Yamaha FZ6 Fazer S2

Yamaha FZ6 Fazer S2 - gotowi na przejażdżkę?

Yamaha FZ6 Fazer to prawdopodobnie jeden z popularniejszych modeli motocykli na naszych drogach. Uniwersalny, solidny, wygodny, tani w eksploatacji, nadający się na dłuższe trasy i jednocześnie zapewniający satysfakcjonujące osiągi. Jednym słowem - Prawdziwy PASSAT wśród motocykli. Wybór bezpieczny i sprawdzony również na początek przygody z motocyklami. Dlaczego wszyscy pokochali Fazera?


Co to za motocykl?

Yamaha FZ6 Fazer to uniwersalny motocykl szosowy z lekkim sportowym genem i wygodną pozycją. Fazer pełnymi garściami sięga z dziedzictwa uniwersalnych japońskich motocykli (UJM). Silnik liniowo oddaje moc i robi to aż do wartości 98 KM. Jest to motocykl chętnie wybierany na początek min. ze względu na obecność modeli z ABS. Przed pędem wiatru chroni szeroka owiewka co zwiększa komfort dłuższych tras i pokazuje z jakimi sprzętami Fazer miał konkurować. Rywalami były: Suzuki SV 650S, Honda CBF 600S, Suzuki GSF 650S Bandit, Kawasaki ER6f, czy Kawasaki Z750S.

Popularność Fazera i jego uniwersalność sprawia, że można go żartobliwie określić motocyklowym Passatem b5. Podobnie jak Passat jest też coraz bardziej wypierany przez nowsze modele. Dziś zdecydowanie częście zobaczycie Yamahę MT-07 niż starego, dobrego Fazera S2. Ale skąd w ogóle ten skrót S2?

Długa nazwa?

Pora na krótką genezę, bo to trochę zagmatwane. W 2004 roku model FZS 600 Fazer został zastąpiony serią FZ6. Model dostępny był w wersji z owiewką, znanej jako Fazer i w wersji naked, jako FZ6. Naked był o 6 kg lżejszy i był przeznaczony głównie dla użytku miejskiego. W motocyklu zastosowano silnik bazujący na jednostce z supersporta Yamahy, YZF-R6 (z okresu do 2005). Cztery cylindry w układzie rzędowym, na wtrysku paliwa, chłodzenie cieczą, rozrząd DOHC. W stosunku do R6 zmniejszona została kompresja i zmodyfikowana została mapa zapłonu. Moc maksymalna wynosiła 98 KM. Wartość nieprzypadkowa, bo pozwalająca na blokowanie Fazera na kategorię A2.

Pod koniec 2006 roku pojawił się nowy Fazer z mocą zmniejszoną o kolejne 20 KM do 78 KM. Yamaha wyszła z przekonania, że wielu motocyklistów chce jeździć na motocyklu o pojemności 600 cm³ ale o subtelniejszej charakterystyce i zwiększonej kontroli przy niskich prędkościach. Dlatego wykastrowany silnik z Yamahy YZF-R6 został wykastrowany jeszcze bardziej. Modele o „pełnej” mocy 98 KM zyskały oznaczenie S2.

Dodajmy do tego wersje z ABS, który był opcjonalny. System poza bezpieczeństwem dodawał kilka kilo do masy motocykla. Na koniec zakupując Fazera w salonie można było zdecydować się na doposażenie go w dodatkowe akcesoria turystyczne i tym samym skonfigurować go jako Grand Tour – wersja GT. W skład wchodziły boczne owiewki, trzy kufry i wyższa szyba.

W 2007 roku cena za FZ6 (78 KM) w momencie wprowadzenia do sprzedaży wynosiła 27 900 zł. Za FZ6 S2 zapłacić trzeba było 31 900 zł, a za ABS kolejne 3000 zł – 34 900. Pakiet GT to kolejne 3000 zł. Szybko okazał się, że słabsza wersja FZ6 nie cieszyła się zainteresowaniem. Jej obecność w ofercie Yamahy trwała zaledwie 1 rok - pomysł był kontynuowany w modelu XJ6. Jednak efekt był taki, że w roku 2008 w salonach znajdowały się

  • FZ6 (78 KM),
  • FZ6 ABS (78 KM),
  • FZ6 S2,
  • FZ6 S2 ABS,
  • FZ6 Fazer (78 KM),
  • FZ6 Fazer ABS (78 KM),
  • FZ6 Fazer S2,
  • FZ6 Fazer S2 ABS,
  • FZ6 Fazer S2 ABS GT

W naszym materiale pojawia się właśnie taki model: Yamaha FZ6 Fazer S2 z ABS w wersji GT z 2008 roku.

Jak się prezentuje Fazer?

Zacznijmy od wyglądu. W stosunku do poprzednika - modelu FZS 600 nowa Yamaha FZ6 była stylistycznie dużym krokiem na przód. Fazer, szczególnie w wersji GT nadal wygląda atrakcyjnie i nowocześnie, choć minęło już 15 lat od kiedy zjechał z linii produkcyjnej. W wersji GT największą różnicę robią rozbudowane owiewki boczne. Przybliża to wygląd wersji GT do supersporta. Podobnie jest z efektownym układem wydechowym. Dwie końcówki wydechowe poprowadzone są pod kanapą, a całość uzupełnia estetyczna lampa tylna.

Rozwiązanie takie było bardzo popularne w latach 2005-2008, kiedy to było spotykane w niemal każdym motocyklu sportowym. Dla posiadaczy Fazerów, motocykla codziennego i turystycznego - minusem było grzanie się miejsca pasażera i utrudniona możliwość zastosowania uniwersalnych sakw turystycznych. Oczywiście wymusza to też korzystanie z końcówek wydechów zaprojektowanych specjalnie dla modelu FZ6, co wpływa na cenę wymiany. Dlatego z naszej obserwacji wynika, że większość Fazerów jeździ na końcówkach seryjnych - ładnych, ale przeciętnych pod względem brzmienia, lub są one przerabiane dla ciekawszych wrażeń akustycznych. Tak stało się w przypadku nagrywanego egzemplarza 

A zatem sprawdźmy jak to chodzi! Wita nas ładny i czytelny kokpit z analogowym obrotomierzem i ciekłokrystalicznym ekranikiem pokazującym min. prędkość. Odpalamy silnik. Pracuje tak jak przystało na cztero-cylindrową rzędówkę: równo, miarowo i nie za głośno. Pora wsiadać. Motocykl jest spory jak na swoją klasę. Bez problemu odnajdą się na nim nawet bardziej rośli motocykliści, z kolei wysokość jego kanapy może być pewnym wyzwaniem dla początkujących, drobnych motocyklistów i motocyklistek. Warto mieć to na uwadze. Wysoko poprowadzona kierownica nie przeszkadza w przyjęciu bardziej sportowej pozycji.

Chcecie przekonać się jak jeździ Yamaha FZ6 Fazer S2 w wersji GT? Zapraszamy do video!