Co powinieneś wiedzieć zanim wsiądziesz na motocykl 125?

Maszyny klasy 125ccm cieszą się niesłabnącą popularnością i bardzo dobrze! Jest ich coraz więcej na naszych drogach, a więc nas jako motocyklistów przybywa. Dlatego postanowiliśmy zrobić poradnik z podstawowymi pojęciami dla początkujących motocyklistów. 

Kto może jeździć na 125? Podstawy prawne

Ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r: "(...)kategoria B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.”

Motocykl 125


11 kW czyli 15 koni mocy. Tyle maksymalnie może mieć nasz pojazd, jeżeli chcemy jeździć na kategorię B. Oczywiście, nie każda stodwudziestkapiątka spełnia te wymagania, ponieważ starsze dwusuwowe maszynki potrafiły generować z tej pojemności dobrze ponad 30 KM! Niska masa z taką mocą dawały wysokie prędkości maksymalne (rzędu 170km/h) jednak było to okupione zadymieniem całej okolicy i spalaniem rodem ze sporego kombi. 

Naszą maszyną testową został Junak RS 125 - typowy przedstawiciel swojej klasy, osiągający moc niecałych 10 KM z niską masą na poziomie 127 kg i spalaniu ok 3L na 100 km. 

Zobacz Dane techniczne i opinie o Junak RS125

1. Zanim zaczniesz jeździć. 


Kupno motocykla to tak naprawdę początek. Niestety motocykle same  w sobie nie posiadają jeszcze poduszek powietrznych i systemów antykolizyjnych. Nie posiadają także klatek bezpieczeństwa, więc w przeciwieństwie do samochodu - podczas kolizji, nie chroni nas nic. Dlatego koniecznością staję się zaopatrzenie w dobrej jakości ubrania motocyklowe. 

To już niestety nie te same czasy, gdy Wujek Stefan zjeździł pół województwa w kasku, który wcześniej służył kurą za gniazdo i w niedzielnych butach. Ruch jest znacznie większy, dróg (choć jakościowo nadal pozostawiają wiele do życzenia) także przybywa, a prędkości osiągane przez maszyny ciągle się zwiększają. 

Dlatego zanim zaczniesz na poważnie jeździć - ubierz się na motocykl! Owszem, nie są to tanie sprawy, ale szybko przekonasz się, że warto zainwestować dla swojego komfortu i bezpieczeństwa. 

Zobacz: Jak kupić pierwszy kask?

To może Cię zainteresować: Jak ubrać się na motocykl? Motobanda pomoże Ci wybrać!

2. Wsiadanie

Motocykl posiada tylko na koła, więc aby stał w miejscu - potrzebuje oparcia. W tym wypadku stópki bocznej, która prawie zawsze znajduje się po jego lewej stronie. Część z motocykli posiada także podstawkę centralną - która ułatwia czynności serwisowe, jest też stabilniejsza od nóżki.

Dlaczego to ważne? Bo już w tym momencie warto zacząć naszą naukę, najlepiej wsiadać na motocykl od strony nóżki, bo w tą stronę też jest pochylony. Osobiście widziałem osoby, które zaliczyły swoje pierwsze gleby - wsiadając na motocykl z drugiej strony i opierając na nim ciężar ciała, nie pamiętając, że motocykla z tej strony nic nie podpiera i może się przewrócić. W ich wypadku się przewrócił. 

3. Kierownica i trzymanie się

Siedząc na motocyklu w zasięgu naszych rąk znajdziemy kierownicę oraz bak. To dwa bardzo ważne elementy. Kształty kierownic są przeróżne, w zależności od typu motocykla, jednak służą do tego samego - do kierowania. Wielu początkujących robi błąd, próbując wykorzystać kierownicę także do trzymania się. Przez to po skończonej jeździe zamiast frajdy, czują ból mięśni ramion i rąk, które cały czas były spięte. 

Do trzymania się, wykorzystujemy swoje nogi, które zapieramy o bak. To w zupełności wystarczy. Mamy tam specjalne wyżłobienia, które właśnie do tego służą.

4. Co mamy pod stopami - dźwignia skrzyni biegów i hamulca nożnego


Gdy rozlokujemy się wygodnie na jednośladzie patrzymy na nasze stopy - pod prawą znajduje się dźwignia hamulca nożnego, który odpowiada za hamowanie tyłem, a pod prawą mamy dźwignię zmiany biegów.

