Inteligentna kanapa od Hondy? Rozsiądź się wygodnie!

Wśród najbardziej oryginalnych patentów złożonych niedawno przed Hondę znalazł się pomysł na inteligentną kanapę. To nie żart - nasze siedzenie poinformuje kanapę motocykla jaki styl jazdy preferujemy.

Szkice, które trafiły do internetu odnoszą się do technologii "Morphing". Kluczowymi elementami tej technologii jest siedzenie motocykla i podnóżki. Założenie jest takie: kanapa będzie dostosowywać się do motocyklisty i jego stylu jazdy. Chodzi konkretnie o zmianie wysokości kanapy i jej położenia. Pozycja kanapy będzie zależna np. od gwałtownego użycia hamulca lub gazu i ma zapobiec np. przesuwaniu się do tyłu podczas przyspieszania. Dotyczyć to ma nie tylko pozycji kierowcy, ale także pasażera. Całość byłaby obsługiwana przez dwa silniczki i kilka czujników.

Patent (jak wynika ze szkiców) mógłby trafić do VFR 1200, świetnego motocykla i wdzięcznego obiektu do przetestowania wszelkich nowinek technologicznych. Dual Cluth Transmission? Tłumik w wahaczu? Już o tym pisaliśmy : )

Dostrzegamy kilka istotnych "ale", z którymi muszą zmierzyć się inżynierowie Hondy. Po pierwsze: należałoby dostosować czułość reakcji systemu na zmiany w jeździe motocykla. Pływanie kanapy i podnóżków na prostej i zakrętach byłoby prawdziwym przekleństwem. Po drugie - pozycja na motocyklu i jej zmiany są dla kierowcy ważnym kanałem komunikacji z maszyną. Jak tego nie zepsuć? Po trzecie - czy to nie przełoży się na zbyt duży wzrost masy?

"Przyczepność" i optymalna pozycja na kanapie w każdych okolicznościach? To byłoby ciekawe. Dodatkowo wyobrażamy sobie spotkanie dwóch hondziarzy - weterana i nowicjusza. Jeden pyta "Jak to robisz, że cały czas trzymasz tę samą pozycję? Masz to wszystko w głowie?". A starszy na to: "W d*pie synu, w d*pie" ; )