Jak przygotować motocykl na zimę?

Jesień zadomowiła się u nas na dobre, a jej nielubiana przez nas siostra - zima, spogląda w naszą stronę łakomym okiem. Jest to więc najlepszy czas na porządne przygotowanie swojego motocykla na zimowy sen.

Śnieg i ujemne temperatury to przykre wydarzenie w życiu każdego motocyklisty. Chłodniejsze temperatury i mokra nawierzchnia drogi skutecznie ochładza temperament - jest to jednak idealny czas na przygotowaniem motocykla do zimowania. Warto się tym zainteresować jeszcze podczas gdy temperatura za oknem jest powyżej zera - dzięki temu raz że będzie pracowało nam sie przyjemniej - dwa, unikniemy problemu ze skraplaniem, a następnie zamarzaniem wody w miejscach, w których może narobić nieco szkód.

Mycie i konserwacja

Pierwszą podstawową rzeczą którą należy wykonać to sprezentowanie porządnej kąpieli naszym dwóm kółkom - aby usunąć smar, błoto i owadzie pozostałości na owiewkach i lampach. Następnie warto użyć środków do konserwacji na morko i sucho - aby przygotować lakier na kilka miesięcy stania w garażu, zabezpieczyć gumowe części oraz skórzane siedzenie.

Pamiętajcie także o konserwacji napędu - niektórzy go myją (np. naftą) i smarują ponownie. Przy okazji można także zadbać o linki (od gazu, sprzęgła czy prędkościomierza, wlewając po kilka kropel oleju do ich pancerzyków).

mycie motocykla

Wymiana Oleju.

Jeżeli jesteśmy przed wymianą oleju - warto zadbać o nią pod koniec sezonu - usuniemy w ten sposób z silnika syf, który nagromadził się przez te wszystkie przejechane latem kilometry. No i unikniemy kolejek do mechanika wiosną.

Jak wymienić olej w motocyklu samemu? Zobacz nasz poradnik dotyczący wymiany oleju. 

Pamiętaj o oponach!

Jeżeli posiadanie stojaki pod widelec i wahacz - problemu w zasadzie nie ma. Stawiacie na nich motocykl i śpicie spokojnie. Jeżeli nie macie, wtedy połowicznie sprawę rozwiązuje stopka centralna na której stawiacie motocykl. W przypadku kiedy użyć możecie jedynie bocznej stopki - pamiętajcie, że przez długi czas stania w jednej pozycji, opony mogą się odkształcić. Warto więc co jakiś czas, przeprowadzić motocykl i postawić go ponownie tak, aby opony dotykały podłoża w innym miejscu niż poprzednio. Same opony także warto przeczyścić przed ostatecznym schowaniem do garażu.

dbanie o opony

Akumulator.

Bateria naszego motocykla, to jedna z tych rzecz bez których wiosną na pewno nie odpalimy. Trzeba więc zadbać o jego wyjęcie z motocykla (w przypadku gdy mamy nieogrzewany garaż) i pozostawienie w miejscu o dodatniej temperaturze. Oprócz tego trzeba dbać o poziom jego naładowania. Doładować go na początku, oraz później co kilka tygodni - lub kupić automatyczny prostownik, i niczym więcej się nie martwić.

dbanie o akumulator

Na dworze czy w garażu - nie daj się rudej!

Najlepszym przyjacielem motocykla zimą - jest cieplutki garaż. Nawet nie musi być takie cieplutki, byle szczelny. Dodatkowo możemy przykryć motocykl np. prześcieradłem, aby uchronić go przed kurzem, brudem i czymś co może się o niego otrzeć i zniszczyć lakier (np. szwagier z narzędziami). Warto stosować materiały oddychające jako powłokę ochronną naszego motocykla, ponieważ w przeciwnym przypadku - zainteresuje się nimi rdza. A tego byśmy bardzo nie chcieli. Dlatego stare prześcieradło jest wręcz idealne (bawełna oddycha).

W przypadku gdy motocykl musimy zimować na dworze, warto zaopatrzyć się w dwa pokrowce wodoodporne. Jedne dać pod motocykl - aby wilgoć nie ciągnęła od gruntu, drugi na motocykl, aby ochronić go przed warunkami atmosferycznymi panującymi na zewnątrz.

Jest jeszcze trzecia opcja - plastikowe garaże motocyklowe oraz namioty. Spisują się one także całkiem niezłe, choć jest to znacznie większy wydatek niż pokrowce motocyklowe.

pokrowiec motocyklowy

Masz trochę czasu? Zadbaj o hamulce!

Skoro i tak już nie pojeździsz - warto przyjrzeć się bliżej układowi hamulcowemu w naszym motocyklu, bo przecież to on odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas nieprzewidzianych sytuacji. 

Zobacz nasz poradnik - kiedy i po co powinniśmy wymieniać płyn hamulcowy w motocyklu

A dla osób lubiących pogrzebać nieco przy swoich 2 kółkach - poradnik video: jak samemu wymienić płyn hamulcowy. 

Co z paliwem?

W przypadku kiedy mamy bak metalowy - warto zalać motocykl pod korek. W ten sposób uchronisz go przed rdzą, która może pojawić się we wnętrzu. To samo można zrobić w przypadku zbiornika aluminiowego. Jeżeli zaś masz plastikowy zbiornika paliwa - możesz sobie odpuścić.

paliwo

Nie daj przegrzać się silnikowi

Mówimy tutaj oczywiście o sprawności układu chłodniczego - jeżeli nie zaglądałeś do swojego dłużej niż 2 lat, warto to zrobić własnie teraz! Stary płyn chłodniczy przez ten czas mógł stracić już wiele ze swoich właściwości oraz mogło go także sporo ubyć - a w upalne lato, nie ma nic gorszego niż motocykl, któremu zagotowała się chłodnica na trasie. 

Zobacz nasz poradnik - jak wymienić samemu płyn chłodniczy w motocyklu. 

Przepalanie motocykla a woda w oleju!

Wiele osób stosuje tzw. przepalanki - budząc swojego rumaka zimą, aby go nieco podładować i wydalić zbędną parę wodną osadzającą się na silniku i układzie wydechowym. Czy jest do dobry sposób? Absolutnie nie! Poprzez mocno ujemne temperatury, olej jest bardzo gęsty i potrzebuje więcej czasu aby się rozgrzać i trafić tam gdzie być powinien aby dobrze smarować - efekt: kilka chwil po odpaleniu zimą motocykla, silnik chodzi bez smarowania!

Oprócz tego akumulator bardziej się nadwyręży odpalając maszynę, niż naładuje podczas działa silnika. Po zgaszeniu zagrzanego silnika różnica temperatur powoduje skraplanie się w jego wnętrzu pary wodnej - wilgoć dostała się do niego wraz z zasysanym powietrzem. Zamiast więc pomóc motocyklowi - dodajemy wody, do świeżo wymienionego oleju... 

Przygotuj się na sezon!

Szykowanie się do sezonu zaczyna się tak naprawdę już zimą, jednak specjalnie dla Was przygotowaliśmy także poradnik dotyczący pierwszych czynności, które wykonujemy gdy wiosną zaćwierkają ptaszki. Zobacz jak przygotować swój motocykl do sezonu.