Jaki jest polski motocyklista? Czym jeździ? Dlaczego jeździ?

Ponad 5000 motocyklistów wzięło udział w ankiecie na portalu internetowym DobreSklepyMotocyklowe.pl. Zadaniem ankiety było poznanie kim jest polski motocyklista. Pytania w ankiecie dotyczyły min. długości stażu w byciu motocyklistą, marki posiadanego jednośladu, pojemności silnika, oraz odzieży. Raport z wyników jeszcze powstaje, ale już teraz wyłania się całkiem interesujący obraz polskiego motocyklisty!


W ankiecie na stronie dobresklepymotocyklowe.pl wzięło udział 5037 respondentów. Dominowali mężczyźni. Podział na płeć wyraźnie wskazuje to że motocyklizm znajduje się głównie w sferze męskich zainteresowań.

  • mężczyźni - 91% odpowiadających
  • kobiety - 9% odpowiadających

Statystyki są jednoznaczne - motocyklistki to nadal zdecydowana mniejszość w świecie dwóch kółek

Dane te znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. O ile kobieta w roli pasażerki jest powszechnym widokiem, o tyle rzadko zdarza się samej zasiąść za kierownicą motocykla. Liczymy na to, że tendencja ta ulegnie zmianie choćby za sprawą takich serii jak nasza z udziałem Martyny.

Grupy wiekowe również nie zaskakują. Biorąc pod uwagę, że badanie odbywało się w internecie zdecydowanie dominuje młoda grupa osób, dobrze zaznajomiona z tym środkiem przekazu:

  • poniżej 18 lat: 2%
  • 18-24 lata: 18%
  • 25-34 lata: 39%
  • 35-44 lata: 26%
  • 45-54 lata: 11,5%,
  • 55-64 lata: 2%
  • powyżej 65 lat: 0,24 %


Najwięcej osób mieszka na wsi – 32%. W miastach do 50 tys. mieszka 22 % badanych, w miastach 50-150 tys. – 14%, 150-500 tys. – 13%., powyżej 500 tys. 19 %. Pod tym względem statystyka pokrywa się z grubsza z demografią Polski, w której mieszkańcy obszarów wiejskich stanowią ok. 39%.

Najpopularniejszymi markami wśród polskich motocyklistów są Honda (28%), Yamaha (27%.) i Suzuki (21%). Dominacja japońskich marek motocykli nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem. A jak wygląda statystyka z podziałem na pojemności?

  • poniżej 125 cm³: 7%
  • 125-250 cm³: 18,5%
  • 251-500 cm³: 9%
  • 501-750 cm³: 49%
  • 751-1000 cm³: 22%
  • powyżej 1000 cm³: 4%

Najchętniej wybierane kategorie motocykli to:

  • motocykle turystyczne (48,5%)
  • naked (44%)
  • motocykle sportowe (40%)
  • enduro (13%),
  • cruisery (11%),
  • choppery (8%),
  • motocross (6,5%),
  • skutery lub motorowery (6%).

Z ankiety wynika, że 36% polskich motocyklistów ma co najmniej 4-lenie doświadczenie na dwóch kółkach. Co piąty uczestnik ankiety trwa w swojej pasji już od dekady. Jedna trzecia jeździ dłużej niż rok, ale krócej niż 3 lata. Aż 12% uczestników ankiety jest w trakcie swojego pierwszego sezonu na motocyklu. 


Motywacje by wsiąść na motocykl nie powinny zaskakiwać. Dla większości z nas jazda motocyklem to sposób na relaks i rozrywkę. Wystarczy spojrzeć na odpowiedzi udzielane na pytanie dlaczego jeździmy:

  • 72,5% - dla przyjemności
  • 15,5 % w celach turystycznych
  • 7,5 % dojazd do pracy,
  • 1,5 % jazda na torach.

Polski motocyklista rocznie pokonuje średnio między 2,5 a 10 tys. km (69%). Poza tym wynikiem plasuje się faktycznie identyczna liczba motocyklowych wyjadaczy przejeżdżających ponad 10 tys km rocznie (15%), oraz tych, których zadowala 2,5 tys km w sezonie (16%).

Pełne wyniki ankiety są jeszcze w trakcie opracowywania przez zespół DSM. Obraz polskiego motocyklisty - młodego mężczyzny jeżdżącego dla frajdy nie jest szczególnym zaskoczeniem, ale z czasem na pewno interesujące będzie obserwowanie przemian w tym obrazie "polskiego motocyklisty".