Honda CBR 600RR - Klasa supersport wraca do gry!

Rok 2024 to czas wielkich powrotów. Po sześciu latach nieobecności do oferty Hondy w Europie wraca model CBR 600RR. Tak, z silnikiem 4-cylindrowym! Motocykl określany jest mianem supersportowego klejnotu Hondy wagi średniej. Skąd te emocje?


Honda CBR600 RR ma imponującą wyścigową historię. W latach 2003-2008 model CBR 600RR wygrywał mistrzostwa World Super Sports i potem zrobił to ponownie w latach 2010, 2012 i 2014. Podobne sukcesy odnosiła Honda na torach w Azji i Japonii jeszcze w ciągu ostatnich lat. Silnik z CBR 600RR napędzał w latach 2010-2018 motocykle wyścigowe Moto2. W roku 2019 zastąpiły go 3-cylindrowe silniki od Triumpha i było to powszechnie traktowane jako najbardziej wymowny symbol odwrotu od japońskich, 4-cylindrowych silników.


Nowa CBR600RR podtrzymuje tradycję supersportów - czterocylindrowych, wysokoobrotowych silników pojemności 600 cm³.

Model 600RR zniknął z europejskich salonów Hondy na początku 2017 roku. Sportowe motocykle zostały wyparte przez modele naked i adventure. W międzyczasie motocykle sportowe średniej pojemności odrodziły się, a model został ponownie wprowadzony na rynek w roku 2021 w Japonii i Tajlandii. W roku 2024 CBR 600RR - drogowy motocykl sportowy w najczystszej postaci wraca do Europy.


Silnik

Rzędowy, czterocylindrowy silnik DOHC 16V wytwarza 121 KM przy 14 250 obr/min. To znacząco więc niż model CBR 600RR oferowany dotychczas na USA. Maksymalny moment obrotowy wynosi 63 Nm przy 11 500 obr/min. Nie wiele na tle dominujących na rynku 2-cylndrowych jednostek, ale na tym polega charakterystyka sportowej jednostki. Żeby osiągnąć ten poziom mocy przy tak wysokich obrotach Honda musiała zmienić materiały użyte wewnątrz silnika. Dotyczy to min. wałków rozrządu, sprężyn zaworów i wału korbowego. Dzięki temu silnik zachowuje hondowską niezawodność i trwałość. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 67 mm x 42,5 mm, ze stopniem sprężania 12,2:1.


Ilość modyfikacji w silniku robi wrażenie. Średnica korpusu przepustnicy została zwiększona do 44 mm. Wlot przepustnicy i zawór po stronie dolotowej zostały ukształtowane tak, aby przekrój całej przepustnicy (w tym wnętrze korpusu przepustnicy) był płynny, by zredukować spadek ciśnienia wlotowego. Kanały dolotowe zostały przeprofilowane, zwiększając przepustowość o 2,2%. Dopracowano również rozrząd zaworów: zamknięcie zaworów dolotowych zostało cofnięte o 5°, a zawory wydechowe otwierają się o 5° później, poprawiając sprawność zasysania mieszanki paliwowo-powietrznej i odprowadzania gazów spalinowych.


Aby zapewnić maksymalną wydajność chłodzenia w rejonie głowic cylindrów, zastosowano długie świece zapłonowe umożliwiające umieszczenie płaszcza wodnego blisko otworu świecy i gniazda zaworu wydechowego. Podsumowując - silnik został gruntownie zmodyfikowany, moc maksymalna wzrosła, a to wszystko przy konieczności spełniania wyśrubowanych norm EURO5.


Podwozie

CBR 600RR bazuje na aluminiowej podwójnej ramy, aluminiowego wahacza, elektronicznego tłumika drgań, 41-milimetrowego widelca Showa Big Piston USD i tylnego zawieszenia Pro-Link z amortyzatorem Showa. Radialnie montowane czterotłoczkowe zaciski współdziałają z dwiema pływającymi tarczami o średnicy 310 mm. Motocykl zaprojektowano z naciskiem na aerodynamikę.


Sportowy look zapewniają winglety generujące docisk. Krótki, sportowy rozstaw osi wynosi 1370 mm, przy kącie pochylenia kolumny 24 °06’ i wyprzedzeniu 100 mm. Masa własna motocykla wynosi 193 kg - każda część podwozia została przeprojektowana, aby zmniejszyć masę. Np. aluminiowy wahacz jest lżejszy op 150 g niż w poprzednim modelu. Lżejsze są również takie elementy jak reflektory LED, kierunkowskazy, czy modulator ABS.


Pakiet elektroniki wywodzi się z wyścigowej RC213V-S i superbike'a CBR1000RR-R Fireblade. W standardzie sprzęgło antyhoppingowe oraz quickshifter, przepustnica ride by wire i 6-osiowy moduł IMU. W praktyce dla motocyklisty oznacza to 3 domyślne tryby jazdy (Tryb 1 - szybkość, Tryb 2 - przyjemność, Tryb 3 - komfort), oraz dwa niestandardowe tryby użytkownika z możliwością regulacji mocy silnika, hamowania silnikiem, kontroli wheelie i 9-poziomowej kontroli trakcji. Elektroniczny amortyzator skrętu, cornering ABS i system kontroli unoszenie tylnego koła uzupełniają elektronicznego anioła stróża.


Pozycja i Aerodynamika

Pozycja kierowcy została starannie dostosowana do jazdy po szosie i po torze. Górna powierzchnia zbiornika paliwa znajduje się 10 mm niżej niż poprzednio, umożliwiając kierowcy zajęcie odpowiedniej pozycji przy dużej prędkości. Sylwetka motocykla jest również smuklejsza i zaprojektowana tak, aby ramiona kierowcy przyjmowały naturalną pozycję podczas jazdy z dużą prędkością. Szyba jest ustawiona pod kątem 38°, aby zmaksymalizować wydajność aerodynamiczną w stosunku do każdej pozycji, jaką kierowca może przyjąć na torze.


Honda CBR 600RR szczyci się najmniejszym współczynnikiem oporu powietrza w swojej klasie.

Wysokość siedzenia wynosi 820 mm. Wydajność chłodzenia silnika wspomaga geometria środkowej części owiewki czołowej, a prędkość i ciśnienie przepływu powietrza opływającego górną część przedniego koła zostały zoptymalizowane zarówno na wejściu, jak i na wyjściu. Dolna owiewka rozciąga się blisko tylnej opony i jest ukształtowana tak, aby kierować powietrze w dół. Zmniejsza to bezpośrednie oddziaływanie ciśnienia powietrza na oponę, zmniejszając całkowity opór powietrza.

Pełnokolorowy wyświetlacz TFT działa w kilku trybach: Street, Circuit i Mechanic. Jest wyposażony w shift ligth i timelaper. Opcjonalnie dostępny będzie również zestaw HRC Race Kit, przeznaczony wyłącznie do użytku na torze. Podobnie jak wszystkie supersportowe motocykle Hondy, CBR600RR na rok modelowy 2024 będzie dostępny w kolorze HRC Grand Prix Red HRC TriColour i w intrygującym matowym kolorze Ballistic Black Metallic.


Akcesoria

Pakiet Racing: dla fanów sportowej jazdy solo i wyścigowego stylu. Korek wlewu oleju ma logo HRC, nakładka na zbiornik paliwa o wyglądzie włókna węglowego nosi logo CBR, a paski na koła są wykonano w trzech kolorach HRC z logo Honda Racing. Osłona zastępująca siedzenie pasażera jest dostępna w kolorze czarnym lub czerwonym.

Pakiet Touring: dla fanów funkcjonalności i długich wyjazdów. Tailbag w kształcie dostosowanym do zwężającego się tylnego siedzenia. Posiada pojemność 15 litrów, którą można zwiększyć do 22 litrów. 5-poziomowe podgrzewanie manetek wydłuża motocyklowy sezon, a gniazdo ładowania USB-C zwiększa wygodę.

Pakiet HRC Race: pełen wypas! Zestaw Race Kit dla CBR600RR poprawia osiągi silnika, zwiększa zdolność pokonywania zakrętów i przyczepność oraz redukuje masę motocykla. Pakiet dostępny wyłącznie jako kompletny zestaw jest przeznaczony tylko do użytku na zamkniętych dla ruchu drogowego torach wyścigowych. Pakiet obejmuje ECU, wiązkę przewodów, uszczelkę głowicy cylindrów, dużą chłodnicę, wyścigowy układ wydechowy, zmienione przednie i tylne zawieszenie oraz tarcze hamulcowe



Dane techniczne


SILNIK:

  • Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16- zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy
  • Pojemność skokowa: 599 cm³
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 67 mm x 42,5 mm
  • Stopień sprężania: 12,2:1
  • Moc maksymalna: 89 kW przy 14 250 obr./min
  • Maks. moment obrotowy: 63 Nm przy 11 500 obr./min
  • Zasilanie: Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
  • Zużycie paliwa: 5,5 l/100 km


SPRZĘGŁO

  • sprzęgło: Mokre wielotarczowe hydrauliczne
  • Typ skrzyni biegów: Manualna 6-biegowa
  • Przeniesienie napędu: Łańcuch

RAMA

  • Typ: Aluminiowa kompozytowa kołyskowa dwubelkowa
  • Wymiary (dł. x szer. x wys.): 2,030 mm x 685 mm x 1140 mm
  • Rozstaw osi 1370 mm
  • Kąt pochylenia główki ramy: 24° 06’
  • Wyprzedzenie sworznia: 100 mm
  • Wysokość siedziska: 820 mm
  • Prześwit: 125 mm
  • Masa własna: 193 kg

ZAWIESZENIE

  • Przednie W pełni regulowany widelec USD Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm
  • Tył W pełni regulowany amortyzator Showa na wahaczu typu Pro-Link. Skok 128 mm

KOŁA

  • Obręcz przednia: 17M/CxMT3,50
  • Obręcz tylna: 17M/CxMT5,50
  • Opona przednia: 120/70ZR17M/C DUNLOP Roadsports2
  • Opona tylna: 180/55ZR17M/C DUNLOP Roadsports2

HAMULCE

  • Układ ABS Dwukanałowy
  • Przednie: Tarcze pływające 310 mm z 4-tłokowymi zaciskami montowanym promieniowo
  • Tylne: tarcza 220 mm z zaciskiem jednotłoczkowym


ELEKTRONIKA
  • Ekran TFT-LCD
  • System zabezpieczeń HISS (Honda Intelligent Security System)
  • Reflektor LED Światła tylne LED
  • Quickshifter