Blokowanie motocykla na A2

    Prawo jazdy kategorii A2 zostało wprowadzone w roku 2013 wstrzeliwując się między istniejącą już kategorię A1 (uprawniająca do jazdy motocyklami klasy 125 o mocy max 15 KM), a pełną kategorię A. Jakimi pojazdami może jeździć posiadacz prawa jazdy kategorii A2? Jakie motocykle można zablokować? Jak to zrobić?

     Założenie kategorii A2 jest słuszne - nie ufając w zdrowy rozsądek obywateli ustawodawca (w tym przypadku europejski) postanowił ograniczyć młodym motocyklistom dostęp do maszyn pokroju 150-konne sporty itp. Co prawda wybór Suzuki TL 1000S na pierwszy motocykl to bardzo efektowny sposób na popełnienie samobójstwa na oczach kolegów, ale niekoniecznie przysłuży się on społeczeństwu.     

Zatem jakimi motocyklami może kierować posiadacz kategorii A2? Mówi o tym ustawa o kierujących pojazdami z 2011 roku, art. 6, pkt 3:
  • motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
  • motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW, czyli około 21 KM
  • pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

    Dwa ostatnie podpunkty pomińmy jako mniej interesujące. Mamy zatem dwie kluczowe wartości - 35 kW, czyli około 48 KM i 0,2 kW/kg - ta druga wartość oznacza mniej więcej tyle, że chcąc mieć maksymalną dozwoloną moc 48 KM twój motocykl musi mieć lekką nadwagę. Nie może ważyć mniej niż 175 kg. Dlatego dla ultralekkich supermoto moc maksymalna będzie musiała być proporcjonalnie mniejsza, żeby spełniać wymóg max. 0,2 kW/kg.

    Artykuł 8 ustawy mówi nam o wymaganiach wiekowych wobec posiadacza prawa jazdy na kategorię A2.

  • 18 lat - minimalny wiek do kierowania pojazdem na kat. A2,
  • 20 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2,
  • 21 lat – dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A;
  • 24 lata – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii: a) A – jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2,

    Dostrzegacie pewien absurd? Po zrobieniu prawa jazdy A2 w wieku 18 lat i pełnego A w wieku 20 lat nadal nie możesz jeździć wszystkimi motocyklami! Trzykołowe maszyny pokroju Niken albo fantastyczna kanapa w postaci trzykołowego Goldasa będę w takim przypadku nadal poza prawem!

Kiedyś to było...

    Rzut oka w przeszłość - w rekordowym roku 2012 według danych Głównego Urzędu Statystycznego w Polsce przybyło 33 712 posiadaczy prawa jazdy na motocykl. I mowa tu tylko o grupie osób w wieku od 18-24 lat! Skąd to masowe zainteresowanie prawkiem na motocykl? Od roku 2013 wchodziła kategoria A2. Najbardziej obrazowo dostrzec tendencję na wykresie obrazującym przyrost liczby posiadaczy kategorii A w grupie wiekowej 18-24 lata:

Liczba nowych posiadaczy kategorii A w wieku 18-24 lata (2010-2014)

    Nasuwa się ryzykowny wniosek, że wprowadzenie kategorii A2 w znaczący sposób ograniczyło zainteresowanie motocyklami wśród młodych osób. Pierwotnie oferta motocykli na tę kategorię była mocno ograniczona. W kolejnych latach zainteresowanie kategorią A2 nigdy nie osiągnęło zbliżonego poziomu do tego, jakim cieszyło się pełne A sprzed roku 2013. Co więcej - pojawiły się różne absurdy (R1 na A2), oraz pokusa do "kombinowania". Efekt? Motocykle na A2 to często fikcja, a maszyny są odblokowywane na pełną moc.

    Często też trafiają się takie przypadki:


    Każdy motocykl da się zablokować na 35 kW, ale nie każdym da się legalnie jeździć posiadając kategorię A2. Krążąca opinia że nie dotyczy to sprowadzanych motocykli np. z Niemiec nie ma tu nic do rzeczy. Yamaha R6 zablokowana na A2 to Yamaha zablokowana na 35 kW, nic więcej.

