W styczniu 2020 Yamaha Motor Europe ogłosiła nową edycję projektu Yard Built. Podtytuł akcji to "Back to the Drawning Board" - czyli w wolnym tłumaczeniu powrót na deskę kreślarską. Akcja w prostych słowach polegała na zaprojektowaniu własnej, wymarzonej interpretacji Yamahy XSR 700. Oto zwycięskie projekty z czterech państw, które pozwalają lepiej przewidzieć trendy w projektowaniu motocykli w przyszłości.
Yamaha XSR 700 to model utrzymany w duchu modnego trendu "modern classic" - czyli nowoczesny motocykl w retro opakowaniu. Baza motocykla to popularna i lubiana Yamaha MT-07, ale pod względem wizualnym motocykl ma kojarzyć się z japońskimi maszynami sprzed dekad. A przynajmniej z wyobrażeniem na ich temat.
Konkurs miał kilka etapów. W pierwszym każdy fan i miłośnik Yamahy mógł zaprojektować własną wizję Yamahy XSR 700. Następnie jury na poziomie krajowym w czterech państwach - Francja, Włochy, Hiszpania, Portugalia, wybierało swojego zwycięzcę. Te cztery maszyny zostały zrealizowane przez lokalne warsztaty zajmujące się budowaniem customów. W ten sposób powstały cztery unikatowe maszyny.
Pierwotnie rozwiązanie konkursu miało nastąpić w ramach "bitwy" podczas festiwalu Wheels & Waves w Biarritz, który odbyć się miał w czerwcu 2020. Ale jak się łatwo domyślić rok 2020 zrobił swoje. Głosowanie zostało przeniesione do sieci. Cztery projekty prezentują się następująco:
1. Yamaha XSR 700 Disruptive
- Projekt: Barbara Motorcycle
- Realizacja: Bad Winners
Projekt z Francji. Bad Winners to znany paryski warsztat zajmujący się budową customów. XSR 700 Disruptive nawiązuje do maszyn startujących w zawodach Flat Track i do lat '70. Kokpit został maksymalnie zredukowany, linia baku i kanapy została narysowana od linijki co nie wróży zbyt dobrze pośladkom motocyklisty. Zadupek motocykla został skrócony, a pod nim obraca się zamiast klasycznej felgi pełen dysk. Radykalne podejście do tematu!
2. Yamaha RD 350 Tribute
- Projekt: Ugo Coppola
- Realizacja: Garage221
Włoski uczestnik rywalizacji to konstrukcja zdecydowanie przyjaźniejsza dla użytkownika. Pomarańczowo-czarny kolor nawiązuje do malowania klasycznej Yamahy RD350 z roku 1970. Poza niuansami i zmienioną lampą nie dostrzegamy zbyt wielu odstępstw od standardowej XSR 700. Garage221 znany jest z realizacji wielu customów bazujących na motocyklach Yamahy - XJR 1300, MT-07, czy MT-09.
3. Yamaha 700 GT
- Projekt: Tony Queiros
- Realizacja: Rua Machines
Portugalski konkurent nawiązuje z kolei do modelu XJ 400. Autor projektu inspirował się motocyklem swojego ojca. Przy realizacji zaczerpnięto również z modeli YR-2 i YR-3 z lat '60. Najbardziej oryginalnym elementem motocykla z pewnością jest przednie koło w formie dysku i tylne szprychowe, masywny widelec zawieszenia i wysoko poprowadzony układ wydechowy z podwójną końcówką.
4. Yamaha XSR 700 Red Tail
- Projekt: Alex i Claudio Monge
- Realizacja: Café Racer SSpirit
Hiszpański projekt - XSR Red Tail został zrealizowany przez światowej sławy warsztat CRSS. Tu również czuć ducha zawodów Flat Track. Kluczowym elementem dla tego motocykla duża plakietka z numerem startowym na ramie pomocniczej, oraz rezygnacja ze standardowej lampy, co sprawia wrażenie, że maszyna została żywcem przeniesiona z toru ziemnego, na którym wchodziła w zakręty w kontrolowanym poślizgu. Schemat kolorystyczny to klasyczne malowanie wyścigowych Yamah, ale dodatkiem jest obficie odmalowana krew... Jest dzik!
My mamy swój typ Yamahy XSR 700, który chcielibyśmy zobaczyć na drogach. A Wy?