Ducati Scrambler 800 2014

Stare czasy - pierwszy Scrambler

Bracia Berliner - od 1958 roku dystrybutorzy Ducati w USA - zapragnęli wprowadzić na rynek serię motocykli zaprojektowanych przez Włochów z domieszką amerykańskiego "smaku" i ducha epoki. Lata 60. XX wieku to czas rewolucji kulturalnej i gwałtownych przemian w społeczeństwie amerykańskim. Marilyn Monroe i Elvis Presley powoli ustępowali miejsca twórcom pokroju Jima Morrisona. Pomysł został poparty przez Giorgio Monetti'ego - włoskiego motocyklistę znanego z objechania świata dookoła, oraz przez Leopoldo Tartarini'ego - zarządzającego sprzedażą Ducati. Polecenie stworzenia ekstremalnie praktycznego motocykla bazującego na modelu Ducati Diana powierzono projektantowi Renzo Neri. Bazując na Dianie, Renzo przeprojektował zbiornik paliwa, siedzenie i błotniki. Kiedy w wyniku kryzysu kubańskiego z 1962 roku świat stanął na krawędzi katastrofy nuklearnej Micheal Berliner zaprezentował pierwszego Scramblera. W przełomowym roku 1968 zmodyfikowano cały model i poszerzono wybór Scramblera o pojemności 125, 350 i 450 ccm.

Monetti i Tartarinni w trakcie podróży dookoła świata

Scrambler (ang. "mieszacz") zrewolucjonizował szczególnie amerykańskie podejście do motocykli. Nacechowany dirtowo, żółty motocykl stawiał się w opozycji wobec czarnych mtocykli o chromowanych częściach. Zaokrąglone kształty, wygodna pozycja, przyzwoite osiągi - Scrambler stał się kamieniem milowym w historii Ducati, symbolem łączącym to, co najlepsze w europejskim i amerykańskim motocyklizmie.

II generacja Ducati Scrambler 450 (1968-1976)

I oto, w 2014 roku Ducati wskrzesza legendę...

A raczej powołuje do życia zupełnie nową. Wspomniane, charakterystyczne dla Scramblera elementy (zbiornik paliwa, siedzenie i błotniki) posłużyły za łączniki między przeszłością a teraźniejszością. Ducati Scrambler to łatwy w prowadzeniu, mały i lekki motocykl wyposażony w piękny, użyteczny silnik L-Twin. Na dodatek w stosunkowo przystępnej, jak na Ducati, cenie. Bajecznie skręcony, chłodzony powietrzem silnik został zaczerpnięty z Ducati 796 Monster: zachowano skok i średnicę tłoka, zmodyfikowano zawory, airboxy i układ wydechowy. Osiągi nieco spadły (75 KM i 50 Nm), ale uzyskano pożądaną dla Scramblera charakterystykę i kulture pracy. Na całą konstrukcję złożyła się współpraca z takimi markami, jak Pirelli, Brembo i Kayaba. Poziom wykończenia stoi na poziomie, którego inne motocykle mogłyby pozazdrościć.

Ducati wypuściło Scramblera w czterech wariantach:

  • Icon
  • Classic
  • Urban Enduro
  • Full Throttle

Różnią się malowaniem i detalami wykończenia. Łączy je to, że wszystkie wyglądają obłędnie. Dodatkowo producent oferuje szeroką gamę dodatków i akcesoriów służących dopasowaniu motocykla do własnego stylu.

Modelka: Maria Ignacia Costaguta, Autor: Renato Del Valle http://www.renatodelvalle.com/
Modelka: Maria Ignacia Costaguta, Autor: Renato Del Valle

Agencje kreatywne w akcji

Sukces Scramblera nie przyszedł jednak sam z siebie. Ten motocykl to także - a być może przede wszystkim - bardzo udany produkt marketingowy. Tak jak w latach 60. Berliner Motor Comapany wyczuło trend w stylistyce i kulturze zwiastujący modę na inne od dotychczasowych, charakterne motocykle, tak i w drugiej dekadzie XXI wieku zapatrzeni w ekrany komputerów projektanci i marketingowcy stworzyli motocykl będący odzwierciedleniem współczesnych potrzeb, definiowania wolności i radości życia.

Na imprezach branżowych i targach Ducati regularnie przygotowywało dla Scramblera osobne stanowisko, radykalnie wyróżniające się od pozostałych. Na stoiskach serwowano kawę, za podesty dla eksponowanych motocykli służyły palety. Całe stanowisko raziło intensywną kolorystyką i przyciągało bezpretensjonalnością.

(Source: wolfeboro-skate, via wolfeboro-skate)

Rzecz godna uznania : ) http://scramblerducati.tumblr.com/post/120108344215/scramblerducati

Strategia marketingowa i identyfikacja wizualna Scramblera stawia na wolność, zabawę, młodość, ludzi i indywidualizm. Do tego doszło szerokie wykorzystanie mediów społecznościowych. Interakcja Scramblera z użytkownikami, potencjalnymi nabywcami i z zadowolonymi klientami może być wzorem dla innych producentów budujących markę swojego modelu. Wyobrażacie sobie motocykl, którego promocja i komunikacja w sieci mogłaby się oprzeć na surfującym na falach dziku z kamerką na głowie? Albo na deskorolkowcu przeskakującym nad strumieniem moczu kolegi? A właśnie taki jest Scrambler.

*Scrambler stał się również bohaterem reklamy telewizyjnej jednego z banków z udziałem znanego youtubera. Nie, nie był to Łysy z Motobandy : P