Jak nagrzać opony na tor?


Każdy, kto wpadł kiedyś na tor kojarzy taki obrazek: koniec sesji, motory zjeżdżają na padok. Niektórzy zawodnicy wyjmują jakieś dziwne pokrowce i zakładają na opony. Dopiero potem motocykliści wala się na leżaki, cali spoceni i zasapani po jeździe. O tym właśnie w dzisiejszym odcinku.

Kocyk, herbatka + jakaś dobra guma

Dziwne pokrowce na opony to koce grzewcze. Ich nazwa wskazuje na przeznaczenie - chodzi o nagrzanie opony do temperatury gwarantującej optymalne osiągi. Nagrzana opona to jazda na maximum od pierwszej sekundy, a także lepsza przyczepność i szansa na rekord okrążenia.

Dlatego każdy motocyklista myślący poważnie o jeździe na torze powinien rozważyć, czy nie warto zaopatrzyć się w koce grzewcze i stojaki. O tym właśnie opowiada dzisiejszy „Poradnik Umiarkowanie Wściekłego Zapierdalacza” .


Opona musi trzymać!

"I believe I can fly" - stojaki motocyklowe

Stojaki tworzą z kocami grzewczymi zgrany duet i na torze okazują się bardzo przydatne. Stojaki motocyklowe pozwalają podnieść motocykl na niewielką wysokość i zapewnić mu stabilne podparcie. Przydaje się to na torze, ale przydaje się również przy czynnościach serwisowych, czy przy dłuższym postoju motocykl. Stojaki to element konieczny dla prawidłowego zastosowania koców grzewczych.

Mała ściąga dla wszystkich zapierdalaczy:

  • 80-90ºC - optymalna temperatura dla opony sportowej

  • 40 min - średni czas potrzebny na prawidłowe dogrzanie opony

Ze względu na przeznaczenie do poszczególnych motocykli można wyróżnić dwa główne rodzaje stojaków: uniwersalne i przeznaczone do motocykli z rolkami.

Przykład stojaka uniwersalnego.

 

Stojaki uniwersalne zastosujemy w każdym motocyklu. Mogą się one różnić między sobą elementami o które podpiera się motocykl. Mogą to być bolce, klocki, albo wałki. Ale kit z tym - pasują do każdego sportowego motocykla i mają możliwość regulacji.

Stojaki z haczykami zastosujemy tylko na motocyklu wyposażonym w odpowiednie rolki. Haczyki zapewniają najpewniejsze podparcie. Są jednak na swój sposób uciążliwe. Niewielkich rozmiarów haczykiem po prostu trudniej chwycić motocykl a czasem trzeba się chwilę pomocować, żeby go ściągnąć.

Stojak na haczyki.

 

Kiedy konar nie chce zapłonąć...

Motocykl już oparty na stojakach, pora podnieść temperaturę. Nakładamy koce i podłączamy do zasilania. Koce grzewcze różnią się marką, bajerami i wyposażeniem (termometr, termostat), ale ich idea pozostaje taka sama. Chodzi o prawidłowe nagrzanie opony i utrzymanie temperatury gwarantującej maksymalną przyczepność.

Oczywiście doboru koców należy dokonać z uwzględnieniem wielkości opony. Koce stosuje się we wszystkich motocyklach wjeżdżający na tor: nie tylko supersporty i superbike'i, ale też supermoto.

 

Seria torowa „Poradnik Umiarkowanie Wściekłego Zapierdalacza” powstaje we współpracy z Apex Clan Racing Design. Więcej odcinków dotyczących sportowej jazdy motocyklem znajdziesz na motobanda.pl!

Zobacz także