W latach '50 legendarny jeździec - Geoff Duke został pierwszym motocyklistą, który jeździł w jednoczęściowym kombinezonie. Miało to miejsce na TT w roku 1950. Za jego sprawą coraz popularniejsze stawały się buty zamykane na zamek błyskawiczny

Geoff Duke (zdj. wikipedia)

Zobacz także