Historia wydechów Yoshimura - japońska tradycja tuningu

Yoshimura to firma, która stworzyła tuning w Japonii. Przez lata znana była głównie z części do silnika i wyścigów. W latach '70 firma posądzana była o nieczystą grę na torach wyścigowych. Po prostu: silniki wychodzące spod ręki Yoshimury były za mocne. Jak to się zaczęło?


Dłoń Boga

Hideo Yoshimura urodził się 7 października 1922 w Fukuoka, Japonia. W czasie II wojny światowej jako 20-latek zwerbowany został do obsługi samolotów bojowych. Hideo pracował jako mechanik lotniczy. Po klęsce Japonii w 1945 roku Yoshimura pozostał na lotnisku. Ale coś się zmieniło. Teraz lotnisko nosiło nazwę Itamura Air Base i było pod kontrolą Amerykanów. Tak jak cała okupowana Japonia...

Więcej intrygujących historii tutaj!

Hideo otrzymał od Amerykanów przydomek "Pop". Pseudonim ten w późniejszej karierze niemal wyparł jego prawdziwe imię. Yoshimura zyskał też drugi przydomek: "God Hand" - Dłoń Boga. Był to oczywiście wyraz uznania dla jego zdolności manualnych i szerokiej wiedzy.


Good Morning Japan!

Jest rok 1954. Świetnie dogadujący się z Amerykanami "Pop" Yoshimura otwiera w Fukuoka rodzinny sklep z częściami mechanicznymi i warsztat. "Pop" zajmuję się naprawą amerykańskich motocykli. Wojna w Korei i wartość dolara sprawiają, że interes kręci się wyśmienicie.

Hideo "Pop" Yoshimura podczas pracy

Lata '50 to czas kiedy rodził się japoński przemysł motocyklowy. Honda, Yamaha, Kawasaki i Suzuki wypuszczają swoje pierwsze motocykle. Jednak Yoshimura nie budował motocykli - "Pop" skupił się na tym by czynić je lepszymi.
Tak narodził się tuning.


Wydechowa rewolucja

W latach '60 zawiązuje się współpraca Yoshimury z Suzuki. W 1964 przygotowany przez Yoshimurę motocykl wygrywa na torze w Suzuka w 18-godzinnym wyścigu endurence. "Pop" coraz mocniej angażuje się w jazdę sportową. Śpi po 3-4 godziny dziennie, resztę czasu poświęcając pracy. Jego obsesją stało się stworzenie najtrwalszego i najmocniejszego silnika.

Na zdjęciu: rodzinna firma Yoshimura - 1971r. Wkrótce firma wkroczy do Ameryki i powstanie team wyścigowy "YOSHIMURA RACING".


W latach '70 rozpoczyna się nowy rozdział w dziejach motocyklizmu - wiodącą pozycję zyskują 4-suwowe czterocylindrowce. Yoshimura wykorzystał te okoliczności. W 1971 pojawia się protoypowy układu wydechowy "4-1". Yoshimura zaprojektował go z myślą o montażu w kultowym Honda CB750. Wydech wszedł do sprzedaży w 1972 roku.

Wydechy Yoshimura - Jak one śpiewają?

I've got the power!

W 1989 Hideo Yoshimura kończy swoją karierę na czele firmy. Kierownictwo nad firmą przejmuje jego syn - Fujio Yoshimura. Yoshimura zasłynęła ze swoich układów wydechowych Cyclon, gaźników MJN i tłumików Tri-Oval. Powstaje nowa fabryka wydechów. Od 1992 wszystkie tłumiki Yoshimury produkowane są ze stali nierdzewnej.


Fujio Yoshimura - zmiana kierownictwa w latach '90 dała firmie impuls do rozwoju. Zbliżały się złote czasy współpracy z Suzuki.

Yoshimura stopniowo wprowadza nowe materiały do swoich tłumików - tytan i karbon. W tym samym czasie w Słowenii młody Igor Akrapovič zaczyna produkcję własnych tłumików w swoim warsztacie. Rodzi się silna konkurencja, w której to Akrapovič okazał się być górą.


Stała współpraca z Suzuki owocuje szeregiem edycji limitowanych. Wszystkie w charakterystycznym czarno-czerwonym malowaniu i z świetnie brzmiącymi wydechami. Na przełomie wieków Suzuki i Yoshimura trzęsły motocyklowym światem za sprawą GSX1300R Hayabusa, czy kolejnych GSX-R. Potem tempo niestety spadło.

Dziś Yoshimura produkuje elementy nadwozia i podwozia motocykli, elektronikę, akcesoria wyścigowe. Mimo to najgłośniej nadal jest o ich wydechach.  Firmie z ponad 60. letnimi tradycjami i doświadczeniem nie można odmówić jednego: wytrwałości. Nie bez powodu Yoshimura do dziś odnosi sukcesy w wyścigach endurence.