Jak powstawała Kawasaki i co oznacza "Znak Rzeki"? Historia marki!

Czas płynie jak rzeka - ten truizm w przypadku Kawasaki jest nadzwyczaj trafny - wśród japońskich marek to właśnie Kawasaki była najbardziej uwikłana w historię. Również w tę mniej chlubną. Jak narodziła się jedna z najważniejszych japońskich firm motocyklowych?


Zielony jako symbol mocy

Produkcją motocykli Kawasaki zajmuje się od półwiecza, historia firmy liczy jednak ponad 100 lat. Kawasaki Heavy Industries, Ltd (KHI) to duży koncern maszynowy o zasięgu globalnym. „Motocyklówka” to jedyny oddział firmy, która dostarcza produkty dla klientów indywidualnych. W sferze działalności KHI znajduje się min.:

  • lotnictwo
  • przemysł stoczniowy
  • transport (kolejowy)
  • przemysł energetyczny
  • odnawialne źródła energii
  • roboty i maszyny produkcyjne
  • infrastruktura (mosty, tunele)

Mimo tak dużej skali motocykle pozostają jednym z najważniejszych filarów firmy, o czym świadczy udział motocykli w sprzedaży firmy - 20,3% (dane na pierwszy kwartał 2016 roku).

 

Kawasaki i jego protektor

Twórcą firmy Kawasaki był Shōzō Kawasaki. Kawasaki jako przedsiębiorca posiadał wsparcie ze strony Masayoshi Matsukata – prominentnego polityka, dwukrotnego premiera Japonii w epoce Maiji. W 1878 roku Kawasaki zakłada w Tokio firmę - Kawasaki Tsukiji Shipyard. Firma otrzymuje rządowe zlecenie na utrzymywanie szlaku morskiego do Riukiu i sprowadzanie stamtąd cukru.

Korzenie firmy Kawasaki sięgają wieku XIX i wiążą się z przemysłem stoczniowym.

Z czasem Kawasaki kieruje swoje zainteresowanie w stronę przemysłu stoczniowego. Celem jest budowanie statków wzorowanych na zachodnich - bardziej stabilnych, szybszych, mocniejszych. Przychodzi rok 1896 - powstaje Kawasaki Dockyard Co., Ltd. Na czele firmy nie staje jednak Kawasaki, ale trzeci syn Matsukaty – Kojiro.

 

„Znak rzeki”

Kawasaki zaprojektował znak handlowy da swojej firmy – tzw. „Znak Rzeki”. Logo oparte jest na oznaczeniu wyrazu „rzeka” w piśmie kanji. Jest to nawiązanie do transportu wodnego, ówczesnej głównej sfery działalności firmy. Jest jeszcze jeden powód, dla którego Kawasaki wybrał właśnie „rzekę”. Znak ten to w zasadzie nazwa firmy:

  • Japoński symbol na słowo „rzeka” : 川 (wymowa: "kawa")
  • mały półwysep, cypel – 崎
  • nazwisko i nazwa Kawasaki w kanji: 川崎 = cypel na rzece

„Znak Rzeki” był powszechnie stosowany na produktach Kawasaki do lat 60'. Na pierwszych motocyklach Kawasaki (a także na motocyklach Maguro) znak pojawia się jako symbol na fladze - jest to logo Kawasaki Aircraft. Dziś symbol zarezerwowany jest dla produktów o przełomowym znaczeniu dla firmy. Pierwszym motocyklem od dziesięcioleci, który został wyróżniony znakiem rzeki jest zaprezentowana w 2014 roku Kawasaki Ninja H2.


Oblicze Kawasaki Ninja H2R udekorowane ekskluzywnym symbolem Kawasaki
 

Samobójcza taktyka i serwilizm

Prezes Kawasaki, Kojiro Matsukata był osobą wybitną. Posiadał dyplom doktora prawa na Uniwersytecie w Yale, rozwinął działalność firmy o tabor kolejowy, okręty bojowe i samoloty, wprowadził w swojej firmie ośmiogodzinny dzień pracy. Zapisał się także jako mecenas sztuki – sprowadził do Japonii ponad 10 tys. dzieł sztuki z Zachodu, które złożyły się na „Kolekcję Matsukaty”. Ale był też wiernym sługą cesarza...

Z europejskiego punktu widzenia II wojna światowa zaczęła się w 1939 roku od inwazji III Rzeszy na Polskę. Z perspektywy azjatyckiej początkiem konfliktu globalnego była wojna chińsko-japońska (1937-1945). W warunkach wojennych przemysł maszynowy, lotniczy i stoczniowy zyskuje znaczenie strategiczne. Produkcja Kawasaki została podporządkowana potrzebom państwa.

Wraz z atakiem na Pearl Harbor Japonia na własne życzenie wciąga do wojny na Pacyfiku uśpione mocarstwo - USA.

Kojiro krytykował atak na Pearl Harbor - uważał to działanie za lekkomyślność. Przez kolejne 4 lata w fabrykach Kawasaki powstało kilka tysięcy samolotów bojowych. min. myśliwiec Ki-61 Hien. Ki-61 wykorzystywany był do ataków samobójczych polegających na taranowania B-29 Superfortress. Zakłady Kawasaki były z kolei regularnie niszczone w amerykańskich nalotach bombowych.


Myśliwce na dwóch kołach

Kojiro Matsukata doczekał końca wojny. Zmarł 24 czerwca 1950 roku w wieku 84 lat. W kolejnych latach Kawasaki zainteresowało się nowym biznesem - motocyklami. W 1954 wypuszczone zostają pierwsze silniki bazujące na niemieckiej technologii - podobnie było w przypadku Yamahy. Są to dwusuwowe 60 cm³ oraz czterosuwowe 150 cm³ i 250 cm³.

W roku 1960 Kawasaki zawiera umowę z najstarszą japońską firmą zajmującą się produkcją motocykli – Maguro (istniejącą od 1937 roku). Trzy lata później Kawasaki i Maguro łączą się tworząc Kawasaki Motorcycle Cl.,Ltd.

Wiedza technologiczna przejęta od Maguro w największym stopniu przyczyniła się do rozwoju motocykli w Kawasaki.

Logo KHI to duża czerwona litera "K" z charakterystycznymi zaokrąglonymi nogami i napisem Kawasaki poniżej. Dla motocykli logo przybrało kolor limonkowy. Duże "K" rzadko pojawiało się na motocyklach. Zazwyczaj umieszczany jest sam napis Kawasaki w prostym, niezmienianym od dziesięcioleci kroju. Pod względem kolorystycznym w ostatnich latach Kawasaki zmieniło swoją identyfikację wizualną opierając ją na trzech kolorach: limonkowym, czarnym i białym.

W ten sposób Kawasaki przeszło długą drogę od spółki zajmującej się transportem cukru do jednej z najważniejszych producentów motocykli na świecie. Kawasaki wyróżnia się śmiałym i innowacyjnym podejściem do tworzenia motocykli. Dziś flagowe motocykle "Zielonych" to seria Ninja, oraz seria "Z", której tworzeniu od kilku lat przyświeca idea Sugomi.

Jaki nurt rzeki obierze Kawasaki w przyszłości? To zależy tylko od nich.