Pora ŻEGNAĆ się z KASKIEM? Nowa norma ECE 22.06

Mówi się że bezpieczeństwo jest najważniejsze, ale na nową normę bezpieczeństwa ECE 22.06 dla kasków motocyklowych, czekaliśmy prawie 20 lat. Co zmienia i czy wywróci rynek do góry nogami?

Co to jest norma ECE?

Każdy producent kasków chcący sprzedawać swoje produkty w Europie oraz kilku krajach spoza starego kontynentu, musi się kierować wytycznymi spisanymi właśnie w normie ECE 22.06. Określa ona jak każdy element kasku powinien być skonstruowany, żeby był bezpieczny. Są również opisane testy, które wykonuje się na kaskach dla skontrolowania czy spełniają wszystkie wytyczne.

Gdzie znajdziemy informacje jaką normę spełnia kask?

Coraz częściej taką informację znajdziemy na etykiecie umieszczonej na wizjerze. U wielu producentów już od lat standardem jest nalepka z rozmiarem i normą w tylnej lub bocznej części skorupy. Najważniejsze miejsce to metka umieszczona wewnątrz kasku i jest ona wymagana żeby kask mógł trafić do sprzedaży.

Co mierzy norma i co się zmieniło?(ECE 22.06 vs ECE 22.05)

1) 8 uderzeń zamiast 5. 

Każdy kask testuje się pod kątem punktowych uderzeń. W normie 22.05 było to 5 uderzeń w ściśle określone miejsca (część przednia, górna, boczna, tylna oraz osłona podbródka(kask integralny)) W normie 22.06 dochodzą dodatkowe 3 uderzenia w losowo wybrana miejsca z puli 12 wcześniej określonych na całej skorupie. Ta zmiana wpływa na to że nie wystarczy już tylko wzmocnić wybranych 5 punktów żeby kask przeszedł test.

2) Większa prędkość uderzenia

W normie 22.05 prędkość uderzenia wynosiła 27km/h. Kask spuszcza się z wysokości 2,78m w specjalnym urządzeniu, na płaskie kowadło(zostaje on zatrzymany do 0) i przeciążenie wewnątrz nie mogło przekroczyć 275G. W normie 22.06, test wygląda podobnie ale zmieniła się wysokość i co za tym idzie prędkość. Teraz jest to 29,5km/h czyli kask spada z wysokości 3,43m, przy czym wartość maksymalnego przeciążenia pozostała taka sam 275G(test wykonuje się na każdym rozmiarze skorupy i każdym typie materiału)

3) Dwie różne prędkości uderzenia

W normie 22.06 wprowadzono zmianę w postaci drugiej mniejszej prędkości wynoszącej 21,6 km. Ktoś może zapytać się "po co mniejsza prędkość". Chodzi o to że producenci wzmacniali kaski, żeby znosiły mocniejsze uderzenia niż te zadane w normie, przez co były mniej elastyczne i gorzej odbierały energię przy mniejszych prędkościach.

4) Uderzenie rotacyjne

Kolejną dużą zmianą jest testy uderzenia rotacyjnego. Podczas tych upadków każdy model będzie spuszczany na kowadło pod kątem 45° z prędkością 8 m/s. Ma to na celu sprawdzenie jak zachowa się kask przy uderzeniu rotacyjnym. W końcu raczej rzadko zdarza się, że podczas wypadku motocyklista spada pionowo na przeszkody.

5) Dodatkowy test

Wszystkie kaski, które ulegną pęknięciu lub odkształceniu(w testach uderzeniowych) będą przechodzić dodatkowy test sztywności. Mają one sprawdzić czy kask jest wstanie pochłonąć odpowiednią ilość energii przy kolejnym uderzeniu mimo uszkodzenia. 

6) Wytrzymałość i przejrzystość wizjerów

W ECE 22.05 sprawdzano wytrzymałość wizjerów strzelając w nie “śrutem” z prędkością nieco ponad 200 km/h. W nowej normie test pozostaje, jednak zwiększa się wielkość oraz masa używanej kulki, którym się strzela. Chodzi o to że przy takim uderzeniu wizjer nie może się wypiąć, a większa masa może to spowodować. Dodatkowo przezroczystość wizjera. Sprawdzane będą wizjery i blendy. Dzięki temu przyciemniane wizjery również będą spełniać normę, więc w końcu będą spełniać przepisy, a nie jak to było wcześniej. 

7) Kaski szczękowe i ich blokada

Nowe kaski szczękowe, będą musiały być blokowane zarówno w pozycji otwartej jak i zamkniętej, za pomocą stałej blokady. Testy będą obejmować jedną i drugą pozycję, więc będą musiały spełniać homologację dla kasku otwartego i zamkniętego(niektóre kaski już to miały)

8) Testowanie kasków z dedykowanym interkomem

Coraz więcej producentów wprowadza dedykowane interkomy do swojej oferty. Tego typu rozwiązania będą testowane razem z kaskiem i również w tej postaci kaski będą musiały przechodzić wszystkie testy. (dotyczy to wszystkich dedykowanych akcesoriów mieszczących się w obrysie kasku sprzedawanych z kaskami lub dedykowanymi do danych modeli które się później dokupuje.

Od kiedy obowiązuje nowa norma? Co z moim kaskiem?

Na starcie uspokajamy was że w kaskach z norma 22.05, które ma większość z nas nadal będzie można normalnie jeździć po drogach. ECE 22.06 w pierwszej kolejności obowiązuje producentów, którzy od czerwca 2023 roku nie będą mogli produkować kasków zgodnych ze starą normą. Mało tego, niech Wam czasami nie wpadnie do głowy pójść do sklepu i poprawiać sprzedawcę, że sprzedaje nie aktualne kaski. W sklepach "stare" kaski będą normalnie dostępne jeszcze przez kilka lat. Na ten moment niema z tym związanej regulacji.

Mimo że norma określająca bezpieczeństwo w kaskach ma 20 lat, to producenci sami dążyli do tego, żeby kaski były coraz bezpieczniejsze i sami udoskonalali swoje produkty pod tym kontem. ECE 22.06 wpłynie na bezpieczeństwo, cenę i zapewne producentów "tanich" modeli. Nie wywróci ona świata motocyklowego o 180 stopni 

Chcesz wiedzieć co szykujemy?

Dołącz do motobandziorów!

Zobacz naszą politykę prywatności