Tak wygląda proces składania nowego silnika do Ducati Multistrada - V4 Granturismo

Ducati opracowało silnik V4 Granturismo na potrzeby nowej Multistrady V4. Motocykl zostanie zaprezentowany 4 listopada, a oczekiwanie na tę premierę może uprzyjemnić widok mechanicznego kunsztu włoskich inżynierów.Czy Ducati uda się połączyć w tym silniku długą trwałość z sportowymi emocjami z jakimi są kojarzone ich motocykle?

Ten silnik z pewnością przejdzie do historii firmy z Borgo Panigale, zresztą nie bez powodu określany jest przez Ducati jako nowa era. Ducati zrywa bowiem z kolejną ze swoich tradycji, z którą od dekad jest kojarzona - z rozrządem desmodromicznym. W nowym silniku rozrząd oparty jest o klasyczne sprężyny. Dzięki temu okres międzyserwisowy przewidziany dla V4 Granturismo został przedłużony do 60 000 km.

Czy nowy, zrywający z tradycją Ducati silnik nie zniechęci do siebie oddanych fanów marki?

Pojemność silnika wynosi 1158 cm³, co ma być optymalnym rozwiązaniem między wymiarami silnika a jego osiągami. A jeśli chodzi o osiągi, to V4 Granturismo generuje 170 KM przy 10 5000 obrotów na minutę i 125 Nm przy 8750 obrotach na minutę. Wszystko przy zachowaniu wymogów normy Euro5. Ciekawostką jest, że przy masie 66,7 kg nowe V4 jest o 1,2 kg lżejsze od dwucylindrowego Testastretta stosowanego w Dcuati Multistrada 1260.

Silnik Ducati bez rozrządu desmo - znak, że firma nie zamyka się na zmiany.

Podczas pracy nad silnikiem położono nacisk na jego płynność pracy i rekordowo długi okres działania między kolejnymi serwisami.  W ten sposób powstał silnik kompaktowy i lekki, wydajny, oraz zapewniający pokaźne momenty obrotowe.


Główne dane techniczne silnika V4 Granturismo

  • 4-cylindrowa konstrukcja, 1158 cm³, układ V 90°
  • Średnica cylindra i skok tłoka 83 x 53,5 mm
  • • Stopień sprężania 14:1
  • Moc maksymalna 125 kW (170 KM) przy 10,500 obr/.min.
  • Maksymalny moment obrotowy 125 Nm (12,7 Kgm) przy 8,750 obr./min.
  • Homologacja Euro 5
  • Rozrząd łańcuchowy z podwójnym głowicowym wałkiem rozrządu, 4 zawory na cylinder
  • Mokre sprzęgło wielotarczowe
  • Półsuchy system smarowania z trzema pompami oleju: 1 doprowadzająca i 2 powrotne
  • Cztery przepustnice owalne (ekwiwalent średnicy 46 mm)
  • 6-biegowa skrzynia z systemem Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down
  • Okres między kontrolami zaworów 60,000 km
  • • Funkcja dezaktywacji tylnych cylindrów