BMW F 650GS (2000 - 2007)

Motocykl od którego zaczęła się rozpoznawalność modeli GS. Na rodzinę F składały się motocykle przeznaczone do jazdy trialowej i drogowej z jednocylindrowymi silnikami Rotaxa. Były to pierwsze jednocylindrowe motocykle BMW od niemal 30 lat i zakończenia produkcji R27. Rodzina F zerwała również z innym standardem, do którego przyzwyczaiła niemiecka marka. W przeciwieństwie do większości modeli za przeniesienie napędu odpowiedzialny jest łańcuch, a nie wał napędowy, czy też pasek.

Seria GS ze swoim charakterystycznym designem, precyzją wykonania i niezawodnością to najlepsza marka BMW, przynajmniej do 2009 roku, kiedy to okazało się, że Niemcy równie dobrze radzą sobie z produkcją super sportów. W ramach serii F 650 GS powstała min. wersja Dakar z większym skokiem zawieszenia, która przeznaczona jest do jazdy terenowej w ekstremalnych warunkach. Ukazanie się tej wersji było następstwem fali zainteresowania terenowymi motocyklami BMW po zwycięstwie modelu GS w Rajdzie Paryż-Dakar w latach 1999 i 2000.

GS został wyposażony w komputerowo sterowany wtrysk paliwa (co na początku XXI wieku stanowiło nie lada nowość), dostępne były egzemplarze z ABS. Na sukces motocykla wpływ miały niskie spalanie i emisja spalin, duża dostępność części (zwzg na 105 tys sprzedanych egzemplarzy). W roku 2008 jednocylindrowy silnik F 650 GS zastąpiony został dwucylindrowym (F 650 GS twin) a rodzina GS o pojemności poniżej 1000ccm rozrosła się o F 800 GS i G 650 GS.