BMW, Honda i Harley-Davidson to trzy marki obecne w branży motocyklowej, które znalazły się w rankingu 100 najmocniejszych marek na świecie w 2019 roku. Harley-Davidson rzutem na taśmę (99. pozycja) załapał się do grona gigantów. Coroczny ranking sporządzany przez firmę Interbrand szereguje marki o największej wartości rynkowej, ale z uwzględnieniem ich wartości dla konsumenta.
Technologia na czele
Interbrand to firma konsultingowa zajmująca się świadczeniem usług doradczych z zakresu zarządzania marką i marketingu. Od 2000 roku firma publikuje ranking "najlepszych" marek, który odzwierciedla nie tylko nastroje na rynkach i upodobania konsumentów, ale także wskazuje trendy rozwoju poszczególnych branż. I tak na przykład w 2000 roku najsilniejszą pozycję miała Coca Cola, w pierwszej piątce znajdowała się NOKIA, a na 11. pozycji - popularne papierosy.
20 lat później widać ogromne przetasowanie związane ze zmianą stylu życia i rozwojem technologii. Karty rozdają giganci pokroju Apple i Google. Na szczęście metodologia uwzględniająca atrakcyjność marki dla konsumenta pozwala zaistnieć również mniejszym graczom. Liczy się nie tylko skala i obroty, ale także to, jak bardzo atrakcyjny jest produkt dla nabywcy.
Branża motoryzacyjna w tegorocznym rankingu wypadła następująco:
Źródło: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2019/
Autentyczność i emocje w cenie?
Oczywiście dominującą pozycję wśród marek z zakresu motoryzacji posiadają producenci samochodów. Spośród firm uwzględnionych w rankingu bezpośredni związek z motocyklami mają trzy: BMW (11. pozycja w rankingu), Honda (21), oraz Harley-Davidson (99.). Ten ostatni przypadek jest najbardziej ciekawy, ponieważ w przeciwieństwie do BMW i Hondy motocykle nie są dla Harleya mniej istotnym elementem działalności, ale jej sednem.
Trzy mocne strony H-D wskazane w rankingu to autentyczność, angażowanie i zróżnicowanie. Wykres prezentujący zmiany w wartości brandu na przestrzeni 20 lat obrazuje nie tylko kondycję firmy, ale także daje wgląd w zmienną koniunkturę na rynku motocykli:
Źródło: https://www.interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2019/
Czy jest miejsce dla H-D w motoryzacji jutra?
Na przykładzie H-D najlepiej widać jak dużym ciosem był rok 2009, w którym nastąpiło załamanie w sprzedaży motocykli i w całej branży motoryzacyjnej. Krach był pokłosiem kryzysu finansowego z 2008 roku. Zła wiadomość jest taka, że w stosunku do roku poprzedniego Harley-Davidson spadł o 6 pozycji.
Harley-Davidson FXDR - jedna z nowości z tego roku.
Konkurentów aspirujących do elitarnego grona 100 najcenniejszych marek jest wielu. Czy Harley-Davidson wytrzyma presję? Może to być trudne zwłaszcza w obliczu wpadki z LiveWire, oraz chimerycznych posunięć polityczno-gospodarczych władz centralnych w USA.