Opinie o Honda CB 250F Hornet

Opinia: 4.7/5

Liczba głosów: 2

Silnik: 5.0
Hamulce: 5.0
Bezawaryjność: 4.5
Frajda z jazdy: 5.0
Przyciąganie wzroku: 4.0
rozwiń
Spalanie: 3.50
Dodaj
Ilość raportów: 1

Spalanie Honda CB 250F Hornet

Minimalne: 3.00

Średnie: 3.50

Maksymalne: 4.50

Honda CB 250F Hornet (1996 - 2007)

Mówi się, że Hornet 600 był odpowiedzią na sukces Suzuki po wypuszczeniu na rynek średniego Bandita. Nic bardziej mylnego. Historia Horneta sięga nieco dalej, do 1996 roku, gdy w kilka miesięcy po premierze GSF600, mała, jadowita niczym szerszeń 250'tka trafiła do salonów. 

- Patrz stary! Ładny Hornet!
- Faktycznie. Tylko jakiś taki silnik mały... Hmm, jedna tarcza z przodu?  Ale poza tym wygląda całkiem jak Hornet!

Wprowadzony do sprzedaży na rynku Japońskim i Australijskim w 1996 roku, Hornet 250 bardzo szybko osiągnął sukces. Przepis był prosty - "Sprawdźmy co nam zostało na magazynie z innych modeli i zróbmy coś nowego! Najlepiej miejskiego golasa z małym silnikiem.". Dobra sprzedaż była efektem kilku czynników. Stosunkowo wysoka masa 168kg dająca stabilność i uczucie prowadzenia pełnej krwi motocykla, połączona z świetną charakterystyką pracy zawieszenia. Całość portretu uzupełnia silnik MC14E. Sam kod nie zdradza zbyt wiele. Jest to jednostka przejęta z ćwierć-litrowego , wściekle wyjącego potwora - CBR 250RR. Popularność 250'tek i 400'tek w Japonii i Australii to efekt bardzo niskiej ceny ubezpieczeń w porównaniu do cen polis dla większych motocykli. Podobnie jak w przypadku 600'tki - która również otrzymała silnik z siostrzanej CBR600 - mały szerszeń otrzymał kaganiec. Ograniczono maksymalne obroty silnika z 19 500 rpm do "zaledwie"  16 000, a sama moc maksymalna i moment obrotowy spadły do 40KM i 24Nm jak w ostatnim modelu CBR250RR (1994-1999). 

Co w zawieszeniu piszczy?
Początkowo zastosowano koła z ówczesnej Hondy FireBlade o rozmiarze 16 cali (zmodyfikowane pod jedną tarczę) przód oraz 17 cali tył. Stalowa, kołyskowa rama, koła, kompletne zawieszenie było identyczne jak w pierwszym, dwa lata młodszym Szerszeniu o pojemności 600ccm. Podobnie jak w większym bracie wraz z kolejnymi liftingami przednie koło zostało zwiększone do 17 cali. Wszystko to wpłynęło na wręcz bajeczne prowadzenie - co potwierdza osobistym doświadczeniem jeden z redaktorów. W Japonii w trakcie początkowych lat produkcji miłośnicy marki mieli możliwość spróbowania swych sił w zawodach Hornet 250 Cup. Mały szerszeń swoim wyglądem sugeruje, że mamy doczynienia z mocnym, dużym nakedem. W rzeczywistości, pod względem osiągów może on spokojnie konkurować z motocyklami o dwukrotnie większej pojemności. W 1998 do ramy małej 250'tki uskrzydleni suckesem iżynierowie Hondy zamontowali większy silnik i tak narodził się Hornet 600.

Dla kogo?

Wraz z upadkiem komunizmu w Polsce, klasa 250ccm niemal wymarła razem z dwusuwowymi MZ'tkami i Jawami. Na szczęście moda na małe motocykle powoli powraca, co zostało podyktowane nowymi przepisami odnośnie prawa jazdy, które weszły w życie w 2012 roku. Hornet 250 jest bardzo rzadkim okazem w naszej ojczyźnie. W całej Polsce jest kilkanaście, może kilkadziesiąt sztuk. Przedewszystkim najmniejszego szerszenia można polecić początkującym motocyklistom. Szczególnie tym, którzy poza chęcią przemieszczenia się z punktu A do Punktu B oczekują zatrzyku emocji generowanego zaskakującymi - jak na swoją klasę - osiągami motocykla. Drugą grupą odbiorców są koneserzy małych, jazgoczących motocykli - sleeperów, które po starcie spod świateł wywołują zdziwienie na twarzy posiadaczy większegych motocykli. W 2007 roku zaostrzające się przepisy dotyczące emisji spalin, zmusiły Hondę do zaprzestania produkcji CB250F. W 2015 roku zastąpił ją nowy model w dwóch odmianach, z jednocylindrowym silnikiem 250cc lub 300cc, które są potomkami w prostej lini silników montowanych w starszych CB250.

