Ducati Panigale V4R - najmocniejsze Ducati w historii.

Ruszyła najważniejsza impreza branży motocyklowej roku - EICMA 2018. Odbywające się w Mediolanie targi motocyklowe to pokaz możliwości producentów, szczególnie włoskich. W wieczór poprzedzający oficjalne otwarcie targów na efektownej gali swoje premiery pokazało Ducati. Główny bohater wieczoru mógł być tylko jeden - wyczekiwane Ducati Panigale V4R.

Panigale V4R kradnie show?

Transmitowane na żywo wydarzenie można było śledzić min. na oficjalnym kanale Ducati na youtube. Wśród nowości znalazła się specjalna edycja Monstera 821, nowa Multistrada, Hypermotard i Diavel, a także elektryczny rower górski. Najwięcej emocji wzbudziło oczywiście Ducati Panigle V4R.

Panigale V4R - z góry widok też jest piękny!

Motocykl bazuje na debiutującym w zeszłym roku Panigale V4. Ducati pożegnało się wtedy w serii Panigale z silnikiem L2 (dwa cylindry w układzie widlastym odchylone w stosunku do siebie o 90º) i pokazało silnik V4 z cylindrami pod kątem 42º. Jednak pojemność silnika zastosowanego w Panigale V4 - 1103 cm³, nie mieściła się w wymaganiach homologacyjnych dla motocykli serii WSBK.

Homologacja wyścigowa

WSBK, czyli World Superbike, to seria wyścigów motocyklowych, w których zawodnicy rywalizują ze sobą na motocyklach seryjnych. W teorii oznacza to, że można iść do salonu i kupić motocykl, na którym ścigają się najlepsi zawodnicy na świecie - na tym polega różnica wobec najbardziej prestiżowych wyścigów motocyklowych, czyli MotoGP. W praktyce jednak motocykle zawodników WSBK ze względu na swoje wyposażenie i zastosowane rozwiązania nie są dostępne dla zwykłych konsumentów.


"Motocykl rodem z WSBK" to najbardziej wyświechtane hasło marketingowe w świecie superbików...

Jak zapewnia Ducati - Panigale V4R przesuwa pewną granicę, oferując motocykl, który jest możliwie bliski tym, którymi dysponują zawodnicy. Motocykl mimo swoich osiągów i torowego wyposażenia posiada też homologację drogową. Ale pełen potencjał tej maszyny da się wykorzystać tylko na torze.

Liczby imponują

Pojemność silnika w Ducati Panigale V4R w stosunku do standardowej wersji została zmniejszona do 998 cm³. Mimo downsizingu osiągi motocykla wzrosły. Liczby są naprawdę imponujące i świadczą o rewolucyjności tej maszyny. W fabrycznej specyfikacji przy zachowaniu wszystkich norm wymaganych do dopuszczenia motocykla na rynek europejski motocykl osiąga moc maksymalną 221 KM przy 15 250 rpm (w Panigale V4 jest to 214 KM przy 12 000 rpm). Moment obrotowy wzrósł do 112 Nm / 11,500 rpm, a czerwone pole kończy się na 16 500 rpm. Stopień kompresji silnika wynosi 14:1.


Ducati Panigale i tor Mugello - marzenie wielu fanów włoskich motocykli.

Za sprawą przeznaczonego do jazdy torowej pakietu Ducati Performance obejmującego układ wydechowy Akrapovič, moc maksymalna motocykla wzrasta do 234 KM przy 15,500 rpm. To czyni Ducati Panigale V4R najmocniejszym motocyklem historii tej marki.

Masa motocykla zalanego płynami wynosi 193kg. Tym samym wersja R jest lżejsza o 5 kg od Panigale V4. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu lżejszych komponentów w silniku: kute tłoki, tytanowe korbowody, tytanowe zawory, nowy wałek rozrządu i większe przepustnice. Specyfikacja techniczna motocykla to lista życzeń, każdego dana jazdy torowej. Zawieszenie, hamulce, rozwiązania techniczne - wszystko składa się na genialną całość.

Skrzydełka z MotoGP

Ducati Panigale V4R ma też kilka różnic wizualnych w stosunku do Panigale V4. To co widać na pierwszy rzut oka to duże "skrzela" w owiewkach bocznych. Mają one na celu zwiększenie wydajności układu chłodzenia dzięki większemu przepływowi powietrza. Stylowo prezentuje się szczotkowane aluminium przykrywające bak, w którym jednak nie znajduje się zbiornik paliwa, a elektronika, tak jak w najbardziej zaawansowanych maszynach sportowych.

Wreszcie - skrzydełka. W sezonie 2016 Ducati zasłynęło w MotoGP z wykorzystania rozbudowanego pakietu aerodynamicznego obejmującego właśnie skrzydełka. Kontrowersyjny dodatek w motocyklu GP16 został wkrótce zakazany w regulaminie i winglets zostały zdelegalizowane. Wykorzystanie ich w Panigale V4R wygląda jak próba spieniężenia wysiłku włożonego w badanie i rozwój tego rozwiązania i może rodzić trudności przy okazji homologacji motocykla - są to elementy wystające poza obrys pojazdu. Ale co by nie mówić - wygląda kozacko!

Panigale V4R to na dzień dzisiejszy szczytowe osiągnięcie w dziedzinie superbików. Jeszcze kilka lat temu na naszą wyobraźnię oddziaływało przekroczenie bariery 200 KM. Ta wartość jest obecnie punktem wyjścia dla producentów litrowych sportów. Na tym tle Panigale V4R to motocykl, który zwiastuje kolejny etap rywalizacji.Cena motocykla również imponuje. Panigale V4R będzie kosztować około 40 000$.