Jak wymienić akumulator w motocyklu? Kilka prostych kroków

    Sezon motocyklowy rusza lada moment. Pora wybudzić swoją maszynę z zimowego snu. Dla wielu akumulatorów będzie to chwila próby - kilkumiesięczny postój nie służy najlepiej motocyklowym bateriom. Jak uniknąć przykrych niespodzianek? I jak wymienić akumulator w swoim motocyklu?

  • Rodzaje akumulatorów motocyklowych
  • Jak dobrać odpowiedni akumulator dla swojego motocykla

Wymiana akumulatora w kilku krokach:

1. Zdemontuj kanapę lub inny element motocykla by dostać się do akumulatora.
2. Odłącz klemu - najpierw biegun ujemny, następnie dodatni
3. Wyjmij stary akumulator.
4. Włóż nowy akumulator - wkręcanie zacznij od "+" (czerwony przewód) a następnie "-" (czarny przewód).
5.Zabezpiecz akumulator w boxie i załóż z powrotem kanapę.


A teraz to trochę rozwińmy...

    Dobra praktyka zimowania motocykli mówi jasno - na zimę lub inny kilkutygodniowy postój motocykla warto wymontować akumulator. Wyciągnięty akumulator przechowujemy w suchym miejscu, w optymalnej temperaturze i ładujemy zgodnie z zaleceniami producenta. Czasem we współczesnych naszpikowanych elektroniką motocyklach z wyższej półki odłączenia akumulatora może się wiązać ze problemami z komputerem. W takim przypadku wszelkie manipulacje z akumulatorem warto powierzyć serwisantom.

    Wracając do sedna - z ręką na sercu przyznaję - nie wyjąłem akumulatora na zimę. Nic dziwnego, że Ducati Monster 620 po dwóch miesiącach postoju nawet nie raczył zakręcić rozrusznikiem. Na szczęście wymiana akumulatora jest bardzo prosta, chociaż jest kilka rzeczy, o których warto pamiętać.

1. Namierz swój akumulator

    Akumulator w motocyklu najczęściej znajduje pod siedzeniem kierowcy, dzięki czemu jest do niego łatwy dostęp. Jednak w nie każdym modelu motocykla się tam znajduje. Jeśli nie masz pewności, gdzie znaleźć swój akumulator zajrzyj do instrukcji obsługi motocykla. W skuterach akumulator znajduje się za zwyczaj w przekroku, w Ducati ST2 z przodu pod boczną owiewką, a np. w motocyklach BMW w atrapie zbiornika paliwa.

Położenie akumulatora w Ducati Monster 620 nie jest najbardziej intuicyjne.

    W przypadku Ducati Monster 620 wymiana akumulatora wymaga podniesienia zbiornika paliwa. Na szczęście W tym modelu jest to banalnie proste. Bak blokujemy w odpowiedniej pozycji na stylowej podpórce i możemy brać się za wymianę.

    Akumulator z reguły znajduje się w specjalnym boxie lub ramce zabezpieczonym np. gumowym paskiem. Z reguły akumulator ułożony jest w pozycji „pionowej”, co zapobiega ewentualnemu wyciekaniu elektrolitu.Takie położenie spotkacie w większości najpopularniejszych modeli motocykli.

    Decydując o wyborze nowego akumulatora warto uwzględnić sposób jego montażu. Gdy akumulator nie spoczywa w pozycji pionowej należy sięgnąć po akumulator żelowy lub AGM zalany fabrycznie. W przeciwnym przypadku istnieje ryzyko wycieku elektrolitu. Tak się dzieje np. w przypadku najbardziej podstawowego typu akumulatorów kwasowo-ołowiowych zalewanych przez sprzedawcę w chwili zakupu.

Uszczelka zakrywa 6 wlewów do komór (cel) akumulatora. Niestety nie uchroniła ona przed wyciekiem elektrolitu.

    W Monsterze – żeby nie było za nudno – akumulator zamocowany jest prawie na płasko. Dlatego wymieniając akumulator sięgnęliśmy po model żelowy.



2.Odłączanie klem

    Odłączenia akumulatora zaczynamy od bieguna ujemnego, czyli „masy”. Pozwoli to uniknąć przypadkowego spięcia np. z narzędziami. Zaczynamy od czarnego przewodu, czyli „-”, a następnie czerwony przewód, czyli „+”. Warto z wyczuciem wykręcać śrubki, żeby nie uszkodzić klem i terminali. Przyda się śrubokręt krzyżakowy i klucz nasadowy, zazwyczaj 10'tka.

