125'tki i sport? Najciekawsze sportowe motocykle na kategorię B! cz.1

Motocykle klasy 125 to czysta przyjemność - są względnie tanie, lekkie, mało palą, pozwalają sprawnie poruszać się w mieście i przeciskać w korku. Mogą też zapewnić co nieco sportowych wrażeń. W tym i kolejnych zestawieniach (trzy części!) przedstawimy propozycje sportowych 125'tek, którymi są warte zainteresowania!


Szybkie podstawy prawne:

  • do prowadzenia motocykla z silnikiem 125 cm³ wymagane jest posiadanie uprawnień na kategorię A1
  • maksymalna moc w motocyklu na kategorię A1 to 11 kW (ok. 15 KM),
  • stosunek mocy do masy własnej w 125'tce na A1 nie przekracza 0,1kW/kg,
  • wymagany minimalny wiek do prowadzenia motocykla klasy 125 cm³ to 16 lat.
  • posiadanie uprawnień na kategorię B przez co najmniej 3 lata uprawnia do jazdy 125'tkami.

art. 6 pkt 2, ppkt 4.Ustawa z dnia 5 stycznia 2011r.o kierujących pojazdami : kategorii B uprawnia do kierowania:a)motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,b)motocyklem trójkołowym–pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.


Kryteria naszego wyboru? Silnik 125 cm³, owiewki, z grubsza sportowa pozycja i wreszcie potencjalna atrakcyjność dla nastoletniej osoby chcącej rozpocząć swoją przygodę z motocyklami. A na taką składają się efektowny wygląd, osiągi i marka. Masa tych motocykli nie sprawi poważnych problemów, a osiągi nie przerażą początkującej osoby, ale postawne osoby mogą się na nich czuć nieswojo ze względu na ich z reguły skromne rozmiary. Dlatego też sportowe 125'tki to bardzo fajna opcja dla dziewczyn i kobiet. 

Pro forma - nie uwzględnialiśmy w tym zestawieniu motocykli "sporto-podobnych". Do takich zaliczyć należałoby kilka dość popularnych 125'tek w Polsce, czasem opatrzonych nawet przydomkiem "Sport". Niestety - ich właściwości jezdne i osiągi raczej nie pozwalają postrzegać ich jako maszyn sportowych. Dodając do tego ich dyskusyjne walory estetyczne lepiej jest przejść obok nich obojętnie. 

1. Honda CBR 125 (JC34 i JC39)

Honda CBR 125 to jedna z najpopularniejszych 125'tek. Choć przyznamy szczerze, że gdyby nie trzy magiczne litery CBR, to ten motocykl mógłby mieć problemy z zakwalifikowaniem go do sportów. Wizualnie motocykl nie porywa za serce - konstrukcja przypomina rower obudowany owiewkami z nieproporcjonalnie dużą lampą niczym od F4i.

kreto125, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Dopiero model poliftowy wygląda lepiej, agresywniej, nawiązując do linii RR. Moc maksymalna to 13.3 KM - co niby nie brzmi źle, natomiast jest to też dosyć daleko od konkurencji. Dobry średni zakres obrotów, natomiast w górnej części nie dzieje się nic. Mocno odstaje od Yamahy, a nawet Suzuki i Kawasaki.


Zawieszenie jest niestety również słabe (pasujące bardziej do modeli CBF i YBR), a hamulce są ledwo wystarczające. Natomiast motocykl jest ultra zwrotny, łatwy w prowadzeniu i bardzo trwały - ten model bywał nawet używany w stuncie! Wersja poliftowa, była produkowana od 2007do 2011 roku i była wyposażona we wtrysk paliwa.
Cena Honda CBR 125: 4000 - 7000 zł


2. Hyosung GT 125R

Koreańska marka, która ma kilka atutów. Po pierwsze - atrakcyjna cena, po drugie atrakcyjny silnik. GT 125 R to silnik V2 i moc 15 KM. Motocykl jest duży, przeznaczony dla wysokich osób. Nowsze wersja wychodziły już na wtrysku. Osiąga 120/130 km/h pod warunkiem, że motocyklista jest niewielkiej masy. Hyosung lubi wysokie obroty i wygląda nadzwyczaj nowocześnie jak na swoją klasę i cenę.


Zawieszenie też nie jest najgorsze, hamulce przeciętne ale dają radę. Kwota jaką trzeba wyłożyć z Hyosung GT 125R to 5000 - 8000 zł.


3. Derbi GPR 125

Marka Derbi należy do Piaggio, w którego portfolio znajduje się również Aprilia. Derbi to głównie motocykle przeznaczone dla młodszych i początkujących motocyklistów. Od 2010 roku sportowy model GPR 125 wyposażony jest w silnik czterosuwowy. To ta sama jednostka napędowa co w Aprilia RS4 i generuje moc w okolicach 15 KM.


Derbi GPR 125 jest zarazem tańszy niż Aprilia, czy Yamaha YZF-R125, ale droższa od CBR 125. Efektowny wygląd osiągnięto niestety z pomocą licznych oszczędności (np. w konstrukcji ramy). Derbi GPR 125 posiada twarde zawieszenie, co wpłynie na komfort jazdy na wybojach, ale dzięki niemu motocykl zachowuje dobą sterowność i radzi sobie lepiej niż niektórzy rywale w klasie 125. Prędkość jaką może rozwinąć motocykl to 132 km/h.

Dla każdego fana MotoGP cenna może być informacja, że na motocyklach Derbi swoją przygodę z wyścigami zaczynało wielu hiszpańskich zawodników. Min. 5-cio krotny mistrz świata Jorge Lorenzo.
Ceny za Derbi GPR 125 kształtują się w okolicach 7000-10 000 zł.

4. Rieju RS3 125

Rieju to kolejna (nominalnie) hiszpańska marka motocykli. I podobnie jak Derbi również ten motocykl jest ciężko dostępny. Jednocześnie jest to bardzo ciekawa ciekawa propozycja. Wystarczy spojrzeć na atrakcyjny wygląd: sylwetka motocykla jest smukła, a linie ostre i agresywne.


Pod owiewkami drzemie jednocylindrowa jednostka chłodzona cieczą przeszczepiona z Yamahy. Moc maksymalna to 12 KM. .
Cena Rieju RS3 (używane): 5000-6000 zł


5. Suzuki GSX-R 125

Suzuki GSX-R 125 zadebiutował w 2017 roku, w momencie gdy inni producenci (z naciskiem na Yamahę i model YZF-R125) zdążyli już w znacznym stopniu zagospodarować rynek. GSX-R 125 miał nawiązywać do kultowej serii sportowych motocykli Suzuki. Jednak na grafikach i zdjęciach prezentował się niestety dość przeciętnie. Możemy uspokoić, że na żywo motocykl prezentuje się naprawdę godnie.


Suzuki GSX-R 125 jeszcze do niedawna dostępny był w salonach sprzedaży. Aktualnie czekamy na informację czy będzie kontynuowany. Z jednej strony bardzo dobry, trwały i całkiem żwawy silnik, który osiąga 15 KM. Do tego niska cena. Suzuki GSX-R 125 był dostępny za 16 tysięcy złotych. Używane motocykla trzymają też swoją wartość i "chodzą" za nawet 12 tysięcy złotych.

Z drugiej strony model miał też swoje niedostatki: cieniutkie, proste zawieszenie, przeciętne hamulce i okropną lampę z przodu. Suzuki było blisko, aby konkurować z Yamahą, ale jednak kilku elementów zabrakło.
Cena Suzuki GSX-R 125 (używane): 10 000 - 12 000 zł

Ciąg dalszy nastąpi!