Suzuki Katana (2019-2021)

    Lata '80 i '90 XX wieku to dziś kulturowy fenomen. Formy, style i estetyka ostatnich dekad minionego stulecia przeżywają swoją druga młodość - młodość podszytą nostalgią i ironią ludzi wychowanych w tamtym czasie. Wśród motocykli najbardziej dosłownie odczytuje tą tendencję Suzuki wypuszczając wzorowanego na DR Big V-Stroma, czy Suzuki Katana. Czy magia lat '80 działa?


    Katana zadebiutowała w 2019 roku. W uproszczeniu można by ją nazwać wersją retro modelu GSX-S 1000. Pod względem mechanicznym bazuje na starych, sprawdzonych patentach. Genialny silnik zaczerpnięto z Suzuki GSX-R 1000 K5, rama, wahacz, zawieszenie pochodzą właśnie z cieszącego się uznaniem właścicieli Suzuki GSX-S 1000. Moc maksymalna Katany to 150 KM - jak ujął by to CInek - "jest to optymalna moc na nasze polskie warunki". Wygodna, spora kanapa, ekstrawaganckie zegary, wyprostowana sylwetka. Czym się tu emocjonować?


    A jednak z całej oferty motocykli Suzuki to właśnie Kataną najbardziej chcieliśmy się przejechać...


Analogowa forma

    Suzuki Katana to motocykl, w którym wszystkie aspekty maszyny schodzą na dalszy plan wobec jego formy i wyglądu. To forma determinuje odczucia z obcowania z tym motocyklem. Sylwetka nawiązuje do Katany z lat '80 - szczególnie za sprawą ostrych owiewek w formie "dizóbka" przy lampie. Ostre linie wycięte samurajskim mieczem obecne są również na baku paliwa. Wizualna nieszablonowość - pod tym względem Katana wygrywa.

Uliczny Jastrząb walczy z przestę... eee... przyczepnością na ulicach miasta!

    Radykalny wygląd Katany kontrastuje z tym, jak łatwo tym motocyklem się jeździ. To zaskakujące i najbardziej odkrywcze w tym motocyklu - choć pod względem mechanicznym Katana jest niemal identyczna ze swoim młodszym bratem to odczucia z jazdy są zupełnie inne. Motocykl jest przy standardowych prędkościach zaskakująco stabilny i zwrotny. Systemy wspierające kierowcę obejmują ABS i kontrolę trakcji na trzech poziomach. Dość skromnie na tle konkurencji, ale w gruncie rzeczy niczego więcej nie potrzeba do szczęścia.


Nikt nie jest idealny

    To prawda, bak paliwa ma pojemność znikomych 12 L, hamulce mogłyby być lepsze, zegary są mało czytelne, przy większych prędkościach motocykl traci na swojej stabilności. Można się tymi niedoskonałościami zasugerować i odmówić sobie być może jednej z fajniejszych przygód w życiu, ale my wolimy zaakceptować te kompromisy.

Litr na początek? Ryzykowna teza, ale...

    Jeśli jesteś indywidualistą zapatrzonym w estetykę, kolory i kanciaste formy lat '80 - to Katana jest właśnie dla ciebie. Jadąc Kataną czujesz się jak bohater filmów akcji. Skąpana w świetle neonów i w strugach deszczu ulica, typy spod ciemnej gwiazdy okazują ci respekt. "Ty jesteś taki sam wariat jak ja".

Nowa Katana - 2022

    W listopadzie 2021 roku na targach EICMA w Mediolanie zaprezentowana została nowa Suzuki Katana. Model został dostosowany do spełniania norm EURO 5, zyskał 2 konie mechaniczne mocy, dołożono quicskhifter działający w górę i w dół. Elektronika Katany została rozwinięta - STCS (kontrola trakcji) jest teraz 5-cio stopniowa. Nowy model posiada również trzy tryby jazdy, podobne jak najnowszy Suzuki GSX-S 1000 - Active, Basic i Comfort.