5 motocykli dla INDYWIDUALISTY – budżet 10 000 zł

    Jazda motocyklem już sama w sobie sprawia, że będziesz się wyróżniać na drodze. Ale jak się wyróżnić już w samym w gronie motocyklistów? Sięgając po model, który nie jest powszechnie spotykany. Co ciekawe - wcale nie oznacza to dużego wydatku. W tym zestawieniu wybraliśmy 5 nieoczywistych wyborów za 10 000 zł.

    Jaki był klucz wyboru? Niewielka ilość dostępnych ofert na popularnych portalach z ogłoszeniami. Na dzień 10.02.2023 w przypadku największego portalu z ogłoszeniami (nie tylko motoryzacyjnymi) wygląda to tak:

Liczby te ulegają niewielki wahaniom. Motocykle te równie rzadko spotkacie na żywo, czy to na zlotach motocyklowych, czy na trasie. Dlatego mimo niewygórowanej ceny są to maszyny warte zainteresowania dla wszystkich, którzy chcą poczuć się wyjątkowo. Gwarancji nie dajemy, ale z drugim posiadaczem takiego samego sprzętu szybko się na drodze nie miniecie! 

Yamaha TRX 850

Alternatywa dla: Ducati SS 900, BMW F800

  • Lata produkcji: 1996 - 2000
  • silnik – rzędowa dwójka, 849 cm³chłodzona cieczą, 5 zaworów na cylinder, DOHC
  • moc max: 79 KM przy 7500 rpm
  • moment obrotowy: 85 Nm przy 7400 rpm


Yamaha TRX 850 pojawiła się w 1995 roku w Japonii, a w 1996 trafiła w nieco zmienionej wersji do Europy. Motocykl bazował na Yamaha TDM 850, ale miał wobec niego kilka różnic: większa kompresja, krótsze przełożenia skrzyni biegów (5-biegowej), większe gaźniki, kratownicowa rama grzbietowa i dwa tłumiki.

Motocykl w czytelny sposób nawiązuje do motocykli marki Ducati. Widać to w sylwetce, kratownicowej ramie, czy w kolorystyce. Widać to było również w cenie modelu... Ale to nie wszytko! Motocykl miał też jeździć bardziej po włosku. Ale jak to możliwe, skoro w TRX za silnik służy rzędowa dwójka?

W TRX 850 Yamaha po raz pierwszy w historii zastosowała wykorbienie crossplane, czyli przestawienie czopów korbowodowych o 270º. Jest to rozwiązanie powszechne współcześnie w wiodących prym motocyklach z rzędową dwójką o pojemności 500-1000 cm³, w tym również w silnikach serii MT. Dzięki temu rzędowy silnik nabiera wigoru i kultury pracy charakterystycznej dla V'ek. Co więcej - krótki silnik pozwolił na skrócenie rozstawu osi i zastosowanie ostrej geometrii, co wpłynęło na świetną zwinność i lekkość prowadzenia TRX850.

Styl, świetnie brzmiący, żywiołowy silnik i innowacyjność - to wszystko powinno składać się na sukces rynkowy, co w takim razie poszło nie tak? Wrażenie zepsuły min. średnio spisujące się podzespoły i wysoka cena. TRX 850 miał nurkujące zawieszenie i słabe hamulce. Jakość wykończenia nie satysfakcjonowała.Mimo sportowej pozycji - kierownica clip on motocykl jest zaskakująco wygodny. Turysta z niego średni ze względu na niewygodną kanapę pasażera i trudność w doborze akcesoriów.

Cena motocykla była jednak zabójcza. TRX był jednym z droższych modeli w ofercie Yamahy i był niewiele taszy niż Ducati SuperSport 900. Brak perspektyw dla TRX 850 sprawił, że nie był on rozwijany. Motocykl szybko został zapomniany. Dziś ciężko znaleźć używany egzemplarz, ale unikatowość tego modelu nie oznacza trudności w codziennej eksploatacji!

ZALETY:

  • świetny, trwały silnik,
  • stylistyka,
  • łatwe do wyeliminowania wady konstrukcyjne,
  • rzadko spotykany,
  • wartość jako youngtimer.

MINUSY

  • mało egzemplarzy,
  • kiepskie hamulce i zawieszenie,
  • fatalna lampa przednia,
  • rdzewiejące tłumiki,
  • przeciętna jakość wykonania.


Aprilia RST 1000 Futura

Alternatywa dla: Honda VFR 800, Ducati ST3, Suzuki TL 1000S, Suzuki SV 1000S

  • Lata produkcji 2001 – 2003,
  • Silnik: V2, w układzie widlastym 60*, czterosuwowy, 4 zawory na cylinder, DOHC, chłodzony cieczą, elektroniczny wtrysk paliwa
  • moc max: 113 KM przy 9250 rpm
  • moment obrotowy: 96 Nm
  • masa 210 kg


Rzadko spotyka się motocykl z tak trafnie dobraną nazwą. Futura to ambitny, włoski rywal dla Honda VFR 800. Jest to sportowo-turystyczna siostra Aprilii Mille, Falco i Tuono. Futurystyczna bryła wygląda jak myśliwiec. Uwagę zwraca piękna aluminiowa rama, jednostronny wahacz (również aluminiowy), interesujący kokpit i układ wydechowy umieszczony pod kanapą. A to dopiero początek.

Jak przystało na innowacyjną markę Aprilia zastosowała kilka zaawansowanych rozwiązań technicznych. Dwie świece na cylinder, wtrysk paliwa, sprzęgło antyhoppingowe, dwa wałki wyrównoważające. Silnik znany z RSV 1000 Mille został ułagodzony z myślą o jeździe turystycznej. Wysoka szyba, duża, wygodna kanapa i nóżka centralna to kolejne typowo turystyczne elementy wyposażenia.

Za projekt motocykla odpowiadał Peirluigi Marconi. Odszedł z Aprilii gdy firma nie wyraziła chęci rozwijania Futury. Obecnie Marconi jest dyrektorem technicznym Bimota, a więc marki która we współpracy z Kawasaki tworzy dziś jedne z najbardziej odważnych motocykli. Układ wydechowy pod kanapą to jeden z kontrowersyjnych pomysłów, ale pozwala na łatwe zamontowanie kufrów, lub sakw. Jak przystało na V'kę otrzymujemy w pakiecie świetne brzmienie.

Jednocześnie nie da się ukryć, że mała popularność motocykla, złożoność zastosowanych rozwiązań i mała dostępność części nie czyni z serwisu Futury szybkiej i taniej przeprawy. Warto to mieć na uwadze. Mimo to Futura pozostaje bardzo wdzięcznym rywalem dla Hondy i nie tylko.


ZALETY:

  • świetny silnik
  • wiecznie świeży wygląd
  • brzmienie wydechów
  • bardzo dobry turysta

WADY

  • kłopotliwy serwis
  • dostęp do części
  • wymaga dużo troski


Honda VTR 1000 Firestorm

Alternatywy dla: Suzuki SV 1000 S/N, Aprilia RSV 1000 Mille, Ducati Supersport 1000

  • lata produkcji: 1997-2006
  • silnik: V2, kąt rozwarcia cylindrów 90*, pojemność 996 ccm, cztery zawory na cylinder, chłodzenie cieczą.
  • moc max: 110 KM przy 8500 rpm
  • moment obrotowy: 90 Nm przy 6500 rpm
  • masa: 220 kg
  • vmax – ok 240 km/h


Najbardziej popularny motocykl w tym zestawieniu. Honda VTR 1000 była odpowiedzią Hondy na poczynania Ducati. Wielu japońskich producentów pod koniec lat '90 próbowało wypuszczać alternatywy dla włoskich motocykli. Przykłady? Yamaha TRX, czy Suzuki SV 650N vs Monster. Trend ten nie ominął również Hondy, która pokusiła się o wypuszczenie sportowo-szosowego motocykla z litrową V'ką.

Cena tego motocykla - najtańsze egzemplarze znajdziemy w okolicach 7000 złotych jest bardzo atrakcyjna. Kluczowa sprawa przy szukaniu VTR 1000 Firestrom to szukanie motocykla z możliwie małą liczbą poprzednich właścicieli. Znając historie Cinka z swoim Firestormem spodziewamy się, że nie był to jedyny egzemplarz traktowany dość brutalnie. O tym, że fajnie idzie na kole dowodzą archiwalne nagrania Marcina.

240 km/h to prędkość maksymalna która usatysfakcjonuje fanów większych prędkości, ale wiąże się to ze sporym spalaniem. To mogło być trochę problematyczne przy niewielkiej pojemności zbiornika paliwa - 16 L. W 2001 powiększono go do 19 L. Motocykl często był blokowany na 98 KM – najczęściej wystarczyło usunąć zwężki w kanałach dolotowych. Warto zwrócić uwagę na stan chłodnic - są dwie i znajdują się po bokach, przez co łatwo uszkodzić je nawet podczas niegroźnej wywrotki. W okresie produkcji Firestorm doczekał się tylko jednej akcji serwisowej. Dotyczyła ona nieszczelnej membrany podciśnieniowego kanalika paliwa, co powodowało wyciek paliwa.Akcja objęła 1724 motocykle.

Firestorm nie powtórzył sukcesu Fireblade'a - nie stał się kultowym motocyklem sportowym. Co na to wpłynęło? Być może były to hamulce, które nie należą do najlepszych mimo dużych dwóch tarcz i czeterotłoczkowych zacisków. Być może to dwuczęściowa kierownica wpływająca na niewygodną pozycję i powodując ból nadgarstków. Być może owiewka, która przy 120 km/h średnio chroni przed wiatrem.

ZALETY:

  • niska cena zakupu i eksploatacji
  • satysfakcjonujące osiągi
  • idzie na kole

WADY:

  • większość dostępnych egzemplarzy mocno zaniedbana
  • nie stanie się kultowy jak Fireblade czy VTR SP-2


BMW F800S

Alternatywa dla: Suzuki GSX 750F, Yamaha FZ 600, Triumph Sprint, Ducati ST2 i ST3, Aprilia Shiver, Triumph Street Triple 675, Kawasaki Z750S

  • lata produkcji: 2006 – 2010
  • silnik: 4-suwowy, 2 cylindry w układzie rzędowym, 798 cm³, DOHC, 4 zawory na cylinder, EFI, chłodzony cieczą
  • moc max: 85 KM przy 8000 rpm
  • max moment obrotowy: 80 Nm przy 5800 rpm
  • vmax 220 km/h
  • masa na sucho 182 kg


Dwie ostatnie propozycje kierujemy do fanów niemieckiej motoryzacji. Na początek BMW F800S, czyli miejska maszyna szturmowa. Ten motocykl na styk mieści się w budżecie. Ten model to dowód na to, że za dobre pieniądze da się kupić bardzo dobry, poważny motocykl BMW, który nie jest zbyt leciwy. 

BMW F800S zadebiutował w 2006 roku. Poza wyglądem jest kilka elementów, które czynią go nietypowym. Przede wszystkim przeniesienie napędu za pomocą paska, charakterystyczne zegary, zbiornik paliwa umieszczony pod kanapą. Motocykl wypuszczano w wersji S i ST. Wersja ST jest bardziej turystycznej i oferuje min. uchwyty na kufry, ma prostą kierownicę a nie typu clip-on, wyższą szybę, bardziej wyprostowaną pozycję, a wśród bajerów również wskaźnik zapiętego biegu.

Dwucylindrowy, rzędowy silnik dobrze oddaje moc w niskich i średnich obrotach, nie kręci się za wysoko. Motocykl ma standardowe zawieszenie – widelec teleskopowy, a nie charakterystyczne dla wielu BMW typu Telelever. Silnik zaprojektowany został we współpracy z austriackim Rotaxem. F800S oferował namiastkę sportowej jazdy w wygodnej formie nie tylko dla kierowcy, ale też pasażera. Jego charakterystyczna linia dorobiła się grona fanów. Może i nie jest najpiękniejszy, ale postawiony obok BMW F650 CS Scarver na pewno się pozytywnie wyróżni. 

Na tle wcześniej wspomnianych motocykli – BMW F800 w oby wersjach jest stosunkowo popularne. Za 10 000 zł przy obecnym stanie cen prawdopodobnie trochę przekroczymy budżet za najtańsze egzemplarze, a cena będzie szybować w kierunku 15 000 zł. Jest to dobrze skrojona propozycja dla osób szukających motocykla sportowo-turystycznego, który nie jest za ciężki, za mocny i za drogi.

ZALETY:

  • prestiżowa marka, nie traci na wartości
  • zwrotny i przyjemny w prowadzeniu.

WADY

  • kłopotliwe łożysko tylnego koła


MZ Baghira 660

Alternatywa dla: Suzuki DR 650R, Kawasaki KLR 660, Honda Dominator

  • lata produkcji: 1997-2008 (wersja streetmoto: 2001–2008)
  • silnik – czterosuwowy, 660 ccm, jednocylindrowy, sucha miska olejowa – olej znajduje się w ramie – patent z Yamahy, gaźnik, chłodzenie cieczą. SOHC 5 zaworów – 3 ssące, 2 wylotowe,
  • moc max: 50 KM przy 6500 rpm
  • moment obrotowy: 57 Nm przy 5250 rpm
  • masa - 169–172 kg (Enduro), StreetMoto – 172-187 kg
  • vmax – 165 km/h
  • 0-100 km - 5,5 s


W 1996 niemiecka marka MZ została przejęta przez fundusz kapitałowy Hong Leong Group z Malezji. Fundusz zapodał solidny zastrzyk kapitału na rozwój firmy. MZ weszła w kooperację z wieloma producentami podzespołów motocyklowych i zrobiła u siebie linię montażową. Do zespołu dołączyli ludzie z Yamahy, wykorzystano doświadczenie z MZ Skorpion i zaprojektowano dwa motocykle: typu dual i funbike. Tak powstała Baghira i Mastiff. Premiera obu modeli miała miejsce na początku 1997. Mastiff miał inny błotnik, kokpit, reflektor przedni, niżej położoną kanapę i mniejszy skok zawieszenia.

MZ Baghira to prawdziwy rarytas. Silnik Baghiry pochodzi z Yamaha XT 660 Tenere. Zawieszenie przednie dosatarczył Marzochii. Amortyzator centralny – WP. Acerbis – plastiki znane ze świata offroadu. Rama pokryta tworzywem sztucznym została zaprojektowana przez MZ. Motocykl montowany w niemieckim Zschopau. W 2001 wyszła wersja StreetMoto czyli supermoto z hamulcami od Brembo i stalowym oplotem. Pod względem swoich właściwości jezdnych dorównywał KTM'owi.

Ciekawostka: w 1998 MZ Baghira wystartowała w Rajdzie Paryż Dakar. Oba startujące motocykle ukończyły wyścig (na miejscach 36 i 56) w klasie motocykli. Motocykle były zmodyfikowane z myślą o starcie – min. większy zbiornik paliwa. W Niemczech ruszyły nawet markowe wyścigi MZ Cup na MZ Street Moto klasy 125 cm³.

Baghira to propozycja dla wysokich motocyklistów - kanapa znajduje się na wysokości 900 mm. Największymi utrudnieniami będzie dostęp do dość wymyślnych owiewek i elementów ramy. Pozostałe podzespoły i eksploatacja nie powinny stanowić większego problemu. A jadąc MZ'tą na pewno będziesz mógł się poczuć wyjątkowo!

ZALETY

  • unikatowy motocykl
  • sprawdzone rozwiązania
  • wersja supermoto nie ustępująca KTM

WADY

  • mała popularność i rozpoznawalność
  • dostępność owiewek

Zapraszamy również do części drugiej. Założony budżet wzrasta do 15 000 zł! Jakie motocykle wybraliśmy? LINK Motocykle dla indywidualistów za 15 000 zł