Krótki przewodnik po jeansach motocyklowych. Trzy modele jeansów RIcha.

    Jeansy to najbardziej demokratyczny element garderoby na świecie. Nosi je każdy niezależnie od pochodzenia, pozycji społecznej, wieku czy płci. Od dekad nosili je chętnie również motocykliści. Od kilku lat jeansy motocyklowe spełniające certyfikaty bezpieczeństwa stały się podstawą miejskiego ubioru na motocykl. 

Dlaczego "jeans"? 

    Pierwsza wytwórnia jeansów powstała w 1852 roku w San Fransisco. Założona została przez Oscara Levi Straussa - Niemca żydowskiego pochodzenia. Pierwotnie jeansy były szyte z myślą o amerykańskich pionierach jako spodnie robocze. Górnicy, poszukiwacze złota, kowboje, budowniczowie - wszyscy oni potrzebowali trwałych i wygodnych spodni. Nazwa jeans pochodzi od włoskiego miasta Genua, z której pochodził materiał używany do szycia spodni przez Levi Straussa.

    Za sprawą kultury masowej i ekspansji amerykańskiego stylu życia spodnie te stały się najbardziej uniwersalną częścią garderoby na świecie. Nosili je robotnicy, nosiły gwiazdy popkultury, nosili hippisi i kowboje. Nosili je oczywiście również motocykliści.

Cechy klasycznych jeansów:

  • uszyte z bawełny,
  • skośny splot materiału,
  • najczęściej barwione na niebiesko (indygo),
  • pięć kieszeni - trzy przednie, dwie tylne,
  • szwy pomarańczową nicią,
  • wzmocnienia miedzianymi nitami.

Młodzi gniewni

    Zacznijmy od tego, że jazda na motocyklu w jeansach ma długą historię i nie zaczęła się wczoraj. Spodnie te były jednym z elementów ubioru rockersów, czyli zbuntowanego pokolenia lat '50 i '60 XX wieku. Najbardziej ikoniczny "look" tamtego czasu to Marlon Brando w filmie "Dziki" w czarnej, skórzanej kurtce Schott Perfecto (obecnie znane nam jako ramoneska) i w niebieskich jeansach.

    W XXI wieku wraz z rozwojem odzieży ochronnej i motocyklowej pojawiły się jeansy dedykowane jeździe motocyklem. Podstawa to ochraniacze na kolana, dodatkowo można się spotkać z ochraniaczami na biodra i kość ogonową. Za odporność na przetarcie odpowiada kevlarowa podszewka. Z czasem pojawiły się nowe materiały, nowe kroje, nowe pomysły i rozwiązania, jak np. wentylacja, czy ochraniacze wyjmowane zewnętrznie. Błyskotliwa kariera jeansów wśród motocyklistów trwa od dekady.


Denim to dobra opcja?

    Jeansy motocyklowe są fajne ze względu na swój cywilny charakter. W ten sposób spodnie na motocykl nie zdradzają wprost swojego zastosowanie. Można je używać jako spodnie na każdy dzień - zwłaszcza po wyciągnięciu ochraniaczy.

    Jednak jeansy jako spodnie na motocykl nie są idealne. Nie są wodoodporne, w upalną pogodę potrafią mocno zgrzać tyłek i nasiąknąć potem, w zimną pogodę sprawią, że dolne kończyny zmarzną. Do tego kwestia bezpieczeństwa. Odporność denimu na przetarcia jest podstawowa, a robotę mają zrobić domieszki innych materiałów, lub kevlarowe podszycie. Wytrzymałość na tarcie na poziomie skóry jest w przypadku jeansów nieosiągalna. Jednocześnie jeansy przechodzą certyfikację i spełniają normy bezpieczeństwa wymagane dla odzieży ochronnej.

Mały przewodnik po krojach:

  • Relaxed Fit- luźny krój z szerokimi nogawkami,
  • Straight Fit- klasyczny krój z prostymi, luźnymi nogawkami na całej długości,
  • Tapered Fit- fason z regularną szerokością nogawki w udzie i zwężanymi nogawkami. Stan wypada poniżej pasa,
  • Slim Fit - fason z wąskimi nogawkami i ściślejszym dopasowaniem.

    Z punktu widzenia bezpieczeństwa najbardziej wskazany jest wybór spodni o ściśle dopasowanym kroju. Dzięki temu ochraniacze nie będą luźne i spełnią swoją rolę. Dla wielu osób jednak jedyną opcją będą ultra-wygodne, luźne jeansy. Naprzeciwko takim oczekiwaniom wychodzą producenci oferujący spodnie w kroju wzorowanym na joggerach i bojówkach - z większą ilością kieszeni, ściągaczami na nogawkach.


    Kolejne rewolucje w świecie jeansów motocyklowych to zastąpienie kevalorwej podszewki innymi rozwiązaniami gwarantującymi dużą odporność na przetarcia. Jednowarstwowe jeansy są wygodniejsze. Spełniają certyfikacje dzięki zastosowaniu w materiale dodatkowego splotu trwalszej tkaniny np. Dyneema, czyli materiału używanego w produkcji lin wspinaczkowych, albo Cordury. Inny trend to dodatek elastycznych włókien, które sprawiają, że jeansy są wygodniejsze.

    Propozycje jeansów motocyklowych w różnych krojach i z różnymi rozwiązaniami znajdziecie w wideo poświęconemu trzem jeansom od Richa.

  • Richa Trojan - jednowarstwowe jeansy motocyklowe z materiały z domieszką Cordury, co daje im pożądaną odporność na przetarcia.
  • Richa Apache - joggery z podpinką kevlarową. Modny fason i nietypowa kolorystyka,
  • Richa Jegging - jeansy motocyklowe z domieszką elastanu w dopasowanym kroju slim.