Klucze nasadowe mile widziane ; )

3. Ładowanie akumulatora

    Jeśli planujemy nadal korzystać z posiadanego akumulatora to ładujemy go za pomocą prostownika. Najpierw podłączamy prostownik do prądu. Następnie podłączamy czerwony zacisk do dodatniego bieguna i czarny do minusa. Większość współczesnych prostowników nie wymaga od nas faktycznie żadnej obsługi, ewentualnie konieczne może być wskazanie rodzaju akumulatora. Jeśli często dokonujesz tej czynności to warto wyposażyć się w kabelek z wtyczką ułatwiający ładowanie.

    Do niedawna istniała możliwość samodzielnego zakupu elektrolitu i zalania akumulatora. Obecnie przepisy unijne (od 2021) zakazują sprzedaży klientowi końcowemu elektrolitu do zalania akumulatora. Wynika to ze stężenia kwasu siarkowego (około 36%) zawartego w cieczy. Dlatego akumulator kwasowo-ołowiowy niezalany fabrycznie musi zostać uzupełniony elektrolitem przez sprzedawcę. Zgodnie z sugestiami producentów akumulator powinien odczekać przez 30 minut. Bywa to uciążliwe, stąd coraz popularniejsze stają się akumulatory zamknięte fabrycznie - np. AGM lub żelowe.


    Odrębną kwestią pozostaje prawidłowa konserwacja. Zaśniedziałe klemy można przeczyścić papierem ściernym o drobnej fakturze. W "klasycznych" kwasowo ołowiowych akumulatorach istotnym elementem jest wężyk odpowietrzający. W źle poprowadzonym wężyku moze dojść do korozji. .     

4. Wymiana akumulatora

    Czasem konieczna jest wymiana akumulatora, na przykład gdy jest uszkodzony lub stary. Temat wyboru odpowiedniego modelu akumulatora znajdziecie tutaj. Wkładamy nowy akumulator na swoje miejsce. Wkręcamy najpierw dodatni biegun, czyli czerwony przewód do "+", a następnie czarny do "-". Jeśli masz możliwość posłuż się kluczem dynamometrycznym by dokręcić klemy z odpowiednim momentem (zgodnie z serwisówką, zazwyczaj 10 Nm ±10%). Jeśli nie masz takiej możliwości dokręć klemę kluczem nasadowym z wyczuciem, mocno, ale pozostawiając łagodny luz. 

    Żeby zapobiec utlenianiu się metalu na klemach ewentualnie można je posmarować z wierzchu wazeliną techniczną. Po montażu warto sprawdzić wartość napięcia voltomierzem. Prawidłowe napięcie spoczynkowe na akumulatorze powinno mieścić się w przedziale 12,4-12,8 V. W tym momencie warto przekręcić kluczyk i odpalić motocykl. Zobaczymy wtedy zmianę wartości w momencie gdy silnik pracuje.

    Gotowe. Składamy wszystko w całość i możemy ruszać w drogę.

5. Utylizacja starego akumulatora

    Co zrobić ze starym akumulatorem? Akumulatory są klasyfikowane jako odpady niebezpieczne i podlegają utylizacji. W pierwszej kolejności możesz skontaktować się z mechanikiem lub serwisem motocyklowym. Większość z nich przyjmuje stare akumulatory w celach recyklingowych, nawet jeśli nie kupujesz u nich nowego. Możesz też przekazać zużyty akumulator sprzedawcy, który sprzedał ci nowy akumulator.

    Jeśli nie możesz znaleźć serwisu lub sprzedawcy, który chciałby przyjąć akumulator, skontaktuj się z okolicznym centrum recyklingu lub służbami sanitarnymi. Udzielą one informacji gdzie przekazać akumulator. Można też skontaktować się z lokalną firmą wywożącą śmieci.

    Zgodnie z wymogami Ustawy o bateriach i akumulatorach, oraz w trosce o ochronę środowiska, w każdym punkcie sprzedającym akumulatory użytkownik końcowy może oddać zużytą baterię w celu recyklingu.Jeśli tego nei zrobi uiszcza opłatę depozytową w wysokości 30 zł. Zużyty akumulator możesz dostarczyć do 30 dni od daty pobrania opłaty depozytowej, która zostaje zwrócona.


    Wymiana akumulatora jest czynnością, która w sprzyjających okolicznościach zajmie Wam dosłownie 10 minut. Jeśli chcecie się dowiedzieć jakie są rodzaje akumulatorów, czym się kierować przy wyborze baterii, oraz jak przedłużyć żywotność baterii polecamy śledzić nasz portal i kanał Look-Up. Kolejny materiał poświęcony temu zagadnieniu już wkrótce.