Jak zablokować motocykl na A2?

    Zablokowanie motocykla to w teorii prosta formalność. Udajemy się do mechanika (najlepiej od razu z hamownią), który zakłada blokadę i dokonuje pomiaru osiągów motocykla. Następnie przegląd dodatkowy w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Na koniec wizyta w Wydziale Komunikacji. W praktyce cały proces może kosztować sporo czasu, nerwów i pieniędzy, a wiele zależy od dobrej woli osób, które spotkamy po drodze.

    Rodzaj zastosowanej blokady jest uzależniony od układu zasilania w motocyklu. Może on być gaźnikowy lub wtryskowy. Idąc dalej tym tropem inna blokada zostanie zastosowana w gaźniku mechanicznym i inna w gaźniku podciśnieniowym. W przypadku wtrysku paliwa, gdzie dozowaniem mieszanki steruje mapa 
 

Cerbol przybliżył nam tajniki blokowania motocykli

Przykładowe motocykle fabrycznie spełniające wymagania na kategorię A2

  • Bajaj Dominar 400
  • Benelli 502C
  • Benelli TRK 502
  • Benelli TRK 502X
  • BMW G310 GS
  • BMW G310R
  • Ducati Scrambler SixtyTwo
  • Honda CBR 500R
  • Honda CB 500F
  • Honda NC 700S
  • Kawasaki Er5
  • Kawasaki Ninja 400
  • Kawasaki W800
  • KTM 390 Duke
  • KTM 390 RC
  • Royal Enfield Continental GT 650 Twin
  • Suzuki DR-Z 400 S
  • Suzuki GS 500
  • VOGE 300 AC
  • Yamaha MT-03
  • Yamaha SR 400
  • Yamaha XT 660R,
  • Yamha XT 660X
  • Yamaha MT-03 (660 ccm), 
  • Yamaha XV 535 Virago
  • Yamaha YZF-R3
  • Zontes 301R
  • Zontes 310T
  • Zontes 310V
  • Zontes 310X 

Przykładowe motocykle do zablokowania na A2: 

  • Aprilia RS 125
  • Aprilia Shiver 750
  • Benelli 752S
  • BMW F800R
  • BMW F800S
  • BMW G800GS
  • Cagiva Mito 125
  • Cagiva Raptor 650
  • Ducati Hypermotard 796
  • Ducati Monster 600, 620, 695 itd...
  • Ducati Multistrada 620 i 1000
  • Ducati Scrambler 800
  • Harley-Davidson Fat Bob
  • Harley-Davidson Iron 1200
  • Harley-Davidson Low Rider
  • Harley-Davidson Street Rod
  • Honda CB 500 stara
  • Honda CB 650R
  • Honda CBF 600N
  • Honda CBF 600S
  • Honda CBR 650R
  • Honda NSR 125
  • Honda Varadero XL1000V
  • Honda Xl 650V Transalp
  • Kawasaki 650 Vulcan
  • Kawasaki Er6n i f
  • Kawasaki Versys 650
  • Kawasaki Z650
  • KTM 690 Duke, SMC
  • Suzuki DL 1000 V-Strom
  • Suzuki DL 650 V-Strom
  • Suzuki GSF 600 Bandit
  • Suzuki GSF 650 Bandit
  • Suzuki GSX-650F i GSX600F Katana
  • Suzuki SV 650N, S, A
  • Triumph Trident 660
  • Triumph Tiger 900
  • Triumph Bonneville 1200 Bobber
  • Triumph Bonneville T100 itp Street Cup, Street Scrambler, T120,
  • Yamaha BT 1100 Bulldog
  • Yamaha FZS 600 Fazer 
  • Yamaha FZ-6
  • Yamaha MT-01
  • Yamaha MT-07
  • Yamaha TDM 850 i 900
  • Yamaha Tracer 700
  • Yamaha TRX 850
  • Yamaha XJ 600 i 900 Diversion
  • Yamaha XSR 700