Ministerstwo Energii poinformowało, że rząd przyjął we wtorek (20.03.2018) projekt ustawy tworzącej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu i wprowadzającej nową opłatę emisyjną w cenie paliw.
Ile dopłacimy do benzyny?
Opłata emisyjna ma mieć wysokość 80 zł na 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego, czyli 8 gr na litr.
Co dalej z tymi pieniędzmi się stanie? Walka ze smogiem i rozwój paliw alternatywnych.
Do Fundusz Niskoemisyjnego Transportu trafiałoby 15 proc. wpływów z niej, pozostałe 85 proc. trafiałoby do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki na cele walki z zanieczyszczeniami powietrza.
Celami wydatków FNT ma być rozdanie tych pieniędzy inicjatywą związanymi z rozwojem elektromobilności - czyli pojazdami napędzanymi energią elektryczną, jak i transportem opartym na paliwach alternatywnych m.in. CNG, LNG.
A ile już dopłacamy?
Sporo bo ok. 55% ceny popularnej 95 stanowią podatki (18.7% VAT, 33,6 Akcyza, 2,8% opłata paliwowa)
Producent zarabia średnio 15 gr na litrze 95.
Przy oleju napędowym jest podobnie ok 51% stanowią podatki. I tutaj marża jest jeszcze gorsza bo już tylko 0.07 gr na litrze - czyli mniej niż przewidywany podatek, który przecież miał być taki niewielki.
Źródła: