Honda CB 500 Hornet - agresywna stylistyka na kategorią A2! Premiera na EICMA 2023

Honda pokazała na targach motocyklowych EICMA 2023 w Mediolanie nowy model Horneta, a nawet dwa! Obok najgłośniejszej premiery - Honda CB 1000 Hornet o mocy 150 KM pojawił się również mniejszy brat, który uzupełnia rój szerszeniów. Motocykl powstał z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2 szukających emocji oferowanych przez nakedy Hondy!



Rodzina nakedów od Hondy się rozrasta.., choć tak nie do końca. Zasadniczo CB 500 Hornet to nowa odsłona modelu obecnego na rynku od 2013 roku - Hondy CB 500F. Od chwili debiutu model przeszedł dwa liftingi (2019 i 2022) i był reprezentantem streetfighterów pod marką Wielkiego Skrzydła. Tym bardziej, że w między czasie modele CB650F i CB1000R przestały być kontynuowane. CB500F pozostał przez kilka lat sam na placu boju. A na sezon 2024 przeobraża się w Horneta!

Powiew świeżości

Nowa nazwa i nowa stylistyka CB 500 Hornet uzupełnione są licznymi modyfikacjami i detalami. Łatwe prowadzenie, dający frajdę z jazdy 2-cylindrowy silnik rzędowy (471 cm³, 48 KM i 43 Nm) w lekkim sportowym opakowaniu o atrakcyjnej stylistyce i rozsądne koszty eksploatacji. Moc maksymalna wynosi 48 KM i jest osiągana już przy 8600 rpm, co jest najwyższą legalną wartością umożliwiającą jazdę tym motocyklem posiadaczom prawa jazdy kategorii A2. To duży atut. Udoskonalone oprogramowanie ECU poprawia wyczucie przyspieszenia, a Honda Selectable Torque Control (kontrola trakcji!) jest wyposażeniem standardowym.


HSTC kontroluje przyczepność tylnego koła. Robi to monitorując różnicę prędkości między kołem przednim i tylnym, wykrywa stopień uślizgu tylnego koła, a następnie steruje wtryskiem paliwa, aby płynnie zmniejszyć moment obrotowy. System HSTC może zostać całkowicie wyłączony przez kierowcę. Hornet posiada również sprzęgło antyhoppingowe zapobiegające blokowaniu się tylnego koła przy redukcji biegu na wysokich obrotach. 

Honda zapowiada wygodną, neutralną pozycję i niskie spalanie na poziomie 3,5 l na 100 km. Masa własna motocykla wyniesie 188 kg.

Co zostało bez zmian?

To co działa dobrze nie wymaga zmiany. Kilka elementów w nowym Hornecie nie różni się od tych z CB500F. Poza silnikiem dotyczy to stalowej ramy, czy zawieszenia - z przodu 41-milimetrowy widelec Showa SFF-BP USD, tylne zawieszenie składa się z amortyzatora Showa. Za hamowanie odpowiadają nadal z podwójne tarcze z przodu z czterotłoczkowymi zaciskami.


Cyfrowa dynamika

To hasło inspirowało projektantów Horneta. Stylistyka jest inspirowana większymi braćmi. Motocykl prezentuje się dynamicznie i agresywnie min. dzięki przedniej owiewce, która pełnia ważną funkcję aerodynamiczną. Nowy reflektor przedni i tylna lampa są spójne stylistycznie i nowoczesne - korzystają z technologii LED. Nowy reflektor LED zapewnia lepszą widoczność w nocy.


Nowy w tym modelu 5-calowy ekran TFT został zapożyczony z Hondy CB 1000R. Jego wskazania można dopasować do upodobań wybierając międy trybami Bar (wskazania słupkowe), poprzez Circle (zegarowe)  po Simple (proste). Ekran zapewnia też łączność z systemami Android i IOS za pomocą technologii Honda RoadSync. Obsługę kokpitu ułatwia nowy, podświetlany przełącznik po lewej stronie kierownicy.

Honda CB500 Hornet będzie dostępny w następujących kolorach: matowy Gunpowder Black Metallic, Grand Prix Red, oraz perłowy Himalayans White.

Akcesoria

Horneta można wyposażyć w kufer centralny o pojemności 35 litrów i tylny bagażnik niezbędny do jego instalacji. Poza tym Honda przygotowała zestaw akcesoriów dostępnych indywidualnie albo w trzech gotowych pakietach:

  • Pakiet Style: Podkreśla sportowy wygląd motocykla. W zestawie osłona wyświetlacza, dodatkowa osłona przed wiatrem, ochronna podkładka na zbiornik zapobiegającą uszkodzeniu lakieru, osłona siedzenia pasażera. zestaw pasków na koła
  • Pakiet Comfort:  uprzyjemnia jazdę w chłodniejsze dni. W zestawie podgrzewane manetki, gniazdu ACC do wygodnego ładowania urządzeń elektronicznych przechowywanych pod siedzeniem, podpórka centralna
  • Pakiet Travel: Pakiet obejmuje torbę na zbiornik o pojemności 3 l z przezroczystą kieszenią na smartfon i pokrowcem przeciwdeszczowym oraz torbę na tylne siedzenie o pojemności 15 l z możliwością powiększenia do 22 l.


DANE TECHNICZNE:

SILNIK:

  • rzędowy, czterosuwowy, dwucylindrowy, rozrząd DOHC, chłodzony cieczą
  • pojemność skokowa 471 cm³
  • liczba zaworów na cylinder: 4
  • średnica cylindra i skok tłoka: 67 mm x 66,8 mm
  • stopień sprężania: 10,7: 1
  • moc maksymalna 35 kW (48 KM) przy 8 600 obr/min
  • maks. moment obrotowy: 43 Nm przy 6 500 obr/min
  • zasilanie: Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI


  • zbiornik paliwa 17,1 l (z rezerwą)
  • zużycie paliwa (cykl WMTC) 3,5 l/100 km INSTALACJA ELEKTRYCZNA  
  • typ sprzęgła: mokre, wielopłytkowe, antyhopping
  • typ skrzyni biegów: 6-biegowa
  • RAMA: stalowa, dwubelkowa rurowa zamknięta (diament)


PODWOZIE:

  • wymiary (dł. x szer. x wys.): 2080 mm x 800 mm x 1060 mm
  • rozstaw osi: 1410 mm
  • kąt pochylenia główki ramy: 25,5°
  • wyprzedzenie: 102 mm
  • wysokość siedziska: 785 mm
  • prześwit: 145 mm
  • masa własna: 188 kg 

ZAWIESZENIE:

  • przednie widelec Showa SFF-BP USD 41 mm
  • tył: System Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego,
  • wahacz stalowy o drążonym przekroju
  • KOŁA Przednie: odlew aluminiowy, 5 ramienne,
  • tył: odlew aluminiowy, 5 ramienne,
  • obręcz przednia: 17 x MT 3,5 Obręcz tylna 17 x MT4,5
  • opona przednia 120/70ZR17M/C (58W)
  • opona tylna 160/60ZR17M/C (69W)

HAMULCE  

  • Układ ABS Dwukanałowy
  • przednie: podwójne tarcze 296 mm x 4 mm hamowane przez czterotłoczkowe zaciski Nissin z radialnym mocowaniem
  • tył: pojedyncza tarcza 240 mm x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

  • zespół wskaźników: 5-calowy ekran TFT z konfigurowalnym układem, zawierający między innymi prędkościomierz, obrotomierz, zegar,
  • wskaźnik wybranego biegu,
  • shiftlight - wskaźnik sugestii zmiany biegu na wyższy
  • reflektor LED Światła tylne LED
  • łączność: Tak (Honda RoadSync)
  • system zabezpieczeń: System alarmowy HISS (Honda Intelligent Security System)
  • sygnalizacja hamowania awaryjnego (ESS)