Opinie o Yamaha XJR 1300

Opinia: 4.9/5

Liczba głosów: 7

Silnik: 5.0
Hamulce: 4.7
Bezawaryjność: 4.9
Frajda z jazdy: 4.9
Przyciąganie wzroku: 5.0
Ocena: 5/5 | Autor: Samurai
Wał kardana i sprzęt byłby idealny!
Skomentuj | Przydatna (9) | Nieprzydatna (0)
Ocena: 5/5 | Autor: NakedBiker
Kwintesencja motocykla sportowego pomiędzy turystykiem ❤ chcesz odkręcić manete, odkręcasz , chcesz jechać wolniej , jedziesz wolniej , pozycja wygodna dla motocyklisty jak i dla pasażera, polecam w 100% ;), jak na 1300 cm3 to ten motocykl mało pali, gdy kupisz motocykl to i tak będziesz miał na paliwo :D pozdrawiam
Skomentuj | Przydatna (8) | Nieprzydatna (3)
Ocena: 5/5 | Autor: Grabarz
latam XJR 1300 z 2002r. świetny sprzęt, w tym roku zrobił ponad 5 tyś km, zarówno w deszcz jak i w gorąc w górach i nad morzem. Bardzo wydajne chłodzenie olejowe, przy 30 stopniach upału z załadowanymi sakwami i pasażerką przy średniej prędkości 120 km/h temperatura nie przekraczała 100 stopni. W deszcz też świetnie sobie radzi, ale do tego warto zainwestować w dobrej jakości opony, osobiście polecam metzeler roadtec 01. Moc żywcem z promu kosmicznego daje niesamowity zapas i poczucie bezpieczeństwa na winklach i przy wyprzedzaniu. Prowadzi się tak dobrze jak siostra zakonna:)
Skomentuj | Przydatna (1) | Nieprzydatna (1)
rozwiń
Spalanie: 7.50
Dodaj
Ilość raportów: 10

Spalanie Yamaha XJR 1300

Minimalne: 6.13

Średnie: 7.50

Maksymalne: 10.35

Yamaha XJR 1300 (1998 - 2015)

Ciężki kaliber! Wysokie pojemności, niskie moce, ogromne momenty obrotowe - charakterystyczne cechy Power Nakedów. Jeden z największych konkurentów dla CB1100 oraz Bandita 1200, lub też GSX1400. Mowa oczywiście o XJR1300, następcy XJR1200, który zadebiutował w 1998 roku.

Jeśli szukasz motocykla do transportu drewnianych kłód, chciałbyś przesunąć sporych rozmiarów chatę, lub po prostu nie masz czym wyrwać drzewa z korzeniami, to idealny motocykl dla Ciebie!

Wielki, ciężki, potężny, błyszczący...

XJR1300 zadebiutował w 1998 roku, jako bezpośrednie rozwinięcie mniejszego modelu 1200.To jeden z tych motocykli, które po prostu są, były dostępne na rynku od zawsze... A własciwie niecałe ćwierć wieku. Dopiero w bieżącym roku 2016, po zaostrzeniu norm Euro4 zaprzestano jej produkcji, a na temat następcy Yamaha milczy... Szkoda, bo XJR1300 to świetny retro-power-ultra-super-naked. Bezawaryjna jednostka napędowa z turystycznego FJR, hamulce stosowane w R1, okrągła lampa i podwójnie amortyzowany wahacz, dają wszystko, co jest potrzebne do jazdy.

Stoi na stacji lokomotywa, duża, ciężka...

Lokomotywa! Dokładnie, tak można określić XJR'kę i jej silnik. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki dostępny jest przy 6000 obrotów na minutę. I to nie byle jaki, bo aż 101Nm. A jego 80% mamy do dyspozycji prawego nadgarstka już od 2500 rpm! Z kolei przy 8000 na hamowni powinniśmy otrzymać około 106 koni mechanicznych, lub w przypadku modeli na rynki, które mają wyśrubowane normy emisji spalin 98KM. Jak to się prezentuje? Motocykl odwija się z prędkością rakiety i zostawia w tyle niejednego sporta. Świetny sleeper i killer na miasto! Tył traci przyczepność z suchym, ciepłym asfaltem równie łatwo, jak majtki Sashy Grey z jej tyłkiem. Chwila nieuwagi wystarczy by przednie koło wystrzeliło w przestworza. Nawet pomimo sporego rozstawu kół! Biorąc pod uwagę bezawaryjność jednostki, daje nam to świetny silnik do napędu morskiego holownika. Choć trzeba mu zarzucić, że cierpi na benzynoholizm... Pije i pije, i pije. I tak bez końca.

Przestarzałe zawieszenie i mocne hamulce?

