Przed Wami leksykon motocyklisty! Czyli zbiór pojęć, które być może słyszałeś, ale o które głupio było ci zapytać. Leksykon powstał by oszczędzić nieco czasu wam na szukaniu, a nam na tłumaczeniu haseł, których znajomość jest przydatna jeśli jeździcie motocyklem.
W tym tekście zebraliśmy najważniejsze pojęcia z kategorii kasków motocyklowych. Warto je poznać zaczynając swoją przygodę z motocyklem, wracając do niej, lub będąc motocyklistą szukającym nowego kasku. Zagadnienia prezentujemy bardzo skrótowo - jeśli czujecie potrzebę dowiedzieć się więcej zapraszamy na nasz kanał Motobanda Look-UP!
blenda: okular przeciwsłoneczny. Wysuwa się on z części czołowej kasku. Bardzo popularne rozwiązanie we współczesnych kaskach szosowych i miejskich. Znacznie poprawia komfort jazdy w słoneczny dzień.
Blenda w kasku Shark Spartan Carbon
DD: Zapięcie podwójne D, czyli najstarsze, najprostsze i najbezpieczniejsze zapięcie w kaskach motocyklowy. Składa się z dwóch sprzączek o kształcie litery D. Przeplata się przez nie pasek i zapina klipsem. Każdy kask z homologacją wyścigową musi mieć ten rodzaj zapięcia.
Zapięcie DD w kasku Arai
DOT: Amerykańska homologacja wydawana przez Department of Transport. Dopuszcza kask na rynek USA. Normy amerykańskie różnią się od europejskich. Oznaczenie DOT znajdziecie czasem z tyłu kasku.
ECE: Europejska norma określająca wymagania wobec kasków dopuszczonych na rynek UE. Obecnie obowiązująca norma to ECE 22.06. Informacje o spełnianej normie znajdziecie przede wszystkim na pasku kasku motocyklowego.
Oznaczenia homologacji znajdziemy czasem w formie naklejki lub nadruku z tyłu kasku. MT Blade 2 SV
EPS: Expanded Polystyrene, czyli spieniony polistyren, czyli styropian. Służy do wypełniania wnętrza kasku między skorupą a linerem. Jego kilkucentymetrowa warstwa ma za zadanie amortyzować siłę uderzenia.
FIM: fr. Fédération Internationale de Motocyclisme, Międzynarodowa Federacja Motocyklowa, organizacja pozarządowa zajmująca się regulowaniem rozgrywek sportów motocyklowych. Kaski dopuszczone dla zawodników do udziału w najwyższej klasie wyścigów (MotoGP, WSBK) muszą posiadać potwierdzenie FIM.
HJC RPHA 1 posiada homologację FIM.
homologacja: pozwolenie na użytkowanie urządzenia na terytorium kraju wydającego, przyznawane przez uprawnioną instytucję. Korzystanie ze sprzętu nieposiadającego homologacji powoduje, że za uszkodzenia lub szkody spowodowane użytkowaniem odpowiada użytkownik.
interkom: Urządzenie montowane do kasku i służące do komunikowania się z telefonem, czy innymi riderami, słuchania muzyki, odbierania czy wykonywania telefonów podczas jazdy. Najbardziej znane marki interkomów to SENA i Card. Interkomy mogą być uniwersalne lub przeznaczone specjalnie do danego modelu kasku.
Oferta interkomów jest naprawdę szeroka. Tutaj kilka modeli SENA.
kask integralny: kask o monolitycznej skorupie osłaniający czaszkę i żuchwę. Jest to najpopularniejsza forma kasku gwarantująca możliwie dużo bezpieczeństwa i konkurencyjną cenę.
HJC RPHA 1 - przykład sportowego kasku integralnego
kask jet: kask otwarty, ale z długą szybką sięgającą do podbródka. Podczas jazdy pozwala ona chronić oczy i usta przed pędem powietrza. Kaski typu jet przeznaczone są głównie do miasta, tam gdzie nie osiąga się prędkości trzycyfrowych.
Przykład kasku typu jet - Airoh Helios
kask modularny: kask z mechanizmem pozwalającym unosić przyłbicę, lub ją zdemontować. Na Zachodzie znane jako kaski typu Flip-Up. Szczęka może iść do góry lub na tył. Kaski tego typu posiadają obecnie podwójną homologację - zarówno na kask otwarty jak i zamknięty. Są znacząco droższe ze względu na swoją nietypową formę.
Airoh to marka znana ze śmiałych projektów. Tutaj Airoh Mathisse
kask otwarty: kask który nie zakrywa twarzy. Popularny wśród fanów cruiserów, skuterów i customowców itp. Bywa nazywany orzeszkiem. Żeby w miarę bezpiecznie jechać warto dobrać stylowe gogle i chustę. Jego największy minus to owady między zębami.
kask szczękowy: kask z mechanizmem pozwalającym unosić przyłbicę. Zwane są także Flip-up. Szczęka może iść do góry lub na tył skorupy kasku. Kaski tego typu posiadają obecnie podwójną homologację - zarówno na kask otwarty jak i zamknięty.
