Błędy przy wyborze butów motocyklowych. Jak ich uniknać?

Buty na motocykl to jeden z istotnych elementów wpływających na bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Są też efektownym elementem garderoby, a ilość butów na rynku jest tak duży, że łatwo się zakopać w różnych modelach. W tym poradniku podpowiadamy na co warto zwrócić uwagę przy wyborze swoich pierwszych butów motocyklowych i jakich pomyłek warto uniknąć. Oto 5 błędów przy wyborze butów na motocykl!

1. Zakup bez przymiarki

Zaczynamy mało odkrywczo. Oczywiście nie każdy motocyklista ma sklep z odzieżą motocyklową w swojej okolicy, żeby móc się do niego udać w wolnej chwili. Buty często są kupowane za pośrednictwem internetu. Ale przynajmniej na początku swojej przygody z motocyklem warto dokonać zakupu w sklepie i przymierzyć kilka modeli.

Dlaczego? Przede wszystkim - znajdziesz tam szeroki wybór modeli. Po drugie - rozmiary butów motocyklowych nie zawsze pokrywają się z rozmiarami naszego obuwia codziennego. W popularnych modelach sneakersów przyzwyczailiśmy się do rozmiarów 1/3, 2/3, a w motocyklówce tak szerokiej rozmiarówki w szerszej ofercie raczej się nie doczekamy. Ale to tylko czubek góry lodowej


Wybór modeli butów w sklepach potrafi przyprawić o zawrót głowy.

Nasze stopy są różne. Asymetryczne, poza długością różnią się „wysokością” - czyli podbiciem. Nasze kostki często ulegają urazom – bywają zwichnięte, skręcane, opuchnięte. Do tego wraz z wiekiem dochodzą nieprzyjemności w postaci różnego rodzaju zwyrodnień kostnych i stawowych. W butach motocyklowych spędzicie za pewne dużo czasu więc warto poświęcić nieco czasu na przymiarkę! Wybierając buty motocyklowe posługuj się kryteriami dla butów motocyklowych, a nie codziennych. Wygody i komfortu raczej tu nie uświadczysz.


Seca Apex EVO - krótkie buty miejskie, idealne na start!

A jeśli mimo wszystko preferujecie zakup przez internet to warto prawidłowo zmierzyć sobie stopę i sprawdzić długość wkładki w tabeli rozmiarów danego modelu obuwia!

2. Niedopasowanie pod styl jazdy

Też tak macie? Na widok efektownych sportowych butów każdy z nas ma wyobrażenie przycierania kolanem na każdym zakręcie. Na widok brązowego trapera oczami wyobraźni przenosimy się na pustynię, w świat scramblerów i romantycznej włóczęgi. Wybierając buty skonfrontujmy nasze wyobrażenia z realiami!

Buty mogą posłużyć by uzupełnić nasz wymarzony wizerunek motocyklisty

Sportowe buty z najwyższej półki są świetnym wyborem na tor. Ale czy jest sens sięgać po tak dopracowany, sztywny i drogi but do jazdy swoją R6, GSX-R, czy Ninją (supersportem) pod drodze i na co dzień? Spędzanie w nim czasu poza motocyklem będzie mniej przyjemne niż w mniej zaawansowanym bucie.

Z kolei traperowa stylówka ma swój urok, ale w wielu takich butach znajdziecie „karbowaną” podeszwę. To w teorii dobre rozwiązanie na motocykle typu dual, gdy stopa musi się dobrze trzymać podnóżków podczas jazdy drogą szutrową, czy w lekkim terenie. Ale w butach motocyklowych taka podeszwa i gruby czubek buta podczas jazdy na co dzień utrudnią sprawne operowania dźwignią zmiany biegów. Wsunięcie buta pod lub nad dźwignię będzie wymagało podniesienia stopy z podnóżka, zamiast płynnego przesunięcia. Wiemy, bo sami popełniliśmy ten błąd.

Dlatego wybierając but nie opieraj się tylko na wyglądzie, ale zwróć również uwagę by dobrze służył ci na motocyklu. Oraz poza motocyklem!

3. Masywna łydka vs buty sportowe

Jest to problem dotyczący głównie osób jeżdżących w kombinezonie skórzanym. Zazwyczaj chcemy w takim zestawie jeździć w sportowych butach, a buty sportowe mają zapięcie na zamek i na rzepy, a czasem też klamry. Przy masywnej, rozbudowanej łydce i skórzanej nogawce kombinezonu zapięcie wysokiej cholewki buta może być utrudnione lub nawet niemożliwe. Wśród przodujących producentów tylko Dainese puszcza nogawkę kombinezonu na wierzch, a nie do buta. W przypadku każdego innego producenta jazda w skórze będzie wymagać upchnięcia nogawki do środka. Warto to mieć na uwadze.