Choć na pozór zawieszenie dwuamortyzatorowe z tyłu to przeżytek, a przednie zawieszenie posiada jedynie regulację naprężenia wstępnego, motocykl prowadzi się lepiej niż przyzwoicie. Przerzucanie go między samochodami w krakowskiej dżungli nie sprawia większych problemów, a samo wprowadzenie motocykla w poślizg i panowanie nad nim to czysta przyjemność. Zawieszenie tylne Öhlins odwala niezłą robotę. Gdy wyjedziemy na podkarpackie serpentyny i spróbujemy przeszlifować slajdery w kombiaku, XJR'a wcale nie będzie prostestować.Choć trzeba troszkę krzepy by ją położyć. Motocykl jest bardzo stabilny, ze względu na swoją masę godną fortepianu, jak i rozstaw kół, pomiędzy którymi można zaparkować autobus. Na duży plus, standardowo, jak to w Yamahach z tamtych lat można zaliczyć hamulce. Jest to niemalże ten sam układ hamulcowy co w R1 z 1998 roku. Dzięki temu zestaw składający się z ćwierć tony masy własnej, plus jakichś 180 kilogramów na które zrzuca się pasażerka, kierowca i ich ubiór motocyklowy skutecznie zatrzymuje motocykl. Skutecznie, jak na  sprzęt tej klasy, lub wagi. 

Zalety, zalety, więcej zalet

Yamahę XJR jawi się w samych superlatywach. Wygląd Retro-nakeda ma wielu zwolenników. Pozycja za jej sterem jest bardzo wygodna, a to zasługa głównie kanapy. Dosłownie kanapy. Spokojnie możesz usiąść na XJR'rze w salonie przed telewizorem, albo przespać się po trasie i kontynuować podróż. Jednak trzeba przyznać, napędy, opony i paliwo schodzą jak rolki z papierem toaletowym w publicznej toalecie. Jeśli nie wymieniamy ich na bieżąco, po prostu ich nie ma. Przy tego typu motocyklach, trzeba być świadomym kosztów.

 Opinia Marcina

Nie od dziś wiadomo, że jestem zwolennikiem Nakedów i motocykli które zachowują klasyczną bryłę. XJR'a jest jednym z tych, które określam mianem "IDEALNE". Co prawda, zawieszenie przednie odrobinę kuleje i warto zainwestować w nie grubszą kasę... Ale za to moment obrotowy jaki generuje silnik spokojnie pozwoli wyciągnąć ciężarówkę z rowu.  Wygoda, jeszcze raz wygoda i genialna.... Jest po prostu genialna, jako weekendowa zabawka, lub mocny motocykl do jazdy na codzień!

Dane techniczne Yamaha XJR 1300

Osiągi

Moc max.
106 KM / 8000 rpm
Max. moment obrotowy
101 Nm / 6000 rpm
przyspieszenie 0-100km/h
3.4 s
V-max
258 km/h
Pojemność zbiornika paliwa
21 L

Silnik

Typ
czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie rzędowym, szesnastozaworowy
Pojemność skokowa
1250 ccm
Stopień sprężania
9.7:1
Układ zasilania
gaźnik / wtrysk (od 2007 roku)

Układ napędowy

Skrzynia biegów
manualna
Ilość przełożeń
5
Sprzęgło
mokre
Przeniesienie napędu
łańcuch

Podwozie

Wymiary (długość, szerokość, wysokość)
2175 x 765 x 1115 mm
Rozstaw osi
1500 mm
Masa pojazdu w stanie suchym
221 kg
Masa pojazdu zalanego płynami
241 kg
Rama
stalowa kołyskowa

Zawieszenie

Przód
klasyczne lagi teleskopowe, skok 130mm
Tył
klasyczny wahacz z amortyzatorami Dual Shock / wersja SP i roczniki powyżej 2002 wyposażona w amortyzatory Öhlins

Hamulce

Przód
podwójna tarcza 298mm, zaciski czterotłoczkowe
Tył
pojedyncza tarcza 245mm, zacisk dwutłoczkowy
Abs
brak

Eksploatacja Yamaha XJR 1300

Opony

Opona przód
120/70ZR17
Opona tył
180/55ZR17
Ciśnienie z przodu
b.d.
Ciśnienie z tyłu
b.d.

Suzuki GSF / Bandit 1250S (2007 - 2012)Yamaha XJR 1300 (1998 - 2015)

Yamaha BT 1100 Bulldog (2002 - 2007)Yamaha XJR 1300 (1998 - 2015)

Honda CB 900 F Hornet (2002 - 2007)Yamaha XJR 1300 (1998 - 2015)

Yamaha XJR 1300 (1998 - 2015)Yamaha XSR 900 (2016)

Chcesz wiedzieć co szykujemy?

Dołącz do motobandziorów!

Zero spamu! Zobacz naszą politykę prywatności