Silnik od Yamahy FZ-6, moc 120 KM, do setki w 4.5 s. A do tego wszystkiego 4 koła. Nie jest to opis koncepcyjnego motocykla, ale bolidu powstającego na Śląsku za sprawą Silesia Automotive. Motobanda miała okazję poznać ich projekt na Motor Show.
Formula Student - grupy studentów kierunków technicznych z całego świata konstruują i wykonują własne pojazdy wyścigowe. Biorą one następnie udział w zawodach odbywających się na pełnowymiarowych torach wyścigowych, na których ścigają się zawodnicy Formuły 1. Brzmi dobrze?
Brzmi śwnietnie! Ale lekko nie ma. Konkurs wyróżnia się złożonością i licznymi wymogami, jakie musi spełnić bolid . Nie wystarczy sama zdolność do wzięcia udziału w próbach na torze. Każdy etap od projektowania, aż po gotowy produkt wymaga pełnej dokumentacji technicznej i biznesowej. Ocenie podlega również innowacyjność, kreatywność i ekonomia. Studenci muszą wykazać się nie tylko wiedzą, ale też umiejętnościami menadżerskimi. To z kolei oznacza współpracę z firmami z branży, badania rynku, analizy finansowe itp... Ostatni etap to testy dynamiczne - praktyczna część zawodów obejmuje jazdę poślizgiem, jazdę na czas, wytrzymałość i zużycie paliwa.
Silesia Automotive to studenckie koło naukowe działające na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej. W skład zespołu wchodzi 25 studentów wspieranych przez kadrę naukową uczelni. Ich bolid nazwany WT-01 rozwijany jest od kilku lat. Jego przeznaczeniem jest udział w klasie Formula Student.
Jak prezentuje się WT-01? Oto nieco danych:
- silnik 600 cm³, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą (zaczerpnięty od Yamahy FZ-6)
- koła 13×7, opony 7.2×13
- hamulce tarczowe (220 mm), zaciski przednie czterotłoczkowe, zaciski tylne dwutłoczkowe, m
- moc 120 KM i prędkość maksymalna docelowo 120 km/h.
- masa poniżej 280 kg (wymóg konkursu)
- rozkład masy (przód/tył) - 40/60
- wtrysk paliwa - pośredni E85
- przeniesienie napędu - pas zębaty, skrzynia: 6 biegów
- zawieszenie: podwójne, nierównoległe o niejednakowej długości - wahacze trójkątne, pull-rod
Obecnie Silesia Automotive jest jedną z polskich ekip, które biorą udział w konkursie. Czołówka drużyn zdominowana jest przez ekipy z Niemiec, które cieszą się wsparciem największych europejskich koncernów motoryzacyjnych. Studenci z Silesia Automotive mimo ograniczonych środków z determinacją działają nad WT-01. Bo choć głównym celem projektu jest skonstruowanie jak najlepszego bolida, to jest to ostatecznie tylko środek do rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Ważnym punktem projektu jest również budowanie współpracy i kontaktów na rynku motoryzacyjnym, które mają sprzyjać rozwojowi myśli technicznej i angażowaniu się w innowacyjne projekty.
Aktualne informacje o projekcie znajdziesz na stronie Silesia Automotive oraz na fanpage'u.