Rozbudowane łydki bywają problematyczne przy wyborze butów z wysoka cholewką

Jak uniknąć rozczarowania i dokonać najlepszego wyboru? Udając się do sklepu po buty motocyklowe warto wziąć ze sobą dół kombinezonu. Wtedy będziesz mógł na miejscu stwierdzić, czy but da się w pełni zapiąć na łydce. Z ciekawostek – dla wymagających turystów powstają wysokie buty Adventure – trzy klamry i koniec buta pod kolanem. W niektórych spodniach turystycznych z tego względu ocieplina jest tylko do połowy nogawki. Takie rozwiązanie stosuje np. Modeka.

4. Zamknięcie się na jedną markę

Podobno ludzie zwracają uwagę na dwie rzeczy – twoje włosy i twoje buty. Całą reszta jest mało ważna. To dobry punkt wyjścia by zwrócić uwagę na pewien fakt. Producenci kasków tworzą to, w czym są najlepsi. Nie skompletujesz pod swój kask kurtki Arai, jeansów HJC, czy rękawiczek Bell. Mimo to bez problemu jesteś w stanie dobrać fajny zestaw odzieży na motocykl z oferty dostępnej na rynku.

Stworzenie dobrego obuwia – szczególnie specjalistycznego tak jak motocyklowe – wymaga wiedzy i doświadczenia. Posiadanie spójnego, pełnego zestawu z logo rozpoznawalnej marki od szyi po stopy może dawać satysfakcję, na pewno będziemy się dzięki temu wyróżniać. Ale o ile skórzane kombinezony, czy odzież turystyczna danego producenta mogą nam idealnie leżeć, to nie znaczy, że podobnie będzie z butami.


Dlatego nie zawsze warto sztywno trzymać się jednego producenta. Wielu mniejszych, wyspecjalizowanych producentów oferuje świetne buty. Warto zwrócić uwagę na marki posiadające w swojej ofercie tylko obuwie: tak jak np. Gaerne, Stylmartin, TCX, czy Daytona.

Jeszcze mała uwaga - wygląd jest ważny, ale to nie wszystko. Szczególnie paniom zależy by stopa się dobrze prezentowała. Weźcie przykład z Martyny na pitbike'u w butach oklejonych silver tapem – kiedy zaczyna się prawdziwa jazda wygląd schodzi na dalszy plan.

5. Odkładanie zakupu butów na sam koniec

Ostatni punkt również jest trochę bardziej oczywisty. Zaczynając swoją przygodę z motocyklem trzeba dźwignąć sporo wydatków. Jesteśmy już znieczuleni na ceny produktów na motocykl - trampki motocyklowe w cenie kilkuset złotych, czy buty za 1000 zł. Wiele osób dopiero wchodzących w ten świat może być lekko zszokowana czekającym je wydatkiem. Dlatego szczególnie na początku swojej przygody warto rozsądnie wypośrodkować swój budżet. 

Z naszego doświadczenia wiemy, że cena wyznacza w pewnym stopniu jakość produktu, a na pewno kształtuje poziom oczekiwań. Czy potrzebujesz membrany Gore-Tex do jazdy po mieście? Niekoniecznie. Czy potrzebujesz najwyższy model buta sportowego, żeby czuć się bezpiecznie? Nie. Z drugiej jednak strony tańsze buty będą ulegać szybkiej degradacji podczas codziennego użytkowania, mogą powodować dyskomfort dla stopy, mniejsza staranność wykonania czasem uwiera nie tylko stopę ale także estetykę i zmysł powonienia.


Wybierz buty najlepsze na jakie możesz sobie pozwolić i kup je równolegle z innymi niezbędnymi elementami ubioru. Jeśli ubiór obejmuje: kask, kurtkę, spodnie, rękawice i buty to faktycznie 1/5  budżetu warto przeznaczyć na buty. Przy zakupie podstawowego zestawu na motocykl 125, czy skuter będzie to około 2500 zł na całość. W cenie 500 zł możesz znaleźć ładne i sprawdzone buty, które dobrze spełnią swoje zadanie!

W życiu codziennym poświęcamy wyborowi butów dużo uwagi. Dopasowujemy je do właściwej okazji, do własnych preferencji i chcemy by służyły nam jak najdłużej. Dokładnie tak samo jest z butami na motocykl z tym, że narażone są na dużo bardziej ekstremalne warunki. Dlatego warto świadomie i rozważnie dokonać wyboru.