Opinia Marcina

Jestem fanem wysokoobrotowych czterosuwów o niskiej pojemności. Na Horneta 250 po raz pierwszy trafiłem (O dziwo!) w Polsce! O motocyklu dowiedziałem się przeglądając popularny portal ogłoszeniowy, szukając sprzetu dla koleżanki. Hornet 250 miał swoje zalety. Lekki, nie za mocny (dziewczyna dopiero planuje rozpoczęcie kursu na kategorię A), mieścił się w budżecie i znajdował się niedaleko naszego miasta. Decyzja o obejrzeniu motocykla była natychmiastowa. Szybko odnalazłem specyfikację szerszenia w internecie. Mały rekonesans - dwie sztuki wystawione na sprzedaż w Polsce. Na miejscu prezentował się wprost pięknie. Wyglądem nieznacznie odbiegał od 600'tki. Oglądany przeze mnie egzemplarz był w wzorowym stanie. Prowadził się jak po sznurku. Reagował entuzjastycznie na każdy ruch kierownicy czy manetki, a wgryzające się w tarcze klocki hamulcowe, w porównaniu do innych 250'tek, którymi jeździłem, wręcz katapultowały głowę do przodu niemal odrywając ją od reszty ciała. Trzeba było uważać, aby nie wylądowała na następnej krzyżówce. Niestety nie dokonaliśmy zakupu z przyczyn ekonomicznych - części silnikowe dostępne niemal wyłącznie w ASO, co zwiększało koszta eksploatacji na przykład w razie konieczności wymiany rozrządu czy zestawu sprzęgłowego. Z perspektywy czasu, żałuję że nie kupiłem go dla siebie, jako drugi motocykl. Myślę, że po małych modyfikacjach świetnie sprawowałby się w Gymkhanie. Następca, moim zdaniem nie ma w sobie nic ze starej Hondy CB250F. Mało tego - strasznie śmierdzi Tajwanem, Chinami czy innymi krajami gdzie podobne motocykle są składane przez małe rączki, za przysłowiową miskę ryżu...

Dane techniczne Honda CB 250F Hornet

Osiągi

Moc max.
40 KM / 14000 rpm
Max. moment obrotowy
24 Nm / 11000 rpm
przyspieszenie 0-100km/h
7.6 s
V-max
185 km/h
Pojemność zbiornika paliwa
16 L

Silnik

Typ
Czterosuwowy DOHC, Cztery zawory na cylinder,
Pojemność skokowa
249 ccm
Stopień sprężania
11.5:1
Układ zasilania
4 gaźniki (Keihin VP03/VP05 po 2005 roku)

Układ napędowy

Skrzynia biegów
manualna
Ilość przełożeń
6
Sprzęgło
Mokre
Przeniesienie napędu
łańcuch

Podwozie

Wymiary (długość, szerokość, wysokość)
2090 x 730 x 1060 mm
Rozstaw osi
1420 mm
Masa pojazdu w stanie suchym
151 kg
Masa pojazdu zalanego płynami
168 kg
Rama
Kołyskowa stalowa, dwuramienny wahacz monobone

Zawieszenie

Przód
Teleskopowe klasyczne, grubość lagi, 41mm skok 125mm
Tył
Pojedynczy amortyzator Showa

Hamulce

Przód
Pojedyncza Tarcza 296mm, czterotłoczkowy zacisk Nissin
Tył
Pojedyncza tarcza 220mm, jednotłoczkowy zacisk Nissin
Abs
brak

Eksploatacja Honda CB 250F Hornet

Opony

Opona przód
Bridgestone (BT50F) 130/70ZR 16M/C (61W)
Opona tył
Bridgestone (BT50R) 180/55ZR 17M/C (73W)
Ciśnienie z przodu
Brak Danych
Ciśnienie z tyłu
Brak Danych

Honda VTR 250 (1999 - 2008)Honda CB 250F Hornet (1996 - 2007)

Honda CB 250F Hornet (1996 - 2007)Yamaha MT-03 (2016)

Honda CB 250F Hornet (1996 - 2007)Romet SCMB 250 (2016)

Romet ADV 250 (2016)Honda CB 250F Hornet (1996 - 2007)

Chcesz wiedzieć co szykujemy?

Dołącz do motobandziorów!

Zero spamu! Zobacz naszą politykę prywatności