Jak działa skrzynia biegów w motocyklach?

I tutaj ważna informacja: w większości motocykli działa to w ten sposób, że pierwszy bieg znajduję się na samym dole, natomiast każdy następny zapinamy popychając dźwignię w górę. Bieg neutralny (luz) znajduję się pomiędzy biegiem pierwszym a drugim. Zapięciu pierwszego biegu towarzyszy charakterystyczny stuk, jest to normalne. 

Uwaga: Może zdarzyć się, że skrzynia w motocyklu działa odwrotnie. Jest to bardzo rzadkie, ale występuje.

5. Kokpit motocykla i manetki


 Kokpit maszyn 125 przeważnie jest dosyć prosty. Mamy tutaj stacyjkę, licznik i przełączniki. W większości wypadków po prawej stronie będziemy mieć elektroniczny starter, oraz awaryjne wyłączanie silnika (przeważnie zaznaczony czerwonym kolorem).Pod tym przełącznikiem możemy znaleźć włącznik świateł mijania, jednak w nowszych maszyn światła dziennie włączają się automatycznie po przekręceniu stacyjki.

Najważniejsze rzeczy znajdujące się po prawej stronie kierownicy: Rollgaz (manetka gazu) oraz dźwignia (klamka) hamulca przedniego.


Po lewej stronie znajdziemy przycisk od świateł drogowych (tzw długie) oraz klakson (sygnał). W większych maszynach często można znaleźć tam także przyciski od komputera pokładowego (m.in. tempomat). 

Najważniejsze rzeczy znajdujące się po lewej stronie kierownicy: dźwignia sprzęgła!


6. Ruszanie, jazda i zmiana biegów

Podczas ruszania musimy patrzeć przed siebie (jedziemy tam gdzie patrzymy) nie na kokpit. Warto przed odpalaniem silnika wcisnąć sprzęgło (część maszyn bez wciśniętego sprzęgła nawet nie odpali) i mieć oczywiście zapięty bieg neutralny. 

Aby uruchomić silnik, przycisk do awaryjnego wyłączania silnika musi być odblokowany. 

Po odpaleniu silnika, warto dać mu chwilę aby się rozgrzał. Motocykle bardzo często posiadają wysokoobrotowe jednostki napędowe, więc warto aby pracowały w odpowiednich dla siebie warunkach. 

Aby zacząć jazda, należy na wciśniętym sprzęgle wbić pierwszy bieg - następnie postępujemy tak samo jak w samochodzie. Puszczamy delikatnie sprzęgło, dodając jednocześnie gazu. Motocykl spokojnie rusza. Biegi na wyższe zmieniamy podobnie jak w samochodzie - wciskamy sprzęgło, odejmujemy gazu i wrzucamy kolejny bieg. Następnie puszczamy sprzęgło i dodajemy gazu. 

Podczas redukcji biegów, warto dodać nieco gazu przed puszczeniem sprzęgła, aby wyrównać obroty silnika na niższym biegu. Motocykle posiadają niezsynchronizowaną skrzynię biegów sekwencyjną. Pamiętaj: biegi redukujemy przed zatrzymaniem się. Po zatrzymaniu będzie to znacznie trudniejsze. 

7. Hamowanie 

Motocykl hamuje na 3 sposoby - silnikiem (kiedy odpuścimy gaz), hamulcem tylnym oraz przednim. Hamowanie nogami jak Flinstonowie nie wchodzi w grę :) 

Głównym hamulcem, jest hamulec przedni który przeważnie dysponuje większą siłą hamowania. Nie należy się go bać, jednak należy go używać rozważnie. Motocykl to nie samochód, gdy miniecie jakiś zjazd i nagle wciśniecie klamkę hamulca z całej siły a nie macie abs'u - to może skończyć się bardzo nieprzyjemnie. 

Jeżeli będziecie hamowanie podczas deszczu, lub na niepewnej powierzchni - warto zacząć hamować najpierw tylnym hamulcem (dźwignia pod prawą nogą) a następnie dołączyć hamowanie przodem. To efektywny i bezpieczny sposób na zatrzymanie naszego jednośladu.