Płyn Hamulcowy Cz. II- Jak wymieniać?


Wymiana płynu hamulcowego, w przypadku tradycyjnego układu nie jest skomplikowaną czynnością i spokojnie można przeprowadzić ją w domowym zaciszu. Zobacz także: Po co i kiedy wymieniać płyn hamulcowy!

Co będzie nam potrzebne do wymiany:

  • Płyn hamulcowy (Należy kupić płyn zgodny z zaleceniami producenta, które znajdziecie na pokrywce zbiorniczka płynu lub w książce serwisowej).
  • Śrubokręt oraz klucz Sześciokątny. 
  • Wężyk o średnicy pasującej do odpowietrzników przy zaciskach.
  • Strzykawka.
  • Pojemnik na zużyty płyn.
  • Warto ubrać także lateksowe rękawiczki, ponieważ płyn może źle reagować na naszą skórę i lakier motocykla. 

Wymiana płynu hamulcowego krok po kroku:

1. Najpierw należy odkręcić pokrywkę zbiorniczka płynu hamulcowego, oraz wyjąć gumową membranę. 

2. Usuń nadmiar starego płynu hamulcowego, przy użyciu strzykawki. Pamiętaj, aby nie odsłonić zaworku w dolnej części pojemnika. 

3. Nalej świeżego płynu. 

4. Na każdym zacisku znajdują się odpowietrzniki. Zdejmij z nich gumowe kapturki. Jeśli na pompie znajduje się odpowietrznik, zdejmij kapturek również z niego.

5. Sześciokątnym kluczem oczkowym poluzuj odpowietrznik. Odkręcaj zawsze w lewo. Nie używaj 12-kątnego klucza oczkowego ani tym bardziej klucza płaskiego, aby nie uszkodzić odpowietrznika. Nie zdziw się, jeśli odpowietrzniki będą miały różne rozmiary – pod klucz 6, 8 lub 11 mm.

6. Na odpowietrznik załóż przezroczysty wężyk, jego koniec włóż do pojemnika na stary płyn hamulcowy. Pojemnik powinien znajdować się wyżej niż odpowietrzniki.

7. Wlej do słoika trochę starego płynu, który wcześniej zassałeś strzykawką, tak aby końcówka wężyka była w nim zanurzona i nie zasysała powietrza.

8. Kilkakrotnie powoli (to ważne!) naciśnij klamkę aż do oporu. „Pompuj” ostrożnie i od czasu do czasu pozostaw klamkę na kilka sekund w spoczynku, aby płyn hamulcowy mógł wpłynąć do pompy i przewodów.

9. Gdy klamka będzie twarda, przytrzymaj ją wciśnięta  i odkręć odpowietrznik o 1/4 do 1/3 obrotu. Gdy klamka przesunie się do kierownicy, wtedy zakręć odpowietrznik.

10. Zacznij znowu pompować aż poczujesz że klamka twardnieje i powtórz czynności z pkt. 9 i 10. Czynności te należy wykonywać tak długo, aż w wężyku pojawi się nowy płyn - bez śladów pęcherzyków powietrza. 

11. Ważne! W trakcie przepompowywanie - na bieżąca uzupełniaj stan płynu w zbiorniczku. Oczywiście, świeżym płynem.

12. Jeśli z wężyka odpowietrzającego wydostaje się już tylko świeży płyn hamulcowy bez pęcherzyków powietrza, ponownie do końca wciśnij klamkę hamulca i lekko dokręć odpowietrznik momentem 2 Nm.

13. Dobra robota, pierwszy zacisk odpowietrzony, teraz czas na pozostałe. Płyn hamulcowy w tylnym hamulcu wymienia się w analogiczny sposób. 

Zobacz także