Niemiecka marka Schuberth oferuje jedne z najbardziej cenionych kasków szczękowych.
kompozyt - materiał złożony z dwóch lub więcej komponentów z których jeden stanowi lepiszcze gwarantujące spójność, twardość i elastyczność, a drugi komponent - konstrukcyjny, zapewnia odporność na ściskanie/rozciąganie. Skorupy kompozytowe składają się z kilku warstw np mocnych włókien (węglowe, szklane) i połączone są żywicami syntetycznymi.
Arai oferuje jedne z najmocniejszych skorup.
liner: wyściółka Wypełnienie materiałowe zazwyczaj z wyściełanej gąbki. Styka się bezpośrednio z naszą skórą i włosami. Odprowadza pot, pozwala na efektywne działanie wentylacji w kasku. Można go wypinać i prać, albo wymienić.,
mikrolock: popularne zapięcie w kaskach motocyklowych. Szybkie i łatwe w obsłudze. Spotkamy je w wielu kaskach ze wszystkich półek cenowych, za wyjątkiem kasków sportowych z homologacją wyścigową.
pinlock: wkładka antyparująca nakładana na wizjer od strony wewnętrznej. Nazwa pochodzi od firmy która oferuje to rozwiązanie. W kaskach w cenie do 1000 zł zazwyczaj trzeba ją sobie dokupić, ale warto, bo dzięki pinlockowi szybka nie będzie parować.
Pinlock jest często oferowany w zestawie do kasków z średniej i wyższej półki cenowej. W tańszych trzeba je dokupić. Koszt to około 150 zł
poduszki policzkowe: ang.: cheek pads - wypełnienie kasku przylegające do policzków, można je wypinać i prać. W dobrze dobranym kasku może się od nich robić tzw "chomik". W niektórych kaskach istnieje możliwość wyciągnięcia poduszek policzkowych w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy - Emergency system.
poliwęglan tworzywo sztuczne o bardzo dobrej wytrzymałości mechanicznej. Jego twardość i odporność na ściskanie jest zbliżona do aluminium. Poliwęglan jest wykorzystywany przy produkcji większości skorup kasków uznanaych producentów w cenie do ok.1200 zł.
skorupa: ang. shell
- Najbardziej zewnętrzna część kasku. To od jej trwałości w dużym stopniu zależy nasze zdrowie i życie. Na całą rozmiarówkę kasków (np. od XS do XXL) producenci przygotowują np. 3 rozmiary skorup różniące się grubością wypełnienia. Tylko najwyższe modele kasków mają rozmiar skorupy przeznaczony konkretnie pod dany obwód głowy.
termoplast:
Jeden z najtańszych materiałów wykorzystywanych przy produkcji kasku. Wielu producentów zastrzega własne mieszanki nazywając je nazwami własnymi.
test Sharpa: brytyjska instytucja przeprowadzająca testy kasków. Noty obrazowane są często na etykietach za pomocą gwiazdek. Niestety nie zawsze wyniki są miarodajne, choć wiele osób szukających nowego kasku sugeruje się tym testem.
test Snella - test przeprowadzany przez amerykańską organizację pozarządową Snell Foundation jeden z najbardziej zaawansowanych Przeprowadza najbardziej restrykcyjne badania kasków głównie z myślą o wyścigach samochodowych. Spełnianiem wymogów Snella szczycą się kaski Arai..
wizjer smoke Ciemna szybka, szybka dymiona. Każdy kask z ciemną szybką wygląda bardziej kozacko niż z przejrzystą. Ale jest haczyk. Decydując się na ciemną szybkę pamiętaj, że nie każda posiada homologację do jazdy po drogach publicznych, a nocne powroty będą większym wyzwaniem i ryzykiem.
włókno szklane - stosowane do produkcji skorup kompozytowych. Gwarantuje dużą odporność na uderzenia.
włókno węglowe Kolejny materiał wykorzystywany jako skorupa. Zwane potocznie karbonem. Lekkie tworzywo o charakterystycznym wzorze. Skorupy z karbonu są cenione za swoją niewielką masę, ale sporo kosztują.
Wersje kasków z włókna węglowego oferowane są jako bardziej ekskluzywne i prestiżowe
W sklepie Motobanda znajdziecie kaski takich marek jak: Arai, Airoh, Bell, Caberg, HJC, Lazer, MT, Schuberth, czy Shark.Ten skromny zbiór haseł potraktujcie jako pomoc w szukaniu kasku dla siebie i zdobywaniu pogłębionej wiedzy np czerpiąc z video na naszym kanale youtube. Być może do zobaczenia w kolejnym rozdziale Leksykonu Motocyklisty.