Moda na motocyklu - jak to się zaczęło? I połowa XX wieku

Nie szata zdobi człowieka, ale na motocyklu lepiej być ubranym. Style i trendy w modzie codziennej zmieniają się na przestrzeni lat - podobnie jest ubraniem na motocykl. Jak wpływ w kształtowaniu stroju motocyklisty miała historia i rozwój techniki? Oto ewolucja motocyklowej mody do połowy XX wieku.

Skromne początki

Pierwsze eksperymentalne motocyklami pojawiły się około 1860 roku. Były to w zasadzie rowery z niewielkimi silniczkami. Termin motocykl został po raz pierwszy użyty w 1902 roku. Osiągi "silnikowego roweru" nie wymuszały wtedy jeszcze specjalnego ubioru. Zaczęło się to zmieniać na początku XX wieku.


Triumph to jeden w weteranów motocyklizmu. Jego historię przybliżaliśmy TUTAJ.

Pierwsze motocykle z czasem znalazły zastosowanie w policji i w wojsku. Ówczesny ubiór motocyklisty stanowił więc uniform. Za okrycie głowy służył stylowy kaszkiet, a dłonie osłaniały rękawice ochronne. Długie rękawice zakrywające poza dłonią również część przedramienia były nazywane z francuskiego gauntlet. Gauntlet to pojęcie stosowane jeszcze na określenie rękawic rycerskich zakładanych do zbroi płytowych.


Gogle, sweter, motodromy...

Motocykle faktycznie od razu przyjęły funkcję rekreacyjną. Po 1910 roku w Ameryce odbywają się pierwsze wyścigi motocyklowe. Harley-Davidson dominuje na motodromach - torach wyścigowych o nawierzchni zbudowanej z desek. Motocykliści jeżdżą w spodniach jeździeckich, czapkach ze skóry okrywających czaszkę, do tego lotnicze gogle dla ochrony oczu przed drzazgami.

Uwaga na drzazgi! Po takim parkiecie to musiało się śmigać : )

Pierwsi motocykliści zamiast kurtki ubierali cienki sweter lub pulower. Była to pierwsza część garderoby, która była utożsamiana z wyścigami motocyklowymi. Harley-Davidson - amerykańska marka, która powstała w 1903 roku i w dużym stopniu wpłynęła na kształt historii motocyklizmu do dziś wykorzystuje te elementy w swoim wizerunku.

Powojenna spuścizna

I wojna światowa była pierwszym konfliktem, w którym motocykle były używane na szerszą skalę. W przeciwieństwie do II wojny światowej motocykle używane były w bezpośrednich operacjach bojowych, a nie tylko jako środek transportu. Pojazdy, które przetrwały wojnę znalazły nowe życie jako motocykle cywilne. Podobnie było z odzieżą. Wojskowe płaszcze z końskiej skóry zostały w latach 20. XX przejęte wieku przez motocyklistów.

Pierwsza skórzana kurtka do jazdy motocyklem została zaprojektowana przez Irvinga Schotta z Nowego Jorku. Kurtka "Perfecto" jest jednym z wyznaczników stylu motocyklisty po dzień dzisiejszy.

Młody Marlon Brando w słynnej kurtce Perfecto - kadr z filmu "Dziki" z roku 1953

W 1934 w wyniku wypadku motocyklowego ginie T.E. Lawrence znany szerzej jako "Lawrence z Arabii" - sławny brytyjski szpieg-dyplomata, oficer z czasów I wojny światowej. Brytyjski bohater stracił kontrolę nad swoim motocyklem - Brough Superior SS100 i doznał urazów głowy. Zmarł po sześciu dniach. Wydarzenie to stało się iskrą zapalną dla rozwoju badań nad kaskami.

T.E. Lawrence na swoim Brough Superior SS100. Na takim właśnie motocyklu zginął.

Pierwsze "poważne" ochrony głowy produkuje Sir Hugh Cairns - neurochirurg, który zajmował się przypadkiem Lawrence'a. Tymczasem brytyjska marka J. Barbour & Sons rozpoczyna produkcję wodoodpornego kombinezonu dla motocyklistów. Ubiór wykonany był z woskowanej bawełny. Podczas II wojny światowej korkowe lub cynowe hełmy były obowiązkowym wyposażeniem żołnierzy brytyjskich jeżdżących motocyklami. 


Pierwsze kombinezony

Dotychczas wykorzystanie skóry ograniczano co najwyżej do kurtki. Zmieniło się to w latach 40. XX. Dwuczęściowy strój motocyklowy ze skóry bydlęcej wywodzi się z ubioru czołgistów. W warunkach bojowych miał na celu chronić załogę czołgu przez oparzeniami. Dla motocyklistów skóra miała dodatkowo tę zaletę, że była giętka i sprężysta, odporna na tarcie i bezpieczna.

Geoff Duke (zdj. wikipedia.org). Człowiek, który pchnął do przodu dyscyplinę sportową zwaną motocyklizmem.


W latach 50. legendarny motocyklista - Geoff Duke jako pierwszy zaczął jeździć w kombinezonie jednoczęściowym. Miało to miejsce na Man TT w roku 1950. Za jego sprawą popularność zdobyły także wysokie buty zamykane na zamek błyskawiczny. Geoff był wielokrotnym mistrzem świata w klasie 350 cm³ (1951, 1952), w klasie 500 cm³ (1951, 1953, 1955), oraz jedną z legend Isle of Man TT.


Komu bije dzwon?

Przegląd mody motocyklowej warto zakończyć na najbardziej przełomowym epizodzie - powstaniu kasku integralnego. Kask integralny to kask, którego skorupa okrywa nie tylko czaszkę, ale także szczękę motocyklisty. Dzięki temu zapewnia motocykliście największą ochronę.  


W latach 60. XX wieku Roy Richter z Bell Auto Parts wynalazł pierwszy nowoczesny i produkowany na masową skalę integralny kask motocyklowy. Współczesne kaski Bella nawiązują do tej historii i stylistyki vintage - chcoćby model Bullitt. Stanowią one udany zestaw do customów i cafe racerów.



Chcesz wiedzieć co szykujemy?

Dołącz do motobandziorów!

Zobacz naszą politykę prywatności