E-Clutch - elektroniczne sprzęgło od Hondy. Połączenie quickshiftera i DCT?

W roku modelowym 2023 Honda wprowadza elektroniczne sprzęgło jako opcję w swoich dwóch odświeżonych modelach - sportowej CBR 650R i nakedzie CB 650R na rok 2024. E-Clutch to symbol w jaki Honda świętuje swoje 75 urodziny. Na czym polega innowacja tego rozwiązania? Czemu ma służyć elektroniczne sprzęgło?

W uproszczeniu E-CLUTCH to połączenie elementów technologii i możliwości quickshitera (QS) z technologią Hondy Dual Clutch Transmission - DCT, czyli półautomatyczną skrzynią biegów. DCT jest znana z takich modeli jak Africa Twin, NC750X, GoldWind, NT1100, czy Rebel 1100. Honda połączyła dwa lubiane i coraz popularniejsze rozwiązania i zaoferowała ich fuzję - E-Clutch.


E-Clutch wpływa na płynną zmianę biegów w górę i w dół, oraz ułatwia płynny start i zatrzymanie bez potrzeby użycia dźwigni sprzęgła. Wszystko po to by uczynić jazdę motocyklem przyjemnością niezależnie od poziomu zaawansowania i wnieść jazdę na wyższy poziom doświadczenia. Tak jak w QS lewa dłoń przestaje być potrzebna do operowania biegami. Motocyklista nie musi korzystać z dźwigni sprzęgła na kierownicy by zmienić bieg, wystarczy ruch stopą i nacisk w górę lub w dół na dźwignię zmiany biegów. Sprzęgło nie jest też potrzebne do płynnego ruszenia czy zatrzymania się.


Honda E-Clutch zarządza pracą sprzęgła załączając je i odłączając bazując na przetwarzanych na bieżąco danych o zawierających prędkość pojazdy, stopień otwarcia przepustnicy, wartości obrotów silnika i nacisku na dźwignię zmiany biegów, wrzuconym biegu, Sprzęgło jest sterowane przez jednostkę składającą się z dwóch silniczków elektrycznych umieszczonych pod pokrywą silnika po stronie prawej ręki. System waży 2 kg, jego wymiary są kompaktowe. Samo sprzęgło i układ przeniesienia napędu są takie same jak w konwencjonalnym motocyklu.

System dezaktywuje się kiedy motocyklista używa klasycznej dźwigni sprzęgła i załącza się ponownie w mniej niż sekundę przy odpowiednich obrotach. Przy niskim zakresie obrotów załącza się po 5 sekundach. E-Clutch można łatwo wyłączyć wybierając odpowiednią komendę na kokpicie. Wtedy zmiana biegów działać jak w klasycznej skrzyni biegów. Tak więc E-Clutch nie odbiera swobody tradycjonalistom, poszerza możliwości, a nie ogranicza.



Pozwala na regulację siły nacisku wymaganej do zmiany biegu. Hard, Medium, Soft i można je dostosować osobno dla up i down. E-Clutch ma ułatwiać w szczególności jazdę w mieście gdzie często trzeba się zatrzymywać i ruszać. Motocyklista może poczuć spokój ducha.

Elektroniczne sprzęgło, E-Clutch to nie rewolucja, ale na pewno jest to innowacja, która ma szansę zyskać rzeszę miłośników wśród motocyklistów wkraczających w ten świat. W najbliższej przyszłości rozwiązanie zawita za pewne do kolejnych modeli Hondy. Honda wbrew utartemu schematowi obecnemu w głowach wielu osób każącemu traktować jazdę motocyklem jako czynność wymagającą szczególnych super-mocy i koordynacji chce ją uczynić po prostu przyjemną i ekscytującą. I dlatego jest to fajne.