Yamaha XT 1200Z Super Ténéré (2010)

Spalanie: 4.59
Dodaj
Ilość raportów: 2

Spalanie Yamaha XT 1200Z Super Ténéré

Minimalne: 4.20

Średnie: 4.59

Maksymalne: 5.90

Opinie o Yamaha XT 1200Z Super Ténéré

Opinia: 4.0/5

Liczba głosów: 1

Silnik: 4.0
Hamulce: 5.0
Bezawaryjność: 4.0
Frajda z jazdy: 4.0
Przyciąganie wzroku: 3.0
Ocena: 4/5 | Autor: Irek
Bardzo dobry motocykl, dla kogoś kto podróżuje. Pozwala na bezstresowy zjazd z asfaltu, nawet z bagażami i pasażerem. Szutry mu niestraszne. Jednak trudny teren to nie jego bajka, jest za ciężki. Mimo to podczas normalnej jazdy i manewrach tego nie czuć. 100 kg gdzieś znika, zawieszenie pozwala na wiele, można latać nim po winklach jak lekkim naked'em. Silnik jest bardzo elastyczny i ekonomiczny. Ochrona przed wiatrem dla ludzi o wzroście do 180 cm jest bardzo dobra.
Wada sa luzujące się szprychy, trzeba o tym pamiętać przed dłuższymi wyjazdami, dźwięk tłumika jest bezpłciowy, podczas jazdy wcale go nie słychać. A silnik pracuje dość szorstko.
Skomentuj | Przydatna (2) | Nieprzydatna (0)
rozwiń

Yamaha XT1200Z Super Tenere

Podchodząc do tego motocykla miałem pewne obawy. W zasadzie śmiało mogę powiedzieć, że jazdę nim świadomie odkładałem na późniejszy plan - po prostu uważałem, że to sprzęt zupełnie nie dla mnie. Drogi (choć tańszy niż europejska konkurencja), ciężki, wysoki i zbyt turystyczny. 

Ja przecież nie jeżdżę turystycznie w długie trasy, więc jak miałbym odnaleźć się na Super Tenerze? 


Bariery trzeba pokonywać, doświadczenia zbierać - tak więc dzięki uprzejmości Filipa (właściciela maszyny) zrobiliśmy sobie całodniowe spotkanie z Yamahą. Na dzień dobry obniżyłem siedzenie (taką regulację zapewnia standardowo i jest to niezwykle łatwe) - przez co bestia nie była już taka wysoka i przy moim wzroście (177cm) byłem wstanie oprzeć większą część stopy na podłożu przy zatrzymaniu motocykla. Nadal jednak przepychanie Yamahy na nieutwardzonej nawierzchni pozwala się trochę napocić. 


Ruszasz i niepewność znika 

Motocykl jest ogromny. Wielki bak który rozpycha się między naszymi nogami w zegarami. Szeroka kierownica i wysunięte do przodu zegary. Wpadamy w siodło i wręcz zatapiamy się w motocykl, czujemy że nas otacza, że mamy mnóstwo miejsca i przestrzeni. No dobra, ruszamy tą turystyczną ciężarówką. 

Wyjeżdżasz z parkingu na asfalt, przekraczasz 10 km/h i powoli niepewność znika. Maszyna prowadzi się ultra przewidywalnie. Po kilku minutach zaczynam odczuwać swobodę i pozwalam sobie na małe harce. Czas wypróbować siłę potężnego twin'a. Dwa gary w rzędzie o pojemności 1199ccm chodzą szorstko i choć wydaje się, że wskazówka obrotomierza leniwie porusza się po obrotomierzu to motocykl zdecydowanie i bez żadnego ociągania nabiera prędkości. 


110 KM i przyjemne 114 Nm pozwala aby ostrzej pogonić po zakrętach - a do zabawy za chwilę dołączają hamulce. Te są po prostu świetne, w tej klasie motocykla nie wyobrażam sobie czegoś lepszego. Na każde naciśnięcie klamki - reagują zdecydowanie, mocno i jednocześnie z pełnym wyczuciem. Hamujemy dokładnie tak mocno jak chcemy. 

Jednak nie taki konik nudny... 

"Wjeżdżenie się" w maszynę zajęło mi dosłownie 30 minut. Szok, jak dobrze jeździ się Super Tenerą. Po kilkudziesięciu kilometrach czułem się, jakbym znał ten motocykl co najmniej od kilku wyjazdów. Yamaha stworzyła motocykl niezwykłe łatwy i prosty w prowadzeniu - do tego można nim szybciej i ostrzej pojeździć, niż wskazują na to gabaryty maszyny. Ja, który nie jestem specjalnym wielbicielem turystycznych ADV byłem w pozytywnym szoku. Ba, nadal jestem. 


Zawieszenie świetnie wybierało wszelkie nierówności asfaltu. Jeżdżę tymi drogami często i dokładnie wiem, gdzie będzie szarpało i "telepało" - jadąc tym motocyklem przeleciałem po nierównościach pełnym gazem i nawet ich specjalnie nie poczułem. Ośmielony tym zapuściłem się na lekki szuter i drogi nieutwardzone. Tam gdzie samochodem musiałem bym mocno zwolnić, Yamaha parła śmiało do przodu. Jeszcze nigdy, żadnym motocyklem nie jeździło mi się tak dobrze poza asfaltem. 

Dalekie trasy 

Ten motocykl został stworzony do pokonywanie codziennie setek kilometrów, dlatego zamiast łańcucha mamy wał kardana. Odpada wieczorne smarowanie. Silnik to sprawdzona, może nie mocarna ale jednak dynamiczna jednostka. Do tego na rynku znajdziemy mnóstwo części i akcesoriów - więc ubranie motocykla w kufry, dodatkowe lampy, lepszą szybę czy też gmole - to tylko kwestia zasobności naszego portfela. 


Motocykl oferuje wygodę, komfort i pewne prowadzenie. To świetny kompan na każdy wyjazd. Ceny tej maszyny oscylują w granicach 25 - 50.000zł i tutaj należy kierować się przede wszystkim stanem technicznym (bo większość sprzętów zrobiła już spory przebieg), a po kupnie i tak udać się na konkretny przegląd, aby przygotować maszynę w trasę. 

Tenere okazała się tak dobrym motocyklem, że zacząłem rozglądać się za Africą Twin 1000.... starzeję się? 

Dane techniczne Yamaha XT 1200Z Super Ténéré

Osiągi

Moc max.
110 KM / 7250 rpm
Max. moment obrotowy
114 Nm / 6000 rpm
V-max
192 km/h
Pojemność zbiornika paliwa
23 L

Silnik

Typ
czterosuwowy, 2 cylindry w układzie rzędowym, DOHC, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa
1199 ccm
Stopień sprężania
11.0:1
Układ zasilania
wtrysk paliwa

Układ napędowy

Skrzynia biegów
manualna
Ilość przełożeń
6
Sprzęgło
mokre, wielotarczowe
Przeniesienie napędu
wał napędowy

Podwozie

Wymiary (długość, szerokość, wysokość)
2255 x 980 x 1410 mm
Rozstaw osi
1540 mm
Masa pojazdu zalanego płynami
261 kg
Rama
typu Backbone

Zawieszenie

Przód
widelec teleskopowu, amortyzatory sprężynowe, tłumienie olejowe, skok 190 mm
Tył
wahacz, amortyzator sprężynowe, tłumienie gazowo-olejowe, skok 190 mm

Hamulce

Przód
hydrauliczny, 2x tarcza 310 mm,
Tył
hydraulicznym, pojedyncza tarcza 282 mm
Abs
w standardzie

Eksploatacja Yamaha XT 1200Z Super Ténéré

Opony

Opona przód
110/80R19M/C 59V
Opona tył
150/70R17M/C 69V
Ciśnienie z przodu
225 kPa
Ciśnienie z tyłu
250 kPa (przy obciążeniu poniżej 90 kg), 25290 kPa (przy obciążeniu powyżej 90 kg)

Układ Smarowania - Olej

Ilość oleju w silniku przy wymianie
3.1
Ilość oleju przy wymianie z filtrem
3.4
Zalecana klasa lepkości
SAE 10W/30, 10W/40, 10W/50, 15W/40, 20W/40/ 20W/50
Wymiana oleju w motocyklu. Jak wymienić olej w motocyklu. Moto Porady.

Jak Wymienić Olej w Motocyklu

Jak Wymienić Olej w Motocyklu

Układ napędowy

Przeniesienie napędu
wał napędowy

Układ chłodzenia

Ilość płynu chłodzącego (chłodnica i silnik)
1.8
Zbiornik rezerwowy
0.3
Jak Wymienić Płyn Chłodniczy w Motocyklu? Poradnik.

Jak Wymienić Płyn Chłodniczy w Motocyklu?

Jak Wymienić Płyn Chłodniczy w Motocyklu?

Yamaha Tracer 900 (2015 - 2017)Yamaha XT 1200Z Super Ténéré (2010)

Honda VFR 1200X DTC Crosstourer 2014Yamaha XT 1200Z Super Ténéré (2010)

Yamaha XT 1200Z Super Ténéré (2010)Yamaha XV 1700 Road Star Warrior (2002 - 2006)

Kawasaki VN 900 Vulcan Custom (2006 - 2016)Yamaha XT 1200Z Super Ténéré (2010)

Chcesz wiedzieć co szykujemy?

Dołącz do motobandziorów - zapisz się do newslettera!

Zero spamu! Zobacz naszą politykę prywatności