Motocykle BMW powstają w Berlnie. Pojechaliśmy zobaczyć jak!

    Fabryka BMW w Berlinie od ponad 50 lat produkuje motocykle, spośród których wiele z nich zyskało status kultowych. Więc kiedy pojawiła się okazja zobaczyć miejsce gdzie powstają nie mogliśmy sobie odmówić takiej szansy! Kilkadziesiąt kilometrów od polskiej granicy zobaczyć można miejsce gdzie powstają motocykle oraz inne motoryzacyjne rarytasy!

Jedziemy na wycieczkę!

    Do Berlina jedziemy z zaprzyjaźnioną ekipą szkoleniemotocyklowe.pl, oraz O.S.K. HigH. Pomysł wycieczek jest cykliczny, a wśród atrakcji poza fabryką BMW znajduje się również Classic Remise Berlin - czyli obowiązkowy przystanek dla fanów klasycznej (i wyszukanej!) motoryzacji. Wyruszamy z Poznania o godzinie 6:00 na pokładzie autobusu pieszczotliwie zwanego "Highliner". Kilka godzin później zza szyb autobusu witają nas zabudowania stolic Niemiec. Podróż mija szybko i wygodnie.

Rzadko korzystamy z wycieczek zorganizowanych, ale kiedy już się nam zdarza to robimy to w takich warunkach.

    Fabryka BMW znajduje się w dzielnicy Spandau, na zachodnim skraju miasta. Fabryka wciśnięta jest między rzekę Hawelę a kompleksy przemysłowe i osiedle Siemensstadt (aBauhaus!). Lokalizacja wymusza maksymalnie efektywne wykorzystanie przestrzeni. Część budynków pamięta jeszcze czasy, gdy BMW produkowało silniki lotnicze. Od 1969 roku w berlińskiej fabryce powstają motocykle. Rocznie wyjeżdża stąd ponad 140 000 motocykli co jest wynikiem pracy 2100 osób zatrudnionych w .

Zima doskwiera nie tylko motocyklistom, ale też maszynom

    Możliwość zwiedzania zakładu zarezerwowana jest dla grup zorganizowanych po uprzedniej rejestracji. Rocznie z tej możliwości korzysta 20 000 osób! Opiekun oprowadza grupę posługując się językiem angielskim. Na szczęście nie wymaga to znajomości zaawansowanych terminów technicznych. Praca aż huczy, więc bywa głośno, ale komentarz przewodnika jest zawsze słyszalny dzięki słuchawce.

W bramie wita nas symbol Berlina - niedźwiedź. Oczywiście w stylu BMW!

    Niestety - na trasie wycieczkowej poza podstawowymi zasadami bezpieczeństwa obowiązuje też zakaz fotografowania i nagrywania video, co jest w pełni zrozumiałe. Stąd mimo chęci nie jesteśmy w stanie zrelacjonować wam w galerii procesu produkcji. Musicie go zobaczyć na własne oczy!


Made in Berlin? Tak!

    Przyznam szczerze – zawsze z powątpiewaniem przyjmowałem informacje, że każdy motocykl BMW wyjeżdża z fabryki w Berlinie. A jednak! Spośród 31 modeli znajdujących obecnie w ofercie niemieckiego producenta zaledwie 4 powstają poza stolicą Niemiec. Dotyczy to min. małego BMW G310 produkowanego we współpracy z indyjskim TVS, oraz mniejszych skuterów.

Najbardziej spektakularne i pożądane maszyny – duże GS, sportowe S1000RR, cruiser R18, prestiżowa seria M, czy futurystyczny skuter elektryczny CE04 – wszystkie one mogą się poszczycić mianem „Made in Berlin”.

    Prawdą jest, że współczesna produkcja motocykli nie ma w sobie zbyt wiele z romantycznego wyobrażenia o tworzeniu motoryzacji. Produkcja podporządkowana jest systemowi, wydajności i rytmowi pracy. Kluczowe znaczenie ma logistyka i sprawne zarządzanie produkcją. Podzespoły: silniki, zawieszenie, owiewki, koła, opony, kanapy itp dostarczane są do Berlina z innych fabryk BMW i od dostawców.

    Linia montażowa niewiele się różni od innych zaawansowanych technologicznie produktów. Najbardziej zauważalna różnica? Duża reprezentacja rosłych, wytatuowanych pracowników. Od razu widać, że po skończeniu pracy zmieniają swoje robocze bluzy na skórzane kurtki motocyklowe.

Logistyka to podstawa

    Chlubą BMW jest zaawansowane centrum logistyczne. W 2012 roku dzięki szczęśliwemu zbiegowi okoliczności udało się pozyskać miejsce i budynek w bezpośrednim sąsiedztwie fabryki. Powstał tam jeden z najnowocześniejszych magazynów części motocyklowych na świecie. W centrum logistycznym startuje właściwa trasa zwiedzania.

    W wielu segmentach ludzi zastępuje technologia, albo idąc dalej - roboty. Dotyczy to chociażby dostarczania podzespołów na linię montażową. Alejkami równoprawnie przemieszczają się pracownicy i samobieżne wózki, oraz STR – Smart Transportation Robot. Między ludźmi i robotami panuje pasjonująca symbioza.

Nie mogło zabraknąć motocykli, od których wszystko się zaczęło!

    Skompletowane podzespoły trafiają na linię montażową. Praca przy linii montażowej przebiega jednostajnym rytmem. Każdy gotowy motocykl poddawany jest testowi na rolkach. W ciągu minuty sprawdzane jest działanie skrzyni biegów, sprawność hamulców, oświetlenie, elektronika itd... To magiczny moment! Na surowej, beznamiętnej dotychczas twarzy pracownika pojawia się ledwie skrywany uśmiech satysfakcji. Gotowy motocykl może wyruszać w drogę do klienta. Na koniec można wlecieć do sklepu z pamiątkami. Fakt – doświadczymy tam cen godnych marki premium, ale czego nie zrobi prawdziwy fan BMW!

Classic Remise Berlin

    Zwiedzanie fabryki to nie jedyna atrakcja naszego grudniowego wyjazdu. Drugi punkt wyjazdu to Classic Remise Berlin. Mieści się on przy Wiebestrasse – 5 kilometrów od Bramy Brandenburskiej i 8 kilometrów od fabryki BMW. Jest to wyjątkowe miejsce - darmowa ekspozycja motoryzacyjnych rarytasów: od klasycznych samochodów po supercary i retro-motocykle skumulowane pod dachem potężnej hali. Na miejscu działa restauracja, w której we własnym zakresie można zjeść obiad przed podróżą powrotną do Poznania.


Zobacz Classic Remise Berlin na instagramie

    W Classic Remise można nasycić swoje oczy, ale też swój apetyt. Na miejscu znajduje się gastronomia oferująca między innymi klasyczne berlińskie kiełbaski, kawę, przystawki i obiady. Porcje są spore, a ceny niewygórowane. Chętnie korzystamy z tej okazji przed drogą powrotną do Poznania. W drodze powrotnej odsypiamy w autobusie wczesną pobudkę i otwieramy oczy dopiero w Poznaniu.


Harmonogram wyjazdu

  • 05:45 - zbiórka uczestników przy Centrum Handlowym PESTKA w Poznaniu.
  • 06:00 - wyjazd w kierunku fabryki BMW w Berlinie
  • 11:00 - rozpoczęcie zwiedzania fabryki,
  • 12:45 - zbiórka przy autobusie, przejazd do Classic Remise Berlin.
  • 14:00 - zbiórka przy autobusie i przejazd do Poznania
  • 18:00 - planowany powrót do Poznania