Ducati Panigale V2 - superbike dla początkujących? Po co Ducati to zrobiło?

23 października zaprezentowane zostały w Bolonii nowe motocykle Ducati na rok 2020.  Punktem kulminacyjnym była oczywiście premiera Ducati Streetfighter, ale zaskoczeniem wieczoru był inny motocykl. Czy Ducati Panigale V2 - litrowy motocykl dla początkujących ma sens?

Panigale na drogę?

Przez lata Ducati powiększało pojemność silników w swoich superbikach. Widać to po samym nazewnictwie - 1098, 1198, 1199 Panigale, 1299 Panigale. Superbike'i z Bolonii rosły co raz bardziej. Równolegle z nimi rosła linia motocykli sportowych bardziej przystępnych pod względem ceny i osiągów. Modele 848, 899, 916 Panigale i 959 Panigale coraz bardziej zbliżały się do granicy motocykla litrowego. No i się doczekaliśmy. Panigale V2 to litrowy następca 959 Panigale.

Legenda Ducati oparta jest na dwucylindrowym widlaku. Pod tym względem Panigale V2 nawiązuje do tradycji.

Panigale V2 to 155 KM przy 10 750 rpm. Jest to 5 KM więcej w porównaniu do 959. Moment obrotowy wzrósł o 2 Nm do 104 Nm przy 9000 rpm. Do tego oczywiście zaawansowana elektronika, komfort jazdy zorientowany na warunki drogowe, nisko osadzony i krótki wydech i klasyczna czerwień Ducati. Perfekcyjny produkt dla młodej generacji - jak uznał Claudio Domenicali, dyrektor generalny Ducati. Panigale V2 ma być pierwszym motocyklem na tor dla początkujących. To zabawne biorąc pod uwagę, że "zwyczajni" producenci motocykli jako pierwszy motocykl torowy proponują pojemność 250, 300, 400 cm³.

Wybór tego motocykla na start swojej przygody na torze może wydawać się irracjonalny, ale...

Zasady gry zmieniły się wraz z momentem, gdy Ducati wypuściło motocykl z widlastą czwórką. Panigale V4 zaprezentowane zostało pod koniec roku 2017, rok później pojawiło się Panigale V4R, które podniosło poprzeczkę wszystkim motocyklom sportowym i motocyklistom. Motocykl wzbudzał ogromne emocje a przy tym był bardzo wymagający do jazdy.

Ducati zebrało opinie na temat swojego motocykla, z których wynikało, że motocyklem po prostu trudno jest wykręcać regularne czasy na torze. Dlatego Panigale V4 na rok 2020 zostało wzbogacone o pakiet aeordynamiczny, szerszą czaszę motocykla, szersze owiewki boczne, wyścigową szybą. Zapewniło to zwiększona siłę docisku i zmniejszoną tendencję do stawiania na koło.


Podsumowując: Panigale V4 zostało ucywilizowane, ale mimo wszystko Ducati potrzebny był nowy motocykl pozwalający w płynny sposób wjechać do świata superbików. I to wbrew upartej narracji raczej nie na tor wyścigowy, a na drogi. Ducati Panigale V2 to superbike do jazdy ulicznej. Czy motocykl przyjmie się na rynku okaże się w przyszłym roku.