Buell 1125R (2007 - 2009)

Każdy motocyklista zmęczony zalewem japońskich motocykli powinien zwrócić tęsknę spojrzenie daleko na druga stronę oceanu. Buell - marka oferująca niekonwencjonalne sportowe motocykle co prawda nie zdołała utrzymać się na rynku ze swoimi projektami i upadła w 2009 roku, ale widok ich maszyn niezmiennie budzi zainteresowanie. Buell 1125R to jeden z ostatnich motocykli, sygnowanych logiem Buell Motorcycle Corporation. 

Dwucylindrowy silnik Helicon w układzie widlastym (72°) dysponuje budzącą respekt pojemnością 1125 cm³ i generuje  146 KM. Silnik w Buellu to austriacka konstrukcja prosto z zakładu Rotaxa. Prędkość makymalna motocykla wynosi około 255 km/h. Buell zasłynął ze skłonności do śmiałych, nietypowych konstrukcji i gotowości do eksperymenotwania. W 1125R mamy np. niekonwencjonalną ramę, która dodatkowo pełni rolę zbiornika paliwa. Niestandardowe podejście Amerykanów widać również w układzie hamulcowym. Pojedyncza tarcza hamulca przedniego ma średnicę aż 375 mm i jest obsługiwana przez ośmiotłoczkowy zacisk. Wreszcie znak rozpoznawczy Buella - przeniesienie napędu za pomoca paska sprawdza się bardzo dobrze, szczególnie w przypadku nadzwyczaj leniwych motocyklistów - pasek nie wymaga smarowania ani regulacji.

Na Buellu 1125R bazuje projekt koncepcyjnego motocykla Ronin, o którym więcej przeczytasz tutaj.

Motocyke Buella to również wyjątkowy styl i agresywny design. W przypadku 1125R priorytetem było zachowanie jak najlepszej centralizacji masy. Przełożyło sie to na konstrukcję układu wydechowego i przodu motocykla. Buell naprawdę przyciąga uwagę. Niestety, pod względem jakości i niezawodności Buell miewał mankamenty, które pozostawiały go w tyle za japońską, czy chociażby włoską konkurencją. Innowacyjne podejście do projekotwania sportowych motocykli nie przekuło się w nową jakość.

Problemy marki Buell w największym stopniu wynikały z problemów finansowych, które rodziły spory wewnętrzne między założycielem firmy - Erikiem Buellem, jednym z promotorów nowoczesnych motocykli sportowych w Ameryce, a właścicielami udziałów i inwestorami (Harley-Davidson). Po likiwdacji Buella i powstaniu EBR (Erik Buell Racing) motocykl przyjął nazwę poprostu 1125R i jest maszyną przeznaczoną do jazdy wyłącznie po torze.