Jak wybrać odpowiedni rodzaj akumulatora motocyklowego dla swojego motocykla?

    Jaki akumulator jest odpowiedni dla twojego motocykla? Ilość modeli dostępnych u różnych producentów potrafi przyprawić o zawrót głowy. Zebraliśmy kilka praktycznych wskazówek, które pomogą ci wybrać odpowiedni model akumulatora dla swojego motocykla.


Rodzaje akumulatorów

Akumulatory można podzielić ze względu na rodzaj reakcji chemicznych prowadzących do powstania energii elektrycznej. W takim przypadku spotkamy się z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi i litowymi. To jeszcze nie koniec.

    Zasada działania akumulatorów kwasowo-ołowiowych opiera się na reakcjach chemicznych między siatkami ołowiowymi i płytami powleczonymi tlenkiem ołowiu a elektrolitem, czyli mieszaniną wody destylowanej i kwasu siarkowego w stężeniu około 36%. Akumulatory kwasowo-ołowiowe różnią się między sobą formą w jakiej znajduje się elektrolit. O co chodzi?

  • konwencjonalny akumulator kwasowo-ołowiowy - elektrolit jest płynny,
  • AGM - Absorbent Glass Matt - elektrolitem są nasączone maty z włókna szklanego, mogą być zamknięte fabrycznie lub wymagające zalania elektrolitem,
  • żelowy - elektrolit jest zagęszczony za sprawą dodatku krzemionki.

Jedna z serii akumulatorów Moretti - AGM z praktycznym ekranikiem ciekłokrystalicznym umożliwiającym podgląd stanu naładowania akumulatora.

    Akumulatory litowe to nowsza technologia. Podstawą ich działania jest zawartość bardzo reaktywnego pierwiastka - litu. W motocyklach spotkamy się z akumulatorami litowo-jonowymi Li-Ion, lub litowo-żelazowo-fosforowymi (LiFePO4). Ich największa zaleta to niska masa (w stosunku do tradycyjnych akumulatorów), duża ilość cykli ładowania, dobra wartość prądu rozruchowego.


W zależności od technologii akumulatory mają różne właściwości. I tak np.:

  • litowo-jonowy (najlżejszy) nawet 80% lżejszy od ołowiowego, niski poziom rozładowania, może być montowany w różnych pozycjach, możliwe szybkie ładowanie. Używane w motocyklach gdzie nacisk kładzie się na lekkość i duży prąd rozro
  • akumulatory żelowe - duża swoboda montażu i ponadprzeciętna pojemność, maksymalne bezpieczeństwo i żywotność, świetna odporność na wibracje, brak ryzyka wycieku elektrolitu, niski poziom samorozładowania, nie ulega uszkodzeniu po głębokim rozładowaniu,
  • AGM nie wymagający uzupełniania elektrolitem Maty szklane nasączone elektrolitem, maty wiążą elektrolit więc płyn nie przelewa się w środku. Odporność na przechyły AGM – Absorbent Glass Mat (AGM) Mata składająca się z mikrowłókien szklanych stosowana do filtrowania kwasu siarkowego w akumulatorach kwasowych. maty szklane nasączone elektrolitem, ale samemu trzema to zalać. DO niedawna mogłeś to zrobić sam, obecnie odsprzedawców wymaga się tego samemu. Jedyna różnica to konieczność zalania elektrolitem po zakupie. Mogą być dłużej przechowywane na półce niż te fabrycznie zalane wymagający zalania kwasowo-ołowiowy
  • konwencjonalny starszego typu motocykle z instalacją 6V. Ten akumulator też musi być zalany przez sprzeda2wcę, a po zalaniu należy podładować.


Jak wybrać właściwy akumulator?

    Producenci akumulatorów mają świadomość, że wybór odpowiedniego modelu nie jest łatwy. Dlatego większość z nich stworzyła wygodną przeglądarki, które znacząco ułatwiają właściwy wybór. Wystarczy wskazać swój model i rocznik motocykla, a system podpowie jaki akumulator wybrać.

    Warto kupować akumulator u specjalistów, którzy dbają o sposób przechowywania akumulatora i jego prawidłowe naładowanie, a w chwili zakupu sprawdzą właściwości akumulatora. Przy zakupie można też sprawdzić kod produkcji - w przypadku akumulatorów zamkniętych fabrycznie krótszy termin od dnia uformowania akumulatora przełoży się na lepsze właściwości. Nie warto wybierać akumulatorów o napięciu poniżej 12,55 V – bo świadczy to o tym, że już przeleżał, albo jest rozładowany. Idealna wartość to 12,8 V. Warto wybierać sprawdzone marki zamiast akumulatorów wątpliwego pochodzenia, lub ukazujących się pod marką własną sprzedawców.

Do Ducati Monster użyliśmy akumulatora Moretti MT12B-4 o napięciu 12V i pojemności 10Ah

Jeśli jesteś dociekliwy i chcesz samodzielnie podjąć decyzję to musisz uwzględnić następujące czynniki:

  1. Napięcie i pojemność akumulatora zalecane przez producenta motocykla - dane te znajdziesz w instrukcji obsługi. Z reguły nie są one zbyt szczegółowe. Dla naszego motocykla potrzebujemy 12 V i 10 Ah.  
  2. Rozmiar akumulatora - w ofercie każdego producenta znajdziesz masę akumulatorów o pożądanym napięciu i pojemności. Kluczem do prawidłowego wyboru jest dobrze zmierzenie rozmiaru. Możesz to zrobić na swoim dotychczasowym akumulatorze. Wymiary akumulatora – mierzymy długość, szerokość, głębokość. Wybieramy idealnie dopasowany model akumulatora.
  3. Pozycja zamocowania akumulatora w motocyklu: konwencjonalne akumulatory kwasowo-ołowiowe ze względu na płynny elektrolit należy montować w pozycji pionowej. W przeciwnym wypadku dojdzie do wycieku elektrolitu. W przypadku akumulatorów AGM, żelowych, czy litowych pozycja akumulatora jest niemal dowolna.
  4. Sprawdź nazwę dotychczasowego akumulatora. Większość producentów stosuje ustandaryzowane nazwy wzorując się na nazewnictwie jednego z japońskich liderów technologii akumulatorów. Więksi i renomowani producenci zmieniają np. tylko pierwszą literę nazwy, tak, żeby nawiązywała do ich marki. Dlatego mając akumulator FT12B lub ET12B możemy bez oporu sięgnąć po akumulator MT12B od Moretti.
  5. Co jeszcze może zaskoczyć? Biegunowość i rodzaj terminala. Przewody w motocyklu z reguły mają ograniczoną długość, która nie pozwoli na swobodne podłączenie akumulatora, jeśli po założeniu akumulatora bieguny znajdują się w przeciwnym położeniu.Większość akumulatorów ma obecnie terminale 3D pozwalające na większość swobodę w podłączeniu klem.
  6. Moc zimnego rozruchu (CCA - Cold Cranking Amperage) - bardzo ważny parametr jeśli chodzi o odpalanie w niskich temperaturach. Jest to wartość prądu, jaką akumulator może oddać w sposób ciągły w temperaturze 0°F, czyli ok. -18° C aby napięcie po 10 sekundach rozładowania tą wartością prądu nie było niższe niż 7,5 V (wg normy EN. jeśli chodzi o możliwość startowania w niskich temperaturach. To siła prądu (mierzona w amperach), jaką akumulator jest w stanie wygenerować w ciągu 30 sekund w temperaturze -17, 8 °C, czyli 0°F zanim napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.
  7. Pojemności rezerwowej (RC) - pomaga zasilać system elektryczny w Twoim pojeździe, w momencie gdy alternator przestaje pracować. Wskaźnik ten oznacza ilość minut, w czasie których akumulator będzie w stanie dostarczać prądu o pełnej mocy zanim jego napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności. W przypadku wypasionych maszyn turystycznych albo doposażonych

Wyciek elektrolitu i uszkodzone terminale. Temu akumulatorowi już podziękujemy.

Rozładowany akumulator nie oznacza złego akumulatora. Ładowanie akumulatora za pomocą podstawowego prostownika to prosta czynność. A kiedy należy bezwzględnie wymienić akumulator?

  • uszkodzenia fizyczne obudowy: pęknięcia, wybrzuszenia,
  • uszkodzone lub skorodowane terminale,
  • wyciekający elektrolit,
  • uszkodzona komora tzw. cela.

Jak wymienić akumulator? Szczegółową i prostą instrukcję znajdziesz